به گزارش پارس به نقل از کیهان، روزنامه السفیر اسکاوارسینی در کتاب خود که به تازگی تحت عنوان « سازمان امنیت فرانسه و اتفاقات جدید منتشر شده» ، از رئیس استخبارات عربستان (بندربن سلطان) به عنوان حامی خطرناک ترین گروه های تروریستی به ویژه القاعده نام می برد. او که اواسط سال ۲۰۱۲ از پست خود کناره گیری کرده، در کتاب خود از تصمیم پاریس به تجدید نظر در نوع نگرش به جنگ سوریه خبر می دهد و می نویسد: جنگ سوریه جنگ همه علیه همه است. سازمان های امنیتی غرب برای دستیابی به بازارهایی جدید و قراردادهای کلان با یکدیگر رقابت می کنند. اما آن چه اکنون آنها را نگران کرده پایان جنگ در سوریه و بازگشت صدها مبارز افراطی از سوریه به اروپا است که می تواند سایه رعب و وحشت را بر سراسر اروپا مستولی کند.

وی ادامه می دهد: بندربن سلطان از جریان های جهادی از افغانستان گرفته تا سوریه و لبنان و مصر و شمال آفریقا حمایت می کند. قطر شریک تجاری و سیاسی بزرگ فرانسه است که متهم به حمایت و تامین نیازهای مالی و تسلیحاتی گروه های شورشی در آفریقا علیه ارتش فرانسه است. قطر از گروه های غیردولتی استفاده می کند تا کمک هایش مخفی باقی بماند و همچنین راحت تر بتواند حمایت های لجستیکی و آموزش گروه های جهادی را پیش ببرد. »


وی ادامه می دهد: اکنون به خوبی می دانیم که جنوب لیبی، نزدیک شهر سبها، تبدیل به عمق استراتژیک گروه های جهادی شده است که در خود مبارزه جویان پاکستانی و مصری و یمنی را جای داده اند. این مکان به جایی امن برای این گروه ها برای جنگ در آفریقا، سوریه و عراق تبدیل شده است. عربستانی ها آنها را هم آموزش می دهند و هم منابع مالی مورد نیازشان را تامین می کنند. آنها برای این کار از همان شیوه قدیمی خود که در افغانستان و بوسنی بهره می بردند، استفاده می کنند. »


رئیس سابق سازمان امنیت فرانسه می افزاید: « در ۲۲ مارس ۲۰۱۳ رؤسای سازمان های امنیتی هلند، انگلیس، بلژیک و فرانسه در دابلین تشکیل جلسه دادند تا زنگ هشدار را به صدا درآورند. در این نشست مشخص شد که شمار مبارزان تندرو در سوریه به صدها نفر می رسد که شامل تندروترین جریان های افراطی می شوند. در لندن و در بروکسل همین گروه ها اقدام به استفاده از گروه های جهادی افغانی و بوسنیایی و چچنی کرده اند. نگرانی سازمان های امنیتی از این است که این گروه ها بخواهند روزی به اروپا بازگردند. در این چارچوب رفتار قطر و عربستان را چگونه می توان تفسیر کرد؟ آیا آنها از تروریسم حمایت نمی کنند؟ آیا در حالی که علیه منافع فرانسه کار می کنند، می توان آنها را کشورهای دوست دانست؟


این چهره امنیتی فرانسه فاش کرد: ما بیست سال است که می دانیم بانک های سعودی و مصری و کویتی جریان های تندرو را در مصر و الجزایر کمک مالی می کنند. کیف های حاوی پول های نقد از ژنو و لوگانو و میلان و از طریق سازمان های غیر دولتی فعال در امور بشردوستانه و شرکت های تجاری قلابی به دست جریان های افراطی می رسد. بعضی از آنها از عربستان می آیند و برخی دیگر از قطر که در این کار تلاش بسیاری می کند.


اسکاوارسینی با اشاره به اختلافات شدید وزارت امور خارجه و سازمان امنیت فرانسه نوشت: « اکنون می توان توضیح داد که چرا دیپلماسی فرانسه در خلال بهار گذشته تغییر کرد. فرانسوا اولاند تعهد به مسلح کردن مخالفان را داده بود، قوی ترین این تعهدات به مارس گذشته باز می گردد اما بعداً از این تصمیم منصرف شد، چرا که سازمان امنیت فرانسه به او فشار می آورد و نسبت به ترکیب جریان مخالفان سوری به او هشدار می داد و می گفت گروه های افراطی به دیگر گروه ها مستولی شده و عملیات نظامی را هدایت می کنند، آنها شبکه بین قاره ای دارند که می تواند مصالح فرانسه را مورد تهدید قرار دهد. »


وی در ادامه با اشاره به نقش لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در تحولات سوریه، قطع همکاری های سازمان امنیت فرانسه با سازمان امنیت سوریه علیه تروریسم را خطایی بزرگ دانسته و می گوید: « از زمانی که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه شد همه پل ها با دمشق را ویران کرد. برای این که پاریس بر روی سقوط سریع حکومت اسد حساب کرده بود. این حساب و کتاب ها کاملاً اشتباه از آب درآمدند و مخاطرات بسیاری را به وجود آوردند. بشار اسد نه تنها سقوط نکرد بلکه قوی تر از گذشته هم شده است. به ویژه بعد از بحران سلاح های شیمیایی که روسیه هم پیمان آن کمک شایانی به او کرد. اداره دیپلماسی فرانسه در بحران سوریه کاملاً با منطق متناقض است، ما نمی توانیم هزینه هایی که دیپلماسی ما در قبال این سوء رفتار پرداخت می کند را درک کنیم، واقعاً از این رفتار چه سودی دیدیم؟ دستگاه دیپلماسی ما بیش از هر زمانی آسیب پذیر شده است چرا که تحت تاثیر اندیشه های ایدئولوژیک قرار گرفته و استراتژی خود را گم کرده است. »


رئیس سابق سازمان امنیت فرانسه می افزاید: « ما باید آن قدر شجاع باشیم که به صراحت بگوییم در پرونده سوریه اشتباهات بسیاری کردیم. جنگ داخلی منطقه ای که اکنون شاهدیم به القاعده و جریان های تروریستی و شاخه های وابسته به آنها اجازه گسترش و انتشار در خاورمیانه می دهد. برای رویارویی با بحران سوریه سازمان امنیت فرانسه باید از همه توانایی هایش استفاده کند. ما می دانیم کسانی که در صف مخالفان بشار اسد سلاح برداشته اند، افراطیونی از مغرب، لیبی، عراق، مصر، افغانستان، پاکستان، چچن و داغستان و شاید صدها نفر فرانسوی باشند. آیا صلاح ما است که از این افراد که هیچ اعتقادی به دموکراسی ندارند، حمایت کنیم؟ »


اسکاوارسینی همچنین توصیه می کند که همکاری های امنیتی فرانسه با حکومت فعلی سوریه همچنان ادامه داشته باشد « فراموش نکنیم که به مدد همکاری های امنیتی سوریه بود که توانستیم بسیاری از حملات تروریستی به فرانسه و پایگاه های فرانسوی در لبنان را خنثی کنیم. نباید همکاری های مسئولان حزب الله را که بسیاری از اطلاعات امنیتی را در اختیار سازمان اطلاعات سوریه گذاشتند و اجازه ندادند که ما مورد حمله گروه های تروریستی قرار بگیریم، فراموش کنیم. »