به گزارش پارس به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز سه شنبه در نشست سازمان های مردم نهاد که در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: مسئله سازمان های مردم نهاد یا سمن ها اگر اعتقاد پشت آن نباشد با قانون و حمایت های سیاسی یا دولتی صرف هم نمی شود آنها را جا انداخت.

وزیر کشور تصریح کرد: بر خلاف اینکه برخی از دوستان اشاره داشتند نگاه به این مسئله امنیتی نباشد اتفاقا رویکرد ما به این مسئله کاملا امنیتی است و ضد امنیتی نیست، چرا که فعالیت هایی که این سازمان ها می کنند به قدرت ملی کشور افزوده می شود و این قدرت هر چقدر بیشتر شود امنیت ما بالا خواهد رفت.

وی اضافه کرد: در واقع این سازمان ها باری را از روی دوش دولت برداشته و در جهت رضایت مندی مردم و رفع مشکلات آنها کار می کنند. از این رو نقش این سازمان ها در امنیت ملی بسیار بالاست و باید مورد توجه قرار گیرد.

رحمانی فضلی افزود: اما رویکرد ضد امنیتی به این معناست که این سازمان ها تهدید هستند و اینکه این رویکرد نباید باشد کاملا درست است؛ بنده که وزیر کشور و رئیس شورای امنیت ملی کشور هستم به هیچ وجه سازمان های مردم نهاد را تهدیدی برای کشور نمی دانم، اشکالات و ایرادات در همه امور و فعالیت ها در برخی شرایط وجود دارد و اگر موردی هم مشاهده شود حتما تذکر داده خواهد شد. مطمئنا با تکیه بر قانون و مناسبات صحیح و درست اخلاقی و نیت خیرخواهانه و کمک به مردم که در واقع کمک به دولت خواهد بود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بنده تأکید می کنم نگاه این سازمان ها باید از مسیر مردم به دولت برگردد؛ ما چهار عنصر مهم در این مسئله داریم که یک عنصر مردم هستند و عنصر دیگر سازمان ها، عنصر دیگر حاکمیت و یک عنصر دیگر هم قوانین و مقررات هستند که در چارچوب آن کار می کنیم. از این رو مسیر سمن ها باید از طریق مردم به حاکمیت برگردد. چرا شما باید رابط حاکمیت و مردم باشید چون در این صورت باز هم نقش شما خوب تعریف نشده است.

وی تأکید کرد: هدف شما خدمت به مردم باشد و انشاءالله با نگاه توحیدی که وجود دارد منجر به خیر شود که رضایت خداوند متعال است و از طریق رضایت مردم به وجود می آید.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه سازمان های مردم نهاد ناگزیر هستند که رابطه خود را به گونه ای تنظیم کنند و از سایر دستگاه ها و در سایر روابط اجتماعی توازن و هماهنگی ایجاد شود، گفت: این مسئله نیاز به قانون دارد چرا که هیچ فعالیت اجتماعی نیست که در خلأ قانونی شکل گیرد. از این رو از منظر اجرای قانون وصل حاکمیت می شویم و حاکمیت و بالاخص دولت باید به این نگاه به شما کمک کند که این سازمان ها به امنیت ملی کمک کرده و خدمت به مردم می کنند با آنها تماس برقرار کند نه اینکه یک عنصر دولتی هستند.

وزیر کشور در ادامه سخنان خود یادآور شد: میل به دولتی شدن به صورت خیلی سطحی در سخنان برخی از این سازمان ها وجود دارد اما اگر قرار باشد این کارها را دولت انجام دهد نهادهای خود را دارد اما مشخص شده نهادهای دولتی مرتبط با این موضوعات به تنهایی نمی توانند نقش آفرین باشند.

وزیر کشور اظهار داشت: خواسته شما باید این باشد که دولت موانع را از جلوی پای شما بردارد و اگر این موانع برداشته شود حتما می توان شاهد شکوفایی بیشتری بود چرا که به ملت وصل خواهید شد و موفقیت حاصل می شود.

وی افزود: ما در وزارت کشور اعتقاد داریم باید به سازمان های مردم نهاد و احزاب کمک کنیم تا در مسیر مناسب با کارکرد و نقش آفرینی مطلوب در جامعه باشند و در جایگاه خود بایستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح ناظر بر تأسیس و فعالیت های سازمان های مردم نهاد اشاره کرد که در مجلس بوده و در دولت بررسی و با آن مخالفت شد و گفت: مخالفت دولت با این طرح به معنای عدم تصویب این طرح در مجلس نخواهد بود؛ بنده خواستم دولت نامه ای به مجلس بنویسد و تقاضای مسکوت بودن این طرح را داشته باشد تا با هماهنگی و استفاده از پیشنهادات سازمان های مردم نهاد این طرح را کامل کنیم یا لایحه بدهیم.

وی اضافه کرد: چه آنها با مسئول بودن این طرح موافقت کنند یا نکنند ما باید تأثیرگذاری خود را داشته باشیم و شما این طرح را مطالعه کنید و هر ایراد یا موردی بود مطرح کنید.

وزیر کشور درباره ثبت سازمان های مردم نهاد نیز گفت که دستورات لازم را در خصوص آنچه که به وزارت کشور مربوط می شود، داده ام.

وزیر کشور با بیان اینکه ملاقات سازمان های مردم نهاد با آقای روحانی در حال برنامه ریزی است، یادآور شد: ما انشاءالله در این ملاقات دو ساعت در خدمت آقای رئیس جمهور خواهیم بود و ۱۲ نفر به نمایندگی از سازمان های مردم نهاد یا اینکه هر استان یک نفر در این جلسه حضور خواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه نگاه دولت نگاه اعتدالی و تکیه بر مردم و سرمایه های اجتماعی است، افزود: هرچقدر اعتماد عمومی به دولت بیشتر باشد قطعا موفقیت بالاتر خواهد بود.

رحمانی فضلی در پایان سخنان خود، به موضوع خانواده های معتادان و NGO فعال در این زمینه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تقریبا یک میلیون خانوار با این مسئله درگیر هستند و درصد اعتیاد خانم ها نیز بالا رفته است که این یک آسیب جدی به شمار می رود که باید در این زمینه اقدامات لازم نیز صورت گیرد.