به گزارش پارس به نقل از مهر، به دنبال صحبت‎ های روز گذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره نقش آفرینی ایران در کنفرانس صلح ژنو، سایت euroasiareview در تحلیلی به بررسی آن پرداخت.

خبرگزاری رویترز روز گذشته صحبت‎ های وی را" اولین مرتبه‎ ای که آمریکا درباره احتمال حضور ایران در حاشیه کنفرانس ژنو۲ -در صورت عدم دعوت تهران- سخن می‎ گوید" دانست.

پیش از این واشنگتن و گروه‎ های معارض و تروریستی سوری با حضور جمهوری اسلامی مخالفت کرده بودند و برای آن شروطی قائل شده بودند که تهران آنها را رد کرده بود.

در نشست مطبوعتی در بیت‎ المقدس، کری مجددا بر مخالفت آمریکا با حضور رسمی ایران در ژنو۲ که قرار است ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) برگزار شود، تاکید کرد و آن را به دلیل عدم پذیرش موافقت کنفرانس ژنو۱ دانست.

بر اساس این توافق که سال ۲۰۱۲ به امضا رسیده بود، دولت سوریه و مخالفان اقدام به تشکیل دولت انتقالی بر اساس" رضایت طرفین" می‎ کنند. آمریکا اعتقاد دارد معنای این عبارت، کنار گذاشته شدنِ کامل بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است. اما روسیه با این نظر مخالف است.

سایت euroasiareview، صحبت‎ های کری درباره امکان نقش‎ آفرینی سازنده ایران را حتی با وجود عدم پذیرش توافق ۲۰۱۲، " تغییر لحن" دانست.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: " آیا آنها می‏ ‎ توانند در حاشیه [کنفرانس] مشارکت داشته باشند؟ آیا راه‎ هایی وجود دارد که موثر باشند؟ آیا نمایندگی آنها در ژنو… می‎ تواند حضور یابد تا به فرآیند کمک کنند؟ شاید راه‎ هایی برای تحقق آن وجود داشته باشد. "

وی همچنین به خبرنگاران گفت در این زمینه دبیرکل (سازمان ملل) و خود ایران باید تصمیم بگیرند.

مقامات ارشد آمریکایی اعتقاد دارند، این اولین بار بود که کری علناً در زمینه احتمال نقش‎ آفرینی ایران در مذاکرات صلح سوریه، بدون پذیرش اصول ژنو۱ به اظهارنظر پرداخت.

این سایت در تحلیل خود، از تاثیر توافق هسته‎ ای ایران و گروه ۵+۱ در اتخاذ این رویکرد سخن گفت.