به گزارش پارس به نقل از فارس، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و عباس سلیمی نمین مدیر تاریخ مطالعات دفتر ایران، یک شنبه شب به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز به مناظره با موضوع « استقلال جنبش دانشجویی در گذر دولت ها» پرداختند.

کواکبیان با برشمردن کسب معرفت علمی، کسب معنویت و رشد فضایل اخلاقی و کسب معرفت سیاسی اجتماعی به عنوان سه وظیفه دانشجو، اظهار داشت: دانشجوی مسلمان برای ایفای وظیفه سوم خود باید تلاش کند تا در تحلیل مسائل از مردم و جامعه عقب نیفتد.

وی افزود: من هیچ اعتقادی به حضور احزاب سیاسی در دانشگاه ندارم یعنی دانشگاه نباید در خدمت احزاب باشد و فعالیت های آنان را دنبال کند اما دانشجو می تواند در بیرون از دانشگاه، در حزبی فعال باشد اما نباید احزاب در تشکل های دانشگاه تزریق شوند.

نماینده مردم سمنان و مهدی شهر در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت ایجاد پایگاه در دانشگاه ها توسط برخی گروه ها از جمله مجاهدین خلق و چریک های فدایی، تصریح کرد: پس از انقلاب فرهنگی که مدتی دانشگاه ها برای سامان یافتن، تعطیل بودند، جنبش دانشجویی دچار رکود سیاسی شد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در سال ۶۱ در مقطع انتخابات مجلس شورای اسلامی امام فرمودند که توطئه ای پیش از پیروزی انقلاب وجود داشت و آن، دخالت نداشتن روحانیت در سیاست بود و اکنون انحصار سیاست توسط روحانیت و قائل نشدن حقی برای دانشگاه بود که امام (ره) این موضوع را توطئه ای بزرگ تر دانسته و از دانشگاه ها خواستند که فعالیت داشته باشند.

عضو فراکسیون خط امام مجلس هشتم همچنین گفت: پس از پایان جنگ و فعالیت دولت سازندگی، آن گونه که از جنبش دانشجویی انتظار می رفت، تاثیرگذار نبود و البته من نمی گویم که آقای هاشمی فضا را بسته بود اما شاهد فضای سیاسی باز و آزادی نیز نبودیم.

وی بیان کرد: در دولت خاتمی، اوج فعالیت جنبش دانشجویی را شاهد بودیم و بسیاری از دانشجویان ما تشکل های مختلفی را تجربه کردند البته شاهد افراط در این دوره نیز بودیم.

کواکبیان با بیان اینکه در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد، شاهد افول جنبش دانشجویی بودیم، ابراز داشت: در این زمان با اینکه تشکل های مختلفی فعالیت داشتند اما از بسیاری از فعالیت ها جلوگیری شد و تشکل های اصلاح طلب در بسیاری از دانشگاه ها در تنگنا قرار گرفتند.

دبیرکل حزب مردم سالاری تصریح کرد: امیدواریم در دولت تدبیر و امید، با تجربه ای که داریم، جنبش دانشجویی از هرگونه افراط گرایی و تاثیرپذیری از احزاب بیرون از دانشگاه، به دور و با هویت مستقل خود، در خدمت مردم و پیشرفت دانش و سطح سواد کشور باشد.

مشورت با بنی صدر درباره تسخیر سفارت آمریکا

در ادامه سلیمی نمین با بررسی تاریخی جنبش دانشجویی پس از انقلاب اسلامی، بیان داشت: رابطه این جنبش با دولت موقت مهندس مهدی بازرگان، به دلیل بازگشت به ساختار سیاسی گذشته و استفاده از عناصر رژیم پیشین از جمله آقای مقدم، رئیس ساواک و… بسیار تیره بود.

مدیر دفتر تاریخ مطالعات دفتر ایران اضافه کرد: در آن زمان بنی صدر به عنوان شخصیتی مستقل که هنوز مسئولیتی به عهده نداشت، بیشترین نقدها را در روزنامه خود یعنی « جمهوری اسلامی» به دولت موقت وارد می کرد و جنبش دانشجویی به ویژه تحکیم وحدت، به دلیل این مواضع تند، به بنی صدر گرایش پیدا کرد.

مدیر مسئول سابق کیهان هوایی ادامه داد: جنبش دانشجویی حتی درباره تسخیر سفارت آمریکا، با بنی صدر مشورت و نظر مثبت وی را دریافت کرد.

در ادامه کواکبیان با بیان اینکه در مجموع جنبش دانشجویی، نتوانسته پیش تازی کند، بر بررسی پیش قراولی دانشجو در زمینه های فکری و فرهنگی جامعه، تاکید کرد.

دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه خدا لعنت کند کسانی را که نمی خواهند دانشجوی ما سیاسی باشد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مدیران دانشگاه ها به دانشجو می گویند « دانشجوی خوب» در هیچ تشکلی فعالیت نمی کند.

نماینده مردم سمنان و مهدی شهر در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اجازه فعالیت تمام سلیقه ها و افکار را داد، گفت: چنانچه هزینه فعالیت سیاسی در دانشگاه را بالا ببریم و دانشجو هر لحظه دلشوره داشته باشد که اگر صحبتی کنم فردا باید به چند جا جواب پس بدهم، دیگر کسی انگیزه فعالیت سیاسی را پیدا نمی کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به برنامه روز گذشته دانشگاه شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: در این برنامه صحبت هایی مطرح شد اما صرف اینکه جلسه ای برگزار شود و تا ۱۶ آذر سال آینده برود، درست نیست.

از برنامه ریزی پیچیده دولت هاشمی تا تنگ نظری احمدی نژاد

در ادامه سلیمی نمین با بیان اینکه ایجاد محدودیت در دانشگاه ناشایست بوده و در حقیقت محروم کردن جامعه از استعدادهای خودش است، تصریح کرد: با بررسی تاریخ جنبش دانشجویی متوجه می شویم که در اوج خفقان این جنبش پیشتاز بوده است.

سلیمی نمین اضافه کرد: هاشمی باعث تکثر کاذب در جنبش دانشجویی شد چرا که وی جامعه اسلامی دانشگاهیان را برای تضعیف دفتر تحکیم وحدت به راه انداخت و پس از آن شاهد جدایی در جنبش دانشجویی بودیم و در پی آن هرگز نتوانست، متحد شود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بیان کرد: آیا تنگ نظری های دولت احمدی نژاد باعث تضعیف جنبش دانشجویی شد یا برنامه ریزی های بسیار پیچیده در دولت هاشمی؟

در ادامه کواکبیان با اشاره به اینکه مقایسه جنبش دانشجویی پیش و پس از انقلاب اسلامی نادرست است، اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، موظف بودیم گیوه بکشیم و پدر نظام شاهنشاهی را در آوریم.

دبیرکل حزب مردم سالاری ادامه داد: جامعه اسلامی دانشگاهیان را ممکن است که آقای هاشمی با آن مخالفت نداشته اما در اصل، دوستان حزب موتلفه اسلامی به راه انداختند.

چیز های عجیبی که محمودآقا درباره تحزب می گفت

وی با اشاره به ملاقاتی که با وزیر کشور داشته است، عنوان کرد: در دیدار با آقای رحمانی فضلی، به اقدامات دولت گذشته از جمله بستن در خانه احزاب و قطع یارانه احزاب و حرف های عجیبی از جمله اینکه احزاب « سم مهلک» هستند که در دوره « محمودآقا» بیان می شد، اشاره داشتم و به درخواست وزیر اساسنامه خانه احزاب را دوباره نوشتیم.

وی ادامه داد: اکنون سه ماه از روی کار آمدن دولت جدید می گذرد و هنوز اتفاقی نیفتاده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه بیان کرد: در دولت احمدی نژاد جنبش دانشجویی برای دولت، مسئله نبود و از کنارش می گذشت اما در دوره خاتمی، جنبش دانشجویی برای دولت مسئله بود و این شد که در این دوره، جنبش دانشجویی به اوج خودش پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسید.

پس از صحبت های کواکبیان، مجری برنامه یادآور شد که از بحث اصلی دور نشوند و خانه احزاب برای دانشجویان جذابیتی ندارد که سلیمی نمین پیش از ادامه بحث، گفت: باید به ایشان آزادی عمل در بحث داده شود که بلافاصله کواکبیان پاسخ داد کار من به کجا رسیده که تو، مهندس باید از من دفاع کنی!

در ادامه این مناظره، سلیمی نمین اظهار داشت: اینکه دولتی در برابر انتقادات مردم، خاضع باشد، یک ایده آل است مگر اینکه جامعه، کانال هایی برای تحمیل نظر خود پیدا کند و جنبش دانشجویی با این پراکندگی هرگز نمی تواند به این هدف دست یابد.

وی دلیل نداشتن خضوع دولت ها در برابر ناظران عام را مجموعه بودن دولت دانست و گفت: هیچ دولتی در هیچ کجای دنیا، برای انتقادها فرش قرمز پهن نمی کند، چرا که این مجموعه ها، دوست ندارند که کسی مزاحم کارشان شود و تمام دولت ها شعارهایی در ستایش از مخالف خود می دهند، که همگی به درد تیتر روزنامه ها می خورد.

این پژوهشگر اضافه کرد: اگر دولت ها آماده هزینه دادن نباشند به یقین جنبش دانشجویی، فعال نخواهد شد و به نظر شما اگر صاحبان قدرت قرار باشد برای رای شما هزینه ایجاد نکرده و در برابر شما تسلیم شوند، این موقعیت را به دست می آورند؟

مدیر مسئول سابق کیهان هوایی اضافه کرد: برای دولت ها سخت است که جوانی مقابل آن ها بایستد و بگوید که سیاست هایتان را تغییر دهید.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در زمان خاتمی، برخی عناصر وی به گفته خودشان جنبش دانشجویی را حوض چی می دانستند که باید آب را در حوضش بریزند.

خطر هاشمی یا احمدی نژاد

سلیمی نمین در ادامه با بیان اینکه برای شناختن دولت احمدی نژاد نیاز به انجام کار سختی نیست، ابراز داشت: معتقدم پس از دولت هایی که باند سیاسی زدند و دچار پیچیدگی شدند، چرخش قدرت لازم بود، چرا که تداوم حضور هاشمی در قدرت را خطرناک می دانستم.

وی ادامه داد: اگر از من درباره خطر هاشمی یا احمدی نژاد بپرسند، به یقین پاسخ می دهم هاشمی.

این روزنامه نگار افزود: هاشمی ضرباتی به جنبش دانشجویی زد که این جنبش نفهمید از کجا خورده و تک تک کسانی را که انتقاد کردند از جمله عباس عبدی و… را چنان له کرد که هیچ کدام متوجه نشدند این ضربات از جانب وی است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: رهبری در زمان هاشمی می گویند که خدا لعنت کند کسانی را که نمی خواهند دانشجوی ما سیاسی باشد.

سلیمی نمین خطاب به دانشجویان گفت: آقای کواکبیان در دوره آقای احمدی نژاد، یک بار هم به دادگاه نرفته است که دبیرکل حزب مردم سالاری به سرعت پاسخ داد: یا الله… ببینید، خبر ندارد.

کواکبیان با لحنی تمسخرآمیز بیان کرد: در دولت عالیه مکرمه احمدی، من هشت مرتبه بیشتر به دادگاه نرفتم!

سلیمی نمین بلافاصله تاکید کرد: منظورم به دلیل مطالب روزنامه نیست چرا که من روزنامه ندارم و تنها به عنوان منتقد، حکم زندان گرفتم که تقاضای تجدید نظر دادم و در پایان یک میلیون تومان جریمه شدم.

کواکبیان با خنده پاسخ داد که « بالاخره که نرفتی زندان! » و سلیمی نمین رو به دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: دوست داشتی بروم زندان؟

این بحث دو طرفه همچنان ادامه داشت و کواکبیان خطاب به حاضران در جلسه گفت: گفته های آقای مهندس درست است اما ایشان برای روی کار آمدن احمدی نژاد تلاش بسیار کردند و من این موضوع را برای عدم تحریف تاریخ می گویم!

مدیر دفتر تاریخ مطالعات دفتر ایران در پاسخ به اظهارات دبیرکل حزب مردم سالاری که دولت احمدی نژاد را « لکه» نامید، گفت: برای تحریف نشدن تاریخ می گویم که در سال ۸۴ در ستاد محمدباقر قالیباف، فعال بودم!

لطف شورای نگهبان به کواکبیان

دبیرکل حزب مردم سالاری در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره رد صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: روند کاندیدا شدن به این گونه است که مدارک را به وزارت کشور می فرستی و سپس از صدا و سیما، نام افراد احراز صلاحیت شده را می شنوی و اینکه می گویند پنج روز دیگر مهلت لازم دارد، برای قشنگی است.

نماینده مردم سمنان و مهدی شهر در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: درباره احراز صلاحیت نشدن، کسی با من تماس نگرفت و اسامی را از صدا و سیما شنیدم و با اینکه این موضوع را حق شورای نگهبان می دانم اما اعتراض نیز دارم که چگونه بعضی ها، « رجل سیاسی» می شوند و من نه؟

در ادامه سلیمی نمین با حمایت از عملکرد شورای نگهبان خاطرنشان کرد: با وجود حمایت های آیت الله مصباح یزدی از یکی از کاندیداها، وی توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد و فارغ از سلایق سیاسی به بررسی کار اجرایی افراد پرداخت.

وی ادامه داد: نباید اشتباهی را که درباره احمدی نژاد داشتیم دوباره تکرار کنیم چرا که کسانی که خدمات اجرایی در سطح کلان ندارند، بعدها دچار توهم می شوند و شورای نگهبان لطف کرد که آقای کواکبیان را دچار توهم نکرد.