به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور یافت و درباره تحولات اخیر سیاست خارجی کشورمان صحبت کرد.

وی گفت: در صد روز گذشته در سطح بین المللی دستاورد عمده ای که در حوزه سیاست خارجی که به دلیل مقاومت مردم شاهد آن بودیم شکستن تصویری بود که برای خدشه دار کردن چهره جمهوری اسلامی بدخواهان ایران تدارک دیده بودند است.

ظریف تاکید کرد: نگرانی هایی در سطح منطقه درباره نحوه تعامل و برخورد با ایران وجود دارد.

وزیر خارجه کشورمان درباره دستاورهای مهم صد روز اول دستگاه سیاست خارجی در دولت یازدهم گفت: بزرگرترین دستاورد این است که تلاش های اسرائیل در ضربه زدن به ایران در حال فروپاشی و بهم ریختن است‬ و یکی از نمایه های این موفقیت در قالب یک اقدام مشترک در ژنو شکل گرفت‬.

وی در خصوص برداشت متفاوت دو طرف از توافق ژنو گفت: در آمریکا بسیاری از نگرانی های داخلی هستند که سیاست را شکل می دهند. بیشتر نگرانی های آمریکا پاسخگویی به فشارهای داخلی است. البته این به این مفهوم نیست که مردم آمریکا این فشارها را وارد می کنند‬.

ظریف ادامه داد: متاسفانه دولتمردان آمریکا با این اظهارات به گروه های لابی فشار قدرتمند پاسخ می دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: براساس نظرسنجیها، ۵۰ درصد مردم آمریکا تا ۵ ماه پیش معتقدبودند مشکل ایران تنها ازطریق نظامی حل میشوداما الان ۷۰ درصدآنها معتقدند ازطریق مذاکره قابل حل است.

وی گفت: گفتمانی که در آمریکا شکل می گیرد هنوز از توهم ناشی می شود و آن توهمی است که آمریکا می تواند با تهدید و ارعاب برنامه خود را به پیش ببرد‬.

وزیر خارجه ایران افزود: تحریم های افراد جدید نقض توافقنامه ژنو نیست و تحریم هایی هستند که قبلا وجود داشتند، اما این اقدامات کمکی به ایجاد اعتماد نمی کند‬. ‬‬‬