به گزارش پارس به نقل از ابنا،   « سوسیلو بامبانگ یودهویونو» رییس جمهور اندونزی، روز گذشته چهارشنبه ۱۳ آذر نشستی را با هیات" آشتی شیعیان و اهل تسنن" سامپانگ در جزیره مادورا (جاوه شرقی) برگزار کرد.

این اولین نشست غیر رسمی رییس جمهور در ملاقات کاری دو روزه اش از جزیره مادورا با هیات آشتی به رهبری « عبدالعلاء بشیر» است.

در این ملاقات چند تن از مقامات کشوری از جمله وزیر هماهنگی امور حقوقی، سیاسی، امنیتی، وزیر هماهنگی امور رفاهی مردم، وزیر امور مذهبی، وزیر کشور، وزیر امور خارجه، وزیر آموزش و پرورش، رییس پلیس کشور و رییس نیروهای دفاعی، رییس جمهور را همراهی می کردند.

همچنین رییس جمهور ناهار کاری با علمای اسلامی و چند تن از شخصیت های مذهبی در سامپانگ برگزار کرد.

بر اساس این گزارش٬ سخنگوی رییس جمهور اظهار داشت: در چند ملاقاتی که انجام شد٬ رییس جمهور پیگیر روند مذاکره صلح میان مسلمانان بود. سوسیلو بامبانگ یودهویونو و مقامات همراه در صدد بودند تا بطور جدی مشکلات فیمابین شیعیان و اهل سنت سامپانگ را حل و فصل کنند.

« جولیان آلدرین» همچنین افزود: دولت به دنبال راه حل مناسبی است تا به درگیری ها فیصله دهد و خوشبختانه مردم مادورا نیز به این روند امیدوار هشتند.

این اقدام مشکوک رییس جمهور اندونزی درحالی انجام شد که چندی پیش دولتمردان اندونزی در توافقنامه صلح شیعیان و اهل سنت ورود پیدا کرده و یه نوعی موجب عدم عقد این توافقنامه شدند.

با وجود امضای توافقنامه صلح بین شیعیان و اهل سنت سامپانگ، بازگشت شیعیان آواره این منطقه به خانه و کاشانه خود همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ زیرا مقامات ایالتی و علمای افراطی" مادورا" با توافقنامه صلحی که روز دوشنبه ۲۳ سپتامبر اول مهر ۱۳۹۲ بین شیعیان و اهل تسنن امضا شد، مخالفت کرده وبار دیگر با درخواستی غیر منطقی از شیعیان خواسته اند اگر می خواهند به روستایشان سامپانگ بازگردند باید به آموزه های اهل سنت پایبند باشند!

در این راستا، « اکساند جمال» عضو شورای قانونگذاری سامپانگ مدعی شد هیچ مصالحه ای بین شیعیان و اهل سنت این منطقه در خصوص پایان دادن به نزاعهای فی ما بین به انجام نرسیده است!

این اظهارات در نشستی که روز جمعه ۲۷ سپتامبر ۵ مهر بین احزاب مختلف، دولت محلی، برخی از علما و پلیس برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت. در این جلسه عالمان افراطی مادورا خواستار آن شدند که شیعیان، سنی شوند (! ) و گفته اند که در این صورت است که ما بازگشت آنها به سامپانگ را خوش آمد خواهیم گفت! !

اکساند در ادامه مدعی شد: ما شیعیان را وادار خواهیم کرد که به تعابیر اهل تسنن برگردند هر چند که آنها مقاومت می کنند، فرآیند صلح در سامپانگ موقعی کارساز است که آنها به آموزه های حقیقی اهل تسنن بازگردند! ! !

در همین حال « شیخ علی کرار» یکی از علمای با نفوذ و افراطی محلی مدعی شد توافقنامه صلحی که به انجام رسید یک فرآیند مهندسی شده از قبل بوده است (! ) زیرا خیلی از ساکنان روستاهای" بلوران" و" کارانگ گایام" در سامپانگ به این جلسه نیامده بودند.

دو سال آوارگی شیعیان مظلوم

لازم به ذکر است که اهل سنت افراطی سامپانگ در جاوه شرقی اندونزی، مدت‏ های طولانی با اقدامات ضد شیعی خود، شیعیان این منطقه را مورد ظلم قرار داده، خانه های آنان را سوزانده و در برخی موارد موجب درگیری می‎ شدند. تا اینکه ساکنان شیعه سامپانگ در پی حمله وهابیون افراطی در محرم ۱۴۳۲ (۲۰۱۱) از خانه های خود اخراج شدند.
آنها سپس در سالن ورزشی سامپانگ مستقر شدند و پس از مدت طولانی اقامت بدون امکانات، به آپارتمان‏ های اردوگاه Puspa واقع در در شهر" سیدوارجو" استان" جاوا" با حداقل امکانات سکنی گزیده و به سختی زندگی می‏ کنند.

با امضای توافقنامه صلح مذکور این امید می رفت که این مظالم کاهش یافته و شیعیان به زمین و زندگی خود بازگردند؛ اما اکنون با این کارشکنی روبرو شده است.