به گزارش پارس به نقل از فارس، « جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در واکنش به ناآرامی های اخیر در اوکراین، گفت واشنگتن تحولات این کشور را به دقت تحت نظر دارد.

وی همچنین طرفین درگیر را به آرامش دعوت کرد و گفت در کشوری که دنبال رسیدن به دموکراسی واقعی است، هیچ دلیلی برای خشونت وجود ندارد.

وی همچنین از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا حمایت کرد و گفت این امر به شکوفایی اقتصاد و حرکت کی یف به سوی دموکراسی کمک می کند.

ساکی در بخش دیگری در مورد وضعیت « یولیا تیموشنکو» نخست وزیر اسبق اوکراین نیز ابراز نگرانی کرد و گفت مشخص شدن اوضاع وی یکی از موضوعات مورد بحث در صورت خواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد روند نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه هم گفت واشنگتن پیشنهاد کمک به این روند را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارائه کرده است. به گفته وی، آمریکا تاکنون ۶ میلیون دلار نیز در این زمینه کمک کرده است. وی تاکید کرد که مذاکرات با کشورها برای کمک به روند نابودی تسلیحات شیمیایی ادامه دارد.

ساکی در مورد نگرانی مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در مورد سفر اتباع این کشور به سوریه برای پیوستن به گروه های وابسته به القاعده گفت آمریکا مانند گذشته در تلاش است تا اوضاع را تحت نظر داشته باشد.

وی در مورد سوالی در زمینه احتمال حضور ایران در نشست « ژنو ۲» گفت هنوز در مورد شرکت کنندگان در این نشست تصمیم گیری نشده است. وی افزود قرار است نشست سه جانبه دیگری با حضور نمایندگان آمریکا، روسیه و سازمان ملل در روز ۲۰ دسامبر (حدود ۳ هفته دیگر) برگزار شود و موضوع شرکت کنندگان در « ژنو ۲» در آن مورد بحث قرار گیرد.

ساکی تاکید کرد که موضع آمریکا در مورد شرط حضور ایران در « ژنو ۲» تغییری نکرده است. به گفته وی، ایران باید بیانیه نشست پیشین در ژنو را بپذیرد تا امکان حضور در نشست بعدی را داشته باشد. با این حال وی گفت موضوع دعوت ایران به « ژنو ۲» در آینده مورد بحث قرار می گیرد.

ساکی در مورد توافق هسته ای با ایران گفت، با وجود آنکه گام اول خوبی در این زمینه برداشته شده، اما نگرانی های آمریکا در مورد موضوعات دیگر نظیر حمایت ایران از نظام سوریه و موضوع حقوق بشر، همچنان پابرجاست.