به گزارش پارس به نقل از مهر، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی، دستار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در جمع بسیجیان، اساتید و کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بسیج یکی از ارکان قدرت ملی ایران است گفت: پیوستن و حمایت و قدردانی از بسیج تامین کننده امنیت و دفاع همه جانبه از ایران است و مراقب باشیم که این نعمت الهی را که امام بزرگوار، با حکمت الهی خود، سی سال قبل و پیش از شروع جنگ، فرمان به تشکیل آن دادند، دشمنان آسیب و گزندی به آن نرسانند و حمایت مقام معظم رهبری از بسیج، حمایت قلبی برای مردم ما است واین حمایت، کشور و انقلاب را در مقابل همه خطرات حفظ میکند.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه هدف اساسی و تغییر نیافتنی هر دولت و ملتی بقای ملی، حفظ منافع و مصالح، سرزمین و نیز حفظ ارزش هاست اضافه کرد: هر ملتی باید به مبانی ملی خود واقف باشد و آموزش ها و آمادگی های لازم را برای دفاع از آن کسب کند. تا بتواند جایگاه و پرستیژ ملی و عزت خود را در محیط منطقه ای و جهانی ارتقاء دهد.

سر لشکر صفوی در تبیین مفاهیم قدرت ملی گفت: قدرت ملی به معنای توانائیهای یک ملت و دولت در استفاده از منابع محسوس و نامحسوس و امکانات انسانی و طبیعی براساس سیستم و نظام ارزشی مورد نظر خود، جهت تاثیر گذاری در معادلات منطقه ای و جهانی و کسب پیروزی برای تامین منافع و امنیت ملی، می باشد.

وی افزود: بسیج بیست میلیونی ظرفیتی پایان ناپذیر، قابل اعتماد و متعالی و تحول بخش متناسب با نیازهای انقلاب، نظام و مردم عزیزمان در طول ۳۴ سال گذشته بوده و می باشد و حماسه آفرینی های بسیج تا ابد مایه افتخار و مباهات تاریخ اسلام و ایران زمین خواهد بود. در سال های دفاع مقدس بیجیان ما دشمنان را سرکوب کرده و مانند علف های هرز از کشور عزیزمان بیرون کردند و با فرمان امام دشمن راآن سوی مرزها تعقیب و تنبیه کردند تا درس عبرتی باشد برا متجاوزین آینده که اگر به ایران حمله کردید ایران، آن سوی مرزها شما را تعقیب و تنبیه خواهد کرد.

سرلشکر صفوی در ادامه به تشریح عوامل قدرت ملی هر کشوری پرداخت و گفت: عوامل قدرت ملی هر کشوری شامل جمعیت، ترکیب مردم، سطح آموزش، رفاه، نخبگان، نهاد اجتماعی، طرح فکر ‏ مردم، علایق ملی، خصوصیات ملت مثل شجاعت، هوشمندی، وسعت سرزمین یک کشور، داشتن عمق ‏ استراتژیک، منابع طبیعی، ملاک های زیستی یک کشور است.

وی افزود: ساختار حکومت ها، کارآمدی مدیران، مقبولیت ‏ عمومی، کیفیت رهبران سیاسی، سلامت عملکرد مدیران و مسوولان یک کشور، قانونگرایی در یک کشور، ‏ قدرت دفاعی و نظامی یک کشور و کمیت و کیفیت نیروهای دفاعی آن است که منظور از کمیت تعداد نیروها ‏ و منظور از کیفیت انگیزه ی نیروهای مسلح و آموش نیروهای دفاعی میباشد. لجستیک، داشتن دکترین استراتژی ‏ نظامی، سیستم اطلاعاتی، وجود پایگاه ها و شرکای استراتژیک، اقتصاد کشور، روابط خارجی دولت ها و ‏ ملت ها، تجارت بین المللی، روابط فرهنگی و روابط سیاسی آن ها از جمله عوامل قدرت ملی هستند. ‏

صفوی در ادامه گفت: داشتن روابط و راهبرد سیاسیت خارجی هر کشور و سهم آن کشور در تجارت بین الملل و روابط فرهنگی آن کشور و مشارکت آن در سازمانهای منطقه ای و بین الملل از دیگر عوامل قدرت ملی هر کشوری می باشد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران غیر از افغانستان، عراق و ترکیه است و ارزش سرزمینی ما بالاتر است. ایران محور ارتباط سه قاره اروپا به آسیا و آفریقا به آسیا و شمال به جنوب است و هم اکنون نفوذ سیاسی و فرهنگی ایران افزایش پیدا کرده است و قدرت های بزرگ بدانند در منطقه غرب آسیا ایران کلید راه حل است و تغییر و تحولات منطقه غرب آسیا را ایران رقم می زند و در این منطقه ایران است که تضمین کننده می باشد و جمهور اسلامی ایران ترازوی سنگین این منطقه است و آمریکائی ها این را می دانند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در تبیین نقش بسیج در قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران، گفت: بسیج تاثیر بسزائی در امنیت و قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران در گذشته و در حال دارد. ‏ در گذشته آن کسی که تاثیر گذار اصلی در دفاع مقدس ۸ساله ‏ بود نیروهای بسیج بودند عراقی ها وقتی به کشور ما حمله کردند ارتش ما سپاه ما امادگی های لازم را برای ‏ مقابله نداشتند. در طول این هشت سال و در صحنه اصلی پیروزی ها، بسیج بود. این بسیج فقط در خط مقدم نبود ‏ در جبهه ها بیش از یک میلیون نفر بسیجی داوطلب شرکت کرده بودند و این جبهه ها عمق داشت عمق جبهه ها ‏ روستا ها شهرها دبیرستان ها دانشگاهها بود ملت ما با یک بسیج عمومی، از فرزندان ارتشی و سپاهی شان ‏ حمایت کردند. بیشترین شهدای ما را بسیجیان تشکیل می دهند.

وی در ادامه افزود: امروز اندیشه تفکر و فرهنگ بسیجی از محدوده جغرافیایی بسیج ایران فراتر رفته و سوار بر امواج بیداری اسلامی به یک میلیارد و ششصد میلیون مسلمان جهان رسیده و نهضت بیداری اسلامی به حول و قوه الهی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: برخی تصور می کنند که آمریکائی ها بیداری اسلامی را کنترل کرده اند. آمریکائی ها اگر توانستند انقلاب اسلامی را کنترل کنند می توانند امواج بیداری اسلامی را کنترل کنند. بیداری اسلامی متوقف شدنی نیست.

وی ادامه داد: بسیج گزینه ملت ایران برروی میز مقابله با هرگونه تهدیدات احتمالی دشمنان است و بسیج برخاسته از کرامت و ارزش های فطری و انسانی است که با قدرت ایمان، رشادت و از خودگذشتگی و ایثار و فداکاری هم اکنون به عنوان الگوئی متعالی و الهام بخش برای مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل فراروی مردم فلسطین- افغانستان، سوریه و لبنان و تمام آزادیخواهان در سراسر جهان قراردارد.