به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد باقر قالیباف شهردار تهران عصر امروز (شنبه) در مراسم روز دانشجو که در محل دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: ۱۶ آذر یادآور رشادت ها و مبارزات ملت ایران است و من توفیق دارم که در این روز در جمع شما دانشجویان باشم.

وی افزود: رژیم ستمشاهی در ۱۶ آذرماه ۳ دانشجوی بیدار و آگاه را در همین دانشگاه قربانی کرد و از همان زمان مرگ بر آمریکا متولد شد و این ماجرا برای او گران تمام شد و تداوم یافت تا وقتی که نسل بیداد و ظلم از بین رود، ادامه دارد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: همه ما در برابر سلطه جویی و افزون طلبی استبداد داخلی و استکبار جهانی وظایفی برعهده داریم، نهضت های اسلامی که در کشور ما پیش آمد مانند ۱۶ آذر، ۱۵ خرداد و ۲۲ بهمن، گویای آن هستند که ملت مسلمان ایران هرگاه امکاناتی فراهم آمده، فریاد آزادیخواهی و عدالت طلبی سر دادند.

وی با بیان اینکه این نهضت ها اینگونه تشخیص داده بودند که با خودکامگی مستبدان مبارزه کنند و مجهز به علم روز شوند افزود: این نهضت ها مبارزه با استکبار و استبداد را در سرلوحه امور خودشان قرار دادند، این حرکت های مهم و اساسی تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با مشکلاتی روبرو شد، مانند فقدان چشم انداز و برنامه های بلند مدت و استکبار بر اساس تجربیات خود همیشه هوشمندانه تلاش داشته با بهره مندی از این ضعف ها، مستقیم یا غیرمستقیم منافع نامشروع خود را دنبال کند و جامعه را از دستیابی به علوم و فنون مختلف محروم می کرد.

وی با بیان اینکه استکبار به دنبال این بود تا خودباوری و خویشتن داری را در کشور ما به ایجاد برخی مشکلات و دشواری ها کاهش دهد ادامه داد: اگر جنبشی و حرکتی پدید می آمد، به روش های گوناگون آن را منحرف و ناکام می کرد و این روش تا امروز هم ادامه دارد.

قالیباف تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی کسی ظهور کرد که از فرمایشات امام علی (ع) تاثیر گرفته بود، امام خمینی (ره) این انقلاب عظیم را هدایت کردند، امام بر اساس هرآنچه که گفته شد و الهام از همان خصوصیات پیامبر گونه، راه هرگونه رخنه، سلطه و سازش را بست و ایشان با اتکا به خداوند و پشتوانه ملت و ایجاد نهادهای مردم سالار و بهره گیری از استوانه های عظیم مردمی، ضمن تلاش برای جبران عقب ماندگی ها، لحظه ای از اهداف و آرمان های اصیل انقلاب کوتاه نیامد و مبارزه با استکبار را در همه جبهه ها تداوم بخشید.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: از فردای ۲۲ بهمن ۵۷، همه قدرت ها دست به دست هم داده اند تا این نیروی جدید که در قالب اسلام ظهور کرده بود را مهار و کنترل کنند، از تحریم گرفته تا کودتا، ترور، جنگ تحمیلی، بمباران شیمیایی و تلاش های مختلف برای جلوگیری از موفق شدن یک الگوی مستقل.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بعد از بیداری اسلامی و سقوط دولت مستبد مصر، جمعی از روشنفکران مصر به ایران آمدند و وقتی وارد کشور شدند و شهر و پیشرفت ها را دیدند، متحیر شدند، می گفتند مگر می شود بدون تکیه بر غرب و شرق یک نظام مستقل پیشرفت کند.

وی با بیان اینکه دشمنان و استکبار جهانی می ترسد که نظام اسلامی بتواند یک نظام دور از جامعه استکبار و کارآمد تشکیل شود، تصریح کرد: همه از حرکت انقلاب اسلامی ایران درس گرفته اند و امروز ایران به کانون جوشان حمایت از مستضعفین و آزادیخواهی تبدیل شده است، امروز ایران به منادی آزادی و استقلال طلبی در جهان مبدل شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: فرهنگ جهادی از باورها و آموزه های تجربه شده و محک خورده در طول مبارزات ایجاد شده است، ما با بی تفاوت ها و سازش، کاری نداریم چون انقلاب اسلامی ایران ذاتا با این دو موضوع (سازش و بی تفاوتی) هیچ نسبتی ندارد و تا زمانی که باطل هست، مبارزه هست، در عصر ما که باطل به شکل استکبار بروز و ظهور یافته، مبارزه با آن وظیفه ای حق طلبانه است.

قالیباف در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: مبارزه شامل طیفی از مذاکره، رقابت و مقابله مستقیم را در بر می گیرد، مبارزه صرفا تخاصم نیست، انقلاب به تناسب هر شرایطی، هوشمندانه شیوه مناسبی از مبارزه را انتخاب می کند و باید بدانیم همه نگرانی رژیم صهیونیستی از کشورهای عرب نیست بلکه از روحیه مبارزه طلبی است.

شهردار تهران همچنین یادآور شد: وظیفه ما به عنوان یک مسلمان این است که وقتی صدای مظلومی را شنیدیم، کمک کنیم و باید بدانیم روح انقلاب اسلامی نیز این چنین اقتضاء می کند.

قالیباف با تاکید بر اینکه مبارزه و مجاهدت و کمک به مظلوم در مسیر سنت های الهی تاریخ مصرف و کهنگی ندارد، توضیح داد: تا زمانی که اسلام، انسانیت و آزادگی هست، مبارزه، ایثار، گذشت و عقلانیت نیز هست، اکنون که کشور با تحریم های ناجوانمردانه ای روبروست، باید توجه کنیم در مبارزه ای قرار گرفتیم که نباید در تخاصم جاهلانه و سازش منفعلانه درآییم، نرمش قهرمانانه در این راهبرد جایگاهی ندارد، در این موقعیت باید بیندیشیم که وظیفه ما چیست؟

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان نقش بیدار گرایانه خود را در انقلاب ایفا کردند، تصریح کرد: دانشجو در راه پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی همواره همراه بوده است، دانشجوی بسیجی به دلیل مسئولیت برجسته از آگاهی باید بیش از گذشته ارزش ها را بشناسد تا از ثمرات چند قرن مبارزات ضد استبدادی به خوبی مراقبت کند.

قالیباف در ادامه سخنانش با بیان اینکه اگر دانشجویان از مبارزه ستیزی کوتاه آیند، سرآغاز انحطاط جامعه است، به شعار « نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» که در ایام فتنه سال ۸۸ از سوی برخی افراد تکرار می شد اشاره کرد و متذکر شد: این شعار، یک شعار ضدانقلابی و دوری از مبارزه است.

به گزارش فارس، این سخنان قالیباف با تشویق مکرر حضار و دانشجویان و همچنین شعار « مرگ بر فتنه گر» آنان مواجه شد.

شهردار تهران بر همین اساس یادآور شد: اگر انسان آزادیخواهی و روحیه مبارزه، استکبار ستیزی، مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم را داشته باشد و یا حتی به فکر کشور و امنیت کشور باشد، می داند که مبارزه در جنوب لبنان و مبارزه در غزه یعنی دفاع از امنیت ملی کشور.

این جمله قالیباف نیز با تکبیر دانشجویان روبرو شد.

وی با تاکید بر اینکه شعار « نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» یعنی فاصله گرفتن از آزادگی، مبارزه، انسانیت و استکبار ستیزی، گفت: ایران مستقل و سربلند محصول دانشگاه مستقل و سربلند است، آنها که سکوت دانشگاه را می خواهند، هم با دانشگاه و هم با انقلاب بیگانه اند.

شهردار تهران در بخش پایانی سخنانش متذکر شد: وظیفه امروز دانشجوی بیدار و انقلابی، رصد و مراقبت اندیشه ها، جهت ها و هدف هاست تا از انحراف در معنا، جهت ها و مقاصد پیشگیری شود.

قالیباف در پایان گفت: باید اثبات کنیم که کارآمدی نظام و حل مشکل مردم صرفا در گرو رابطه و دوستی با آمریکا و دور شدن از آرمان ها و ارزش ها نیست، می توان هم انقلابی و هم ارزشی بود و هم با کارآمدی، مشکلات کشور را حل کرد.

این جمله پایانی شهردار تهران نیز باز هم با تشویق مکرر دانشجویان حاضر در این مراسم مواجه شد.