به گزارش پارس به نقل از ایسنا، وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه در گفتگو با روزنامه" الاخبار" لبنان گفت: ما همیشه در سخنانمان از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به خوبی یاد کرده ایم و من می گویم که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از وی با عنوان" سیدالوفاء" یاد می کند، چرا که او چهره و نماد بارز وفاداری و بخشندگی است و همواره حامی مقاومت بوده و هست و این امر در رفتار و کردار وی کاملا نمودار است. هر زمان که ما بفهمیم او سخنرانی دارد سعی می کنیم که برای شنیدن اظهارات وی یک جا جمع شویم چرا که او با نهایت صداقت سخن می گوید.

وی همچنین با اشاره به مساله مورد هدف قرار گرفتن اردوگاه های فلسطینی در سوریه گفت: هم اکنون اردوگاه های فلسطینی هدف حمله گروه های تروریستی و تکفیری قرار گرفته اند که این گروه ها هدفی جز آواره کردن فلسطینی های ساکن این اردوگاه و ویرانی آن ندارند.

الحلقی عنوان داشت: آنچه که هم اکنون در سوریه اتفاق می افتد جنایاتی بی سابقه پس از جنگ جهانی دوم است. اگر به روزهای گذشته نگاه کنیم چیزی جز قتل و غارت و خونریزی نخواهیم دید. چیزی که هم اکنون نیز به شدیدترین وضع در مناطق مختلف سوریه از جمله در حال حاضر در شهر" عدرا" صورت می گیرد.

وی افزود: اتفاق جدیدی در خصوص ژنو ۲ نیفتاده و این نشست در زمان مقرر و در تاریخ ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) در شهر مونترو سوئیس در سطح وزرای خارجه کشورهای دعوت شده برگزار خواهد شد و نماینده سوریه در این نشست ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه است.

نخست وزیر سوریه در ادامه تاکید کرد: هیات سوری برای مشارکت در نشست ژنو ۲ آماده است و باید بگویم که ما هیچ مشکلی در این باره نداریم، دستور کار ما کاملا آشکار است و ما هر روز راجع به آن صحبت می کنم. ما به ژنو می رویم تا آغازگر گفتگوهای شفاف و بی پرده با تمامی کسانی باشیم که ادعا می شود مخالفان سوریه هستند. ما به ژنو می رویم تا به دیگران بگوییم که ما از مساله تعددگرایی در تشکیل دولت وحدت ملی استقبال می کنیم.

وی همچنین در خصوص مشارکت ایران در نشست ژنو ۲ گفت: تا الان که هیچ دعوتی از ایران برای شرکت در مذاکرات صورت نگرفته و کارت های دعوت هنوز توزیع نشده اما باید بگویم ما اصرار داریم که ایران در مذاکرات حضور داشته باشد چرا که ایران نقشی اساسی در منطقه و مساله سوریه دارد و معتقدیم که حضور ایران سهم بسزایی در حل مشکل سوریه خواهد داشت.

الحلقی اظهار داشت: آنچه که اکنون در سوریه اتفاق می افتد نتیجه افزایش خونریزی ها و قتل عام جنون آمیز از سوی گروه های تروریستی و تکفیری و حامیان آنها است و باید بگویم که مساله مخالفان خارجی سوریه امری است که آمریکایی ها اهتمامی به آن ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که" برخی معتقدند برگزاری نشست ژنو ۲ در حال حاضر به عنوان یک نیاز برای آمریکا و روسیه محسوب می شود تا سوریه تا چه حد این مساله درست است؟ " گفت: تا حدودی این حرف درست است به لطف دستاوردها و موفقیت هایی که ارتش سوریه اخیرا توانسته بر آنها دست یابد و این کمی برای دیگران نگران کننده است چرا که اگر این موفقیت ها در چارچوب زمانی مشخص شده از سوی نیروهای مسلح کامل شود دیگر نیازی به رفتن به ژنو ۲ برای حل بحران سوریه نخواهد بود و من فقط از سرکوب نظامی صحبت نمی کنم چرا که این تنها راهکار موجود نیست و ما مجبوریم که گفتگوهای داخل را میان طرف های درگیر و بدون دخالت خارجی را نیز در دستورکار خود داشته باشیم.