به گزارش پارس به نقل از فرارو، " سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که اتحادیه اروپا در تحقق مرحله نخست توافقات بدست آمده بین « گروه ۱+۵» با ایران در ژنو تعلل به خرج می دهد و خطر به تعویق افتادن اجرای توافقات وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: متاسفانه آغاز تحقق مرحله نخست (اجرای توافقات) به تاخیر افتاده است، برای اینکه اتحادیه اروپا به ما اطلاع داده که این توافقات باید ابتدا از سوی همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد تایید قرار بگیرد. به احتمال زیاد این مسئله در تاریخ ۱۶ دسامبر (۲۷ آذر ماه) سال جاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لاوروف معتقد است: علائمی وجود دارد که این بار کشورهای اروپایی نتوانند این بسته پیشنهادی را مورد تایید قرار دهند. در آن صورت این مسئله به ماه ژانویه سال آینده موکول خواهد شد.

این در حالی است که اخیرا وزارت خزانه داری آمریکا نیز افراد و شرکت های جدیدی را وارد لیست تحریم های قبلی ایران کرده است. امری که به گفته کارشناسان اگرچه توافق ژنو را نقض نمی کند اما مخالف" روح توافق ژنو" است.

دکتر داوود هرمیداس باوند استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو گفت: « آنچه از بعد از توافق ژنو تاکنون انجام گرفته مجموعه تعهداتی است که ناظر بر ایران بوده، در حالی که طرف مقابل تاکنون اقدام خاصی انجام نداده است. »

این استاد دانشگاه درباره ضرورت تایید توافق ژنو توسط کشورهای اتحادیه اروپا گفت: « وقتی نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات حضور داشته به این معنا است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تفاهماتی رسیدند و تنها باید توسط کشورهای این اتحادیه تایید شود. »

وی ادامه داد: « کشورهای شمالی اروپا همچون سوئد، نروژ، فنلاند و دانمارک خیلی موافق تحریم ها نبودند و دیدگاه ملایم تری دارند و علی رغم میل خود دنباله روی کشورهای مرکزی و جنوب اتحادیه اروپا هستند. »

وی با بیان اینکه این وجه نگاه متفاوت در اتحادیه اروپا نسبت به ایران وجود دارد تصریح کرد: « بنابراین اگر قرار باشد ۲۸ کشور اتحادیه اروپا توافق صورت گرفته در ژنو را تایید کنند من فکر نمی کنم آن را محکم تر و سخت تر کنند؛ چون توافق ژنو مدنظر کشورهای مرکز و جنوب بوده و اگرچه ممکن است شمالی ها بخواهند آن را تعدیل کنند که البته بعید است موافقت شود، اما سخت تر از این نخواهد شد. »

باوند درباره ورود افراد و شرکت های جدید در لیست تحریم های گذشته توسط آمریکا گفت: « درست است که تحریم های خزانه داری آمریکا از نظر زمانی غیرمنتظره بود و به لحاظ روانی فضا را مقداری به نفع مخالفین مذاکره می کند تا بگویند آمریکا قابل اعتماد نیست؛ اما ماهیت این اتفاق با مذاکرات پیش رو که توافقات اولیه درباره آن صورت گرفته متفاوت است؛ هرچند اثرات روانی و تبلیغاتی خود را خواهد داشت. »

این استاد دانشگاه درباره علت انجام این اقدام از سوی آمریکا گفت: « من فکر می کنم دولت آمریکا بیشتر قصد داشته آوانسی به نیروهای تندور در آمریکا بدهد و آنها را ساکت کند وگرنه از نظر زمانی اقدام خردمندانه ای محسوب نمی شود. »

باوند در پاسخ به این سوال که آیا با این شرایط رسیدن به توافق نهایی مشکل تر نشده است؟ ، گفت: « تاکنون تا حدود زیادی درخواست های طرف غربی از ایران تامین شده است و لذا اکنون طرف غربی است که باید تعهدات خود را انجام دهد. »

وی ادامه داد: « اگر قرار باشد آمریکا و دیگر کشورهای ۱+۵ نکات جدید دیگری را مطرح کنند که ایران را مجبور به عقب نشینی کنند احتمال رسیدن به نتیجه مطلوب کاهش پیدا خواهد کرد. اما اگر در همین چارچوبی که شکل گرفته حرکت کنند که معمولا هم به صورت گام به گام خواهد بود من فکر می کنم به صورت نسبی برد با طرف مقابل خواهد بود. »

باوند درباره واکنش ایران به اقدام اخیر آمریکا گفت: « به نظر من اقدام اخیر آمریکا از سوی کسانی که در جناح مخالف مذاکره با ایران بودند صورت گرفت تا کارشکنی کنند. »

وی ادامه داد: « اینکه این اقدام از سوی وزارت خزانه داری صورت گرفته دال بر این نیست که تمام نهادهای حکومتی آمریکا تمام و کمال در خدمت آقای اوباما باشند. چنانکه اکنون موضع برخی از اعضای دموکرات کنگره با موضع جمهوری خواهان افراطی یکسان است؛ در حالی که به لحاظ همبستگی حزبی باید به نفع حزب خود موضع گیری کنند. »

باوند گفت: « به نظر من ایران نباید اسیر این گونه اقدامات شود و واکنش های آن نباید تحت تاثیر رویدادهای حاشیه ای قرار بگیرد؛ بلکه باید همان جریان مذاکرات که ماهیت آن به کلی متفاوت است را ادامه دهد. »

وی ادامه داد: « ایران باید تحت فشارها و تبلیغات داخلی از مذاکرات پیش رو عقب نشینی نکند و مذاکرت را ادامه دهد و اگر هم در نهایت طرف مقابل بخواهد در جهت نافرجامی مذاکرات اقدامات جدیدی را مطرح کند، آنگاه دست ایران برای اقداماتی که قبلا انجام داده و یا بعدا می خواهد انجام دهد بازتر خواهد بود؛ چرا که قبلا حسن نیت خود را نشان داده است. »

وی افزود: « اگر برنامه طرف مقابل این است که مذاکرات به سرانجام نرسد در مذاکرات پیش رو از همان ابتدا شروع به سنگ انداختن خواهند کرد. اما ایران باید بر روی مسائل خود بایستد و اعلام کند با حسن نیت این آمادگی را برای ادامه مذاکرت دارد. چرا که اگر این کار را نکند تحریم های کنگره که متوقف شده فعال می شود و باید دانست که این تحریم ها با حقوق بشر و حمایت از ترویسم بین المللی ارتباط داده شده است و لذا عرصه های دیگری اضافه خواهد شد که پذیرش آنها برای ایران بسیار مشکل خواهد بود. »