به گزارش پارس به نقل از تسنیم؛ وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور، در گفت و گو با شبکه خبری پی بی اس آمریکا به بحث و توضیح درباره توافق هسته ای ژنو و مسئل مرتبط با آن پرداخت. وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال پایبندی طرف ها به توافقنامه ژنو گفت: " فکر می کنم این توافقنامه پابرجا بماند زیرا نفع ایران در این امر است. ایران به دنبال کاهش در تحریم ها اقتصادی است. کاهش تحریم ها در این توافقنامه بسیار کم است اما گام اول برای دستیابی به یک توافق جامع است که تحریم ها را به میزانی که آنها می خواهند کاهش خواهد داد.


مذاکره کننده ارشد آمریکایی در ادامه با اشاره به انجام مذاکرات خصوصی با طرف ایرانی گفت: " [این مذاکرات] به عمیق تر شدن گفت و گوها کمک کردند. اما تمام موضوعاتی که در آن گفت و گوی خصوصی دوجانبه بیان شدند در نشست ۱+۵ نیز به صورت مؤثری، مطرح گردیدند. گروه ۱+۵ از کانال های دوجانبه و دیگر مباحث دوجانبه که توسط شرکای ما انجام می گرفت استفاده کردند تا به این توافقنامه دست یابند. "


وی در مورد مخالفت برخی نمایندگان کنگره با توافق هسته ای با ایران و نیز تلاش خود برای قانع کردن آنها گفت: " این یک مسیر سخت است زیرا اعضای کنگره در اینجا نقشی بسیار حیاتی ایفاء کردند. "


" در حقیقت این رژیم تحریم ها بود که تحت حمایت بین المللی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، اقدامات آمریکا، هم در کنگره و هم از طریق قوه مجریه توسط رئیس جمهور، و نیز اتحادیه اروپا و سایر کشورها، ایران را بر سر میز مذاکره آورد؛ زیرا آنها به دنبال رهایی از این تحریم ها هستند. "


" بنابراین می توانم بفهمم که چرا کنگره اعتقاد دارد که تنها تحریم های بیشتر می توانند مفید باشند. من تا اینجا موافق هستم زیرا این تحریم ها بودند که ایران را به سر میز مذاکره آوردند. اما در حقیقت هدف از تحریم ها تغییر محاسبات استراتژیک ایران و آمدن این کشور بر سر میز مذاکرات بود. هم اکنون باید این عزم را امتحان کنیم تا به یک توافقنامه دست یابیم. "


" و هر نوع تحریمی در این لحظه توسط کنگره آمریکا توافقنامه را که خواهان توقف هر طرفی در این حوزه است تضعیف کرده و در حقیقت به آنها بهانه ای خواهد داد تا از توافقنامه منعقد شده منحرف شوند. "


شرمن در ادامه اظهارات خود درباره کاهش تحریم ها گفت: " تحریم هایی که به حالت تعلیق در آورده ایم بسیار محدود، هدفمند و برگشت پذیر هستند. "


" بنابراین در این حوزه تقریبا هیچ اهرم فشاری را از دست نمی دهیم. و ساختار بنیادینی که حول تحریم های بانکداری و نفتی ایجاد کرده ایم و آنچه که اتحادیه اروپا انجام داده است، به قوت خود باقی هستند. بنابراین آنچه ایران واقعا می خواهد در دسترس آنها نیست مگر اینکه به توافقنامه ای جامع دست یابیم. "


وی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر این توافقنامه بر فرایند غنی سازی در کشورمان گفت: " این توافقنامه [غنی سازی] را در وهله اول متوقف نمی سازد زیرا تنها یک تعلیق است. اما تمام غنی سازی بیش از ۵ درصد را متوقف می سازد. و این امر بسیار مهم است زیرا هرچقدر میزان غنی سازی بالا برود سریع تر می توانید به اورانیوم سطح تسلیحاتی که برای ماده شکافتی برای تسلیحات هسته ای لازم است، دست یابید. "


" بنابراین، آنها هم اکنون نمی توانند حتی درگام کنونی بیش از ۵ درصد غنی سازی کنند. اما ما در این توافقنامه اعلام کرده ایم که در توافقنامه جامع یک برنامه غنی سازی محدود و کوچک را اگر مطابق با نیازهای واقعی و عملی باشد مد نظر قرار خواهیم داد. در حقیقت آنها با تمام بازرسی ها و تمام بازدیدهای سرزده که برای محدود کردند دامنه و ظرفیت ذخایر و هر چه که انجام می دهند موافقت کردند. "


معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه غنی سازی در ایران می تواند اهداف صلح آمیز داشته باشد گفت: " اما این امر بخشی از توافقنامه جامع است که مذاکره درباره آن را در سریع ترین زمان ممکن آغاز خواهیم کرد. و اگر به توافقی که می خواهیم دست پیدا نکنیم، به نوعی از محدودیت ها که می خواهیم، در این صورت توافقی وجود نخواهد داشت و ما به این تحریم ها، تحریم های بیشتر و همچنین به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل باز خواهیم گشت. قطعنامه ها بسیار حیاتی هستند و باید قبل از انعقاد هر گونه توافقنامه نهایی مورد بحث قرار گیرند. "


شرمن در مورد ادعاهای واهی درباره برنامه تسلیحات هسته ای در کشورمان گفت: " یک سری ارزیابی های اطلاعاتی وجود دارند که نمی توانم محتویات آنها را با مخاطبین درمیان بگذارم. "


" اما، بسیاری از تحلیلگران به صورت علنی اعلام کرده اند که اگر رهبر ایران امروز تصمیم بگیرد – وی تنها فردی است که در پایان تصمیمات درباره این موضوعات را اتخاذ می کند – در این صورت احتمالا دستکم یک سال تا ساختن بمب هسته ای فاصله خواهند داشت. و البته، آنها نه تنها باید بمب بلکه وسیله حمل آن را نیز باید بسازند. "


مذاکره کننده ارشد آمریکایی درباره دامنه بازرسی هایی که قرار است بر اساس توافقنامه هسته ای ژنو صورت بگیرد گفت: " این توافقنامه یک رژیم بازرسی های سرزده فوق العاده ای است که حتی درگام اول اعمال شده است. "


" در فردو و نطنز، تأسیسات غنی سازی، بازرسی ها به صورت روزانه انجام خواهند شد. دستکم ماهی یک بار از رآکتور هسته ای اراک که آنها سعی در ساختنش دارند و ما در همین گام اول آن را متوقف کرده ایم، بازرسی خواهد شد. دسترسی مدیریت شده ای به معادن و مراکز آسیاب اورانیوم و نیز تولید سانتریفیوژ وجود خواهد داشت در حالی که پیشتر هرگز از این نوع دسترسی برخوردار نبودیم. "


" این امر به ما کمک خواهد کرد که اطمینان حاصل کنیم که آنها نمی توانند مسائل را معکوس کنند، نمی توانند یک برنامه پنهانی داشته باشند. همچنین به ما کمک خواهد کرد که بدانیم آنها چه کاری انجام می دهند. اینها اولین دستاوردهایی هستند که قبلا هرگز نداشته ایم. "


وی در ادامه افزود که دستیابی به توافقنامه جامع بسیار بسیار سخت خواهد بود. " [این توافقنامه جامع و نهایی] شامل توقف فعالیت بخش گسترده ای از زیرساخت های آنها خواهد بود زیرا ما واقعا نمی دانیم که برای چه نوع هدف صلح آمیز غیر نظامی به یک رآکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی در اراک نیاز است. "


" در پایان آنچه که مهم است این می باشد که جامعه بین المللی و آمریکا باید اعتماد کامل داشته باشند که ایران دارای یک برنامه کاملا صلح آمیز است. "


وندی شرمن درباره تعامل آمریکا و اسرائیل در مذاکرات برنامه هسته ای ایران گفت: " ما همیشه با اسرائیلی ها گفت و گو می کنیم همانگونه که با تمام متحدین و شرکای مان در خلیج [فارس] انجام می دهیم. آنها علاقه زیادی به آنچه که در اینجا رخ می دهد دارند زیرا درباره اینکه در منطقه چه چیزی رخ می دهد و نیز پیرامون پیامدهای ژئوپولوتیک استراژیک درباره ایران توجه نشان می دهند. "


" اسرائیل، آمریکا و کشورهای خلیج [فارس] درباره توافق هسته ای دارای اهداف مشترکی هستند: این نباید و نمی تواند سلاح هسته ای داشته باشد و نخواهد داشت. رئیس جمهور به وضوح اعلام کرده که از انجام این کار جلوگیری خواهد کرد. بنابراین درباره هدف توافق داریم. اما درباره تاکتیک ممکن است گهگاه دچار اختلاف شویم. "
مذاکره کننده ارشد آمریکایی درباره احتمال از سرگیری روابط بین ایران و آمریکا گفت: " فکر می کنم راه درازی تا آنجا داریم. در مقاله ای به قلم کیسینجر و شولتز در روزنامه وال استریت ژورنال درباره سه هدفی که در آینده باید داشته باشیم سخن گفته شده بود. یکی از این اهداف برخورداری ایران از ظرفیت محدود برای یک برنامه هسته ای غیرنظامی، شامل محدودهای شدید که می توانند به جامعه بین المللی اطمینان دهد، است. "
" آنها همچنین درباره اینکه شاید بتوانیم با ایران درباره رابطه به جلو برویم سخن گفته بودند. اما فکر کنم تا آن زمان سال های زیادی باقی مانده است. "