به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در مصاحبه با روزنامه لوموند فرانسه با اعلام این مساله که آمریکا با تهدید درخصوص توافق نامه امنیتی قصد حفظ نیروهای خود در این کشور پس از ۲۰۱۴ را دارد به انتقاد از مقامات واشنگتن پرداخت.

کرزی در مصاحبه با این روزنامه گفت: " آمریکا کاملا شبیه به یک قدرت استعماری به دنبال اعمال فشار به وی است تا پیش از سال میلادی جاری توافق نامه امنیتی با افغانستان امضا شود. " این روزنامه به نقل از وی نوشت: " آنها تهدید می کنند ما حقوق ها را پرداخت نمی کنیم و شما را به یک جنگ داخلی مواجه می کنیم. اینها همه تهدید هستند. "

مقامات واشنگتن و ناتو معتقدند که این توافق نامه برای حفظ هزاران نیروی خارجی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ با هدف آموزش و ماموریت مقابله با تروریسم ضروری است.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان حاضر نیست تا پیمان امنیتی با آمریکا را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آوریل ۲۰۱۴ امضا کند و برای امضای این پیمان پیش شرط هایی را تعیین کرده است. متوقف شدن حمله نظامیان آمریکایی به خانه های مردم افغان و آزاد شدن زندانیان افغانی از زندان گوانتانامو و همکاری آمریکا برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان از مهمترین پیش شرط های کرزی به شمار می رود. از سوی دیگر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواستار امضای این پیمان تا پایان امسال شده است.

ماموریت نیروهای خارجی در افغانستان اواخر سال آینده به پایان خواهد رسید و در صورت عدم امضای پیمان امنیتی کلیه نیروهای خارجی از افغانستان خارج خواهند شد. آمریکا قصد دارد با امضای این پیمان حداقل ۸ تا ۱۲ هزار نیرو نظامی خود را در افغانستان نگه دارد.