کمبود ویتامین B1 یکی از مهمترین ویتامین های گروه ب است علائم و نشانه های بسیاری دارد که حتما باید به آن ها توجه کنید.در این مطلب از پارس نیوز ما شما را با علائم کمبود ویتامین B1 بیشتر آشنا خواهیم کرد.

ویتامین B1 چیست ؟

این ویتامین یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز بدن است که رنگ سفیدی دارد و ظاهر آن کریستالی است. این ماده در دما وph  بالا آسیب می‌بیند. مطالعات نشان داده است تیامین می‌تواند تا دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. اما در دمای بالاتر آسیب می‌بیند. به همین دلیل، ممکن است هنگام فرایند پخت و پز از بین برود. این ویتامین مدتی بعد از ورود به بدن مصرف می‌شود. به همین دلیل باید مجدداً از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها جذب شود.

 در غیر این صورت، بدن با کمبود ویتامینB1  مواجه خواهد شد. این ماده نقش بسیار مهمی در تامین انرژی بدن و متابولیسم سلولی دارد. مقداری از تیامین در کبد ذخیره می‌شود و برای تامین انرژی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در حال حاضر، می‌توانید این ویتامین را به صورت قرص، شربت یا کپسول در بازار تهیه کنید.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : چند نکته در مورد ویتامین B۱۲

علائم کمبود ویتامین ب۱ در بدن  را بشناسید

در ادامه مهم‌ترین علائم کمبود این ویتامین حیاتی را با هم مرور خواهیم کرد:

۱. بی اشتهایی

 کاهش اشتها یا آنورکسیا یکی از علائم اولیه کمبود تیامین در بدن است.

بر اساس تحقیقات، تیامین نقش مهمی در تنظیم زمان احساس سیری، دارد.تیامین “مرکزاعلام احساس سیری” در غدهٔ هیپوتالاموس مغز را کنترل می‌کند.

در صورت کمبود ویتامین ب ۱، “مرکز اعلام احساس سیری” دچار اختلال خواهد شد. به این ترتیب، افراد مبتلا، احساس بی‌اشتهایی دارند. مصرف مکمل ویتامین ب ۱، به سرعت این عارضه را برطرف خواهد کرد.

۲. خستگی

خستگی یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین ب ۱ محسوب می‌شود.

از آنجا که خستگی علامتی واضح نیست و می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، در موارد زیادی نادیده گرفته می‌شود.

با این حال، با توجه به اینکه تیامین در تبدیل مواد غذایی به سوخت نقش حیاتی و بسیار مهمی دارد، جای تعجب نیست که خستگی و کمبود انرژی علامت بسیار رایج کمبود این ویتامین در بدن باشد.

در حقیقت، بسیاری از آزمایش‌ها و بررسی‌ها علت ایجاد خستگی را به کمبود تیامین مربوط می‌دانند.

۳. تحریک پذیری

تحریک پذیری در واقع همان ایجاد احساس اضطراب و ناامیدی در افراد است. در این شرایط، حساس و به سرعت ناراحت می‌شوید.

این عارضه دلیل مشکلات جسمی، روانی و حتی ابتلا به برخی بیماری‌های مختلف در افراد ایجاد می‌شود.

روحیه تحریک پذیر در شخص یکی از اولین علائم کمبود تیامین شناخته می‌شود. این علامت  چند روز یا چند هفته بعد بروز کمبود ویتامین B1 خود را نشان می‌دهد.

 علائم مربوط به تحریک پذیری مخصوصاً در کودکان خردسالی مبتلا به بری بری، بسیار شایع است. بیماری بری بری از کمبود تیامین یا همان ویتامین B1 در بدن فرد ایجاد می‌شود.

۴. کاهش میزان واکنش‌ها (رفلکس‌ها) در بدن

کمبود ویتامین B1 می‌تواند روی اعصاب حرکتی اثر مخربی بگذارد.

در صورتی که کمبود این ویتامین در بدن به موقع اصلاح و درمان نشود، سیستم عصبی شخص به دلیل این کمبود تیامین ممکن است آسیب‌های فراوان ببیند، و این خود می‌تواند باعث ایجاد تغییر در رفلکس‌های اعصاب حرکتی در شخص شود.

کمبود تیامین یا همان ویتامین B1 در بدن افرادمی تواند در بیشتر اوقات باعث کم شدن یا از بین رفتن رفلکس‌های یا واکنش‌های زانو، مچ پا و عضلات سه سر ران شود و با افزایش و شدید شدن مقدار این کمبود در بدن افراد، ممکن است در هماهنگی و توانایی راه رفتن شخص اثر منفی بوجود آید.

۵. احساس گز گز در بازوها و پاها

احساس گزگز غیر طبیعی، سوزن سوزن، سوزش یا احساس ” تیر کشیدن ” در برخی اندام‌های بدن به نام پاراستزی شناخته می‌شود. این عارضه از علائم کمبود ویتامین ب ۱ محسوب می‌شود.

اعصاب محیطی که به بازوها و پاهای شما می‌رسند برای عملکرد بهتر، به وجود میزان کافی تیامین نیاز زیادی دارند. در صورت کمبود این ویتامین در بدن، اعصاب محیطی آسیب خواهند دید. درنتیجه، امکان بروز این پدیده افزایش می‌یابد.

۶. ضعف عضلات

ضعف عمومی عضلات بدن پدیده شایعی است. به همین دلیل، گاهی تعیین علت اصلی آن، کمی سخت می‌شود.

ضعف کوتاه‌مدت و موقتی، تقریباً برای همه افراد در بعضی مقاطع زمانی اتفاق می افتد. با این وجود، ضعف مداوم و طولانی مدت بدون دلیل در عضلات بدن شخص، یکی از نشانه‌های کمبود تیامین یا ویتامین B1 خواهد بود.

در موارد فراوان، بیماران مبتلا به کمبود تیامین در بدن، ضعف عضلانی را تا حدود زیادی تجربه کرده‌اند.

علاوه بر این، در این گونه موارد، این ضعف عضلات پس از مصرف مکمل‌های ویتامین بی، بهبود می‌یابند.

۷. تاری دید

کمبود تیامین یکی از دلایل تاری دید است. کمبود شدید تیامین باعث تورم اعصاب بینایی می‌شود. این مسئله به تاری یا حتی نابینایی منجر خواهد شد.

خوشبختانه پس از مصرف مکمل ویتامین ب ۱، تا حدود زیادی این عارضه رفع می‌شود.

۸. حالت تهوع و استفراغ

اگرچه مشکلات و بیماری‌های گوارشی از علائم کمتر شایع کمبود ویتامین ب ۱ هستند. اما می‌توانند بروز کنند.

هنوز علت دقیق این مسئله مشخص نیست. اما تحقیقات نشان می‌دهد که مشکلات دستگاه گوارش پس از مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین ب ۱، تا حدود زیادی برطرف شده‌اند.

همچنین استفراغ در نوزادانی مبتلا به کمبود ویتامین B1 شایع‌تر است.

۹. تغییر در ضربان قلب

سرعت ضربان قلب با کاهش یا افزایش مقدار تیامین در بدن تغییر می‌کند. اگر در بدن شما به مقدار کافی تیامین وجود نداشته باشد، سرعت ضربان قلب کندتر از حالت نرمال می‌شود.

موش‌های مبتلا به کمبود تیامین هم علائمی مانند کاهش قابل توجه ضربان قلب را از خود نشان می‌دهند.

کاهش ضربان قلب ناشی از کمبود ویتامین ب ۱ در بدن، باعث افزایش خستگی، سرگیجه و افزایش خطر غش می‌شود.

۱۰. تنگی نفس

با توجه به تاثیر ویتامین ب ۱ روی سیستم قلب و عروق، کمبود آن باعث تنگی نفس هم خواهد شد.

 کمبود تیامین گاهی اوقات منجر به نارسایی قلبی می‌شود. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که قلب در پمپاژ خون عملکرد ضعیف‌تر و کندتری داشته باشد. نقص در این عملکرد، در نهایت باعث تجمع مایع در ریه و بروز اختلال در تنفس خواهد شد.

البته تنگی نفس دلایل زیادی دارد. این یعنی لزوما از علائم کمبود ویتامین ب ۱ نیست.

۱۱. روان پریشی

مطالعات و آزمایش‌های مختلف، نشان داده‌اند که کمبود تیامین و روان پریشی تا حدود زیادی به هم مربوط هستند. روان پریشی بیماری جدی است که منجر به سردرگمی، کاهش آگاهی و عدم توانایی تفکر واضح می‌شود.

در برخی مواردی کمبود شدید تیامین می‌تواند باعث سندرم ورنیکه کورساکوف (Wernicke-Korsakoff) شود. علائم این بیماری اغلب می‌تواند شامل مواردی از جمله هذیان، کاهش حافظه، سردرگمی و توهم باشد.

سندرم ورنیکه کورساکوف (Wernicke-Korsakoff) اغلب به علت کمبود تیامین بوجود می‌آید. این کمبود به علت مصرف بیش از حد الکل در افراد است. با این حال، کمبود تیامین در بیماران سالخورده نیز شایع است.

علل کمبود ویتامین B1

کمبود ویتامین B1 بیماری چندان رایجی به خصوص در کشورهای پیشرفته نیست اما برخی فاکتورها ریسک ابتلا به کمبود تیامین را در بدن افزایش می‌دهند:

  • مصرف بیش از حد الکل
  • سن بالا
  • ابتلا به بیماری ایدز
  • دیابت
  • جراحی‌های چاقی
  • دیالیز
  • استفاده از داروهای مدر در دوز بالا

بسیاری از افراد اصلا متوجه کمبود تیامین در بدن خود نمی‌شوند زیرا علائم کمبود ویتامین B1 اغلب خفیف بوده و نادیده گرفته می‌شوند.

چه کسانی در معرض خطر کمبود ویتامین ب هستند ؟

بعضی گروه ­های خاص، مانند افراد مسن و زنان باردار، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین ب قرار دارند. آن­ها به مقدار بیشتری از بعضی انواع ویتامین ب احتیاج دارند.

بعضی بیماری­ ها نظیر بیماری کرون، بیماری سلیاک، HIV و اختلال مصرف الکل مانع از جذب ویتامین ب توسط بدن می­ شود و خطر کمبود را بالا می ­برد. علائم کمبود ویتامین ب بسته به این­که در کدام یک از انواع آن دچار کمبود هستید متغیر است.

این علائم از خستگی و گیجی گرفته تا کم­ خونی یا اختلال سیستم ایمنی متغیر است. همچنین ممکن است جوش­ های پوستی هم تشکیل شود. پزشک برای درمان کمبود ویتامین ب به شما پیشنهاد می­ دهد از مکمل استفاده کنید یا مصرف بعضی غذاهای سرشار از ویتامین ب را بالا ببرید.

خلاصه احتمال کمبود ویتامین ب در افراد مسن، زنان باردار و افراد دچار بیماری­ های خاص بیشتر است.

چگونه ویتامین B1  مورد نیاز بدن را تأمین کنیم ؟ 

همانطور که گفته شد، روش‌های مختلفی برای مصرف تیامین وجود دارد. یکی از رایج‌ترین روش‌ها جذب تیامین از طریق مصرف مکمل است که در ادامه برای شما بیان می‌شود: 

جذب ویتامینB1  از طریق مکمل

در ایالات متحده آمریکا، پزشکان مکمل‌های ویتامینB1  را برای افرادی که به مصرف الکل اعتیاد دارند تجویز می‌کنند. علاوه بر این، تیامین به عنوان یک درمان احتمالی برای بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل به شکل قرص یا کپسول تجویز می‌شود. اخیراً یک مطالعه در مجله آمریکایی بیماری آلزایمر منتشر شده است که اطلاعاتی درباره تاثیر تیامین بر عملکرد مغز و بهبود حافظه ارائه می‌کند.

 مکمل‌های حاوی ویتامینB1،  برای درمان آب مروارید نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و خطر بروز این بیماری را کاهش می‌دهند. افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند یا در معرض خطر بیماری‌های کلیوی قرار دارند، کاندیدای کاملاً مناسبی برای مصرف مکمل تیامین خواهند بود.

جذب تیامین از طریق مواد غذایی 

یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌های درمان کمبود تیامین، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینB1  است. شما می‌توانید این ویتامین را در مواد غذایی مختلف مثل گوشت حیوانات، نخود فرنگی، آجیل، سویا، غلات، عدس حبوبات و مواردی مانند این پیدا کنید. به طور کلی، رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر افزایش سطح یا کمبود این ویتامین در بدن دارد. برخی مواد غذایی ممکن است تیامین بدن را کاهش دهند یا منجر به کمبود این ویتامین شوند.

 در مقابل، برخی غذاها باعث افزایش سطح ویتامینB1 در بدن می‌شوند. به عنوان مثال نوشیدن مقدار زیادی قهوه یا چای و مصرف مداوم ماهی خام و صدف، باعث کمبود ویتامینB1 خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از کمبود این ماده، حتماً با متخصصان تغذیه مشورت کنید. متخصصان تغذیه می‌توانند یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین به شما ارائه دهند که به حفظ سلامتی بدن شما کمک می‌کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

تاثیر ویتامین B1 بر کاهش وزن

اخیراً مطالعات گوناگونی درباره ویتامین ب 1 و لاغری انجام شده است. سوالی که برای بسیاری از افراد چاق ایجاد می‌شود، این است که می‌توان وزن را با مصرف این ویتامین کاهش داد ؟ قبل از هر چیزی، باید بدانید تیامین نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز بدن دارد. این ویتامین موظف است کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کند. 

زمانی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، بسیاری از مواد مغذی درون بدن تجزیه خواهند شد تا انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های ورزشی تامین شود. کربوهیدرات‌ها مهم‌ترین گزینه برای تامین انرژی بدن هستند. این مواد بعد از ورود به بدن، به گلوکز تجزیه می‌شوند و سوخت لازم برای فعالیت سلولی را تامین می‌کنند. 

زمانی که میزان تیامین در بدن کاهش یابد، سوخت و ساز بدن مختل خواهد شد. یعنی سرعت متابولیسم بدن کاهش پیدا خواهد کرد. همین مسئله باعث چاق شدن یا اضافه وزن می‌شود. اگر مقدار کافی ویتامین B1 در بدن وجود داشته باشد، متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین به خوبی در بدن انجام می‌شود. در نتیجه ممکن است وزن شما تا حدودی کاهش یابد. 

البته توجه داشته باشید که نمی‌توانید با مصرف این ویتامین کاهش وزن چشمگیری داشته باشید. برخی افراد ممکن است به شکل خودسرانه مقدار زیادی ویتامینB1 مصرف کنند که یک اشتباه کاملاً بزرگ است. این ویتامین باید در کنار سایر روش‌های کاهش وزن مثل فعالیت‌های ورزشی و رژیم غذایی مصرف شود. اما به تنهایی تاثیر چندانی بر لاغری نخواهد داشت.

دوز مجاز مصرف ویتامین B1 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که چقدر تیامین طی روز مصرف کنیم ؟ با توجه به اینکه این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود، مکمل‌های حاوی ویتامینB1  باید به صورت روزانه مصرف شوند. مقدار اضافی این ویتامین در بدن، از طریق سیستم ادراری دفع خواهد شد. در نتیجه مصرف بیش از حد این ماده، تاثیری بر سلامتی بدن شما نخواهد داشت. بنابراین بهتر است از دوز مشخص مصرف ویتامینB1 مطلع شوید. 

مقدار مشخص دوز مصرف تیامین خوراکی برای مردان، برابر با ۱.۲ میلی‌گرم در روز و برای بانوان برابر با ۱.۱ میلی‌گرم در روز است. البته توجه داشته باشید که این دوز مربوط به زنان و مردان بالای ۱۸ سال است. در هر صورت توصیه می‌کنیم برای آگاهی از مقدار دقیق مصرف تیامین طی روز، با متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا ممکن است بدن شما به مقدار متفاوتی تیامین نیاز داشته باشد. 

زمان مصرف تیامین 

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، زمان مصرف تیامین است. بهترین زمان برای مصرف این ویتامین، صبح است. با توجه به اینکه ویتامین B1 به تامین انرژی بدن کمک می‌کند، بهتر است هنگام صبح مصرف شود. شما می‌توانید این ماده را همراه با غذا میل کنید. البته توجه داشته باشید که تیامین نباید همراه با چای، قهوه یا الکل مصرف شود. بر اساس مطالعات انجام شده، چای یا الکل از جذب این ماده در بدن جلوگیری می‌کنند. 

ویتامین B1 در چه غذا‌ هایی یافت می شود ؟ 

برخی غذاهای حاوی تیامین شامل موارد زیر هستند: 

  • گوشت قرمز، گوشت ماهی و غلات 
  • پوسته‌های بیرونی و جوانه‌های غلات،سبوس برنج و سایر غلات با سبوس کامل، جو، و همچنین در آجیل و غیره
  • میوه‌ها و سبزیجاتی مثل کاهو، هویج، اسفناج، کلم، گل کلم، پرتقال، انواع خربزه، سیب زمینی، مارچوبه و کلم 
  • حبوبات به ویژه عدس و لوبیا، تخم مرغ و شیر 

مزایای مصرف ویتامینB1 

این ویتامین یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است و مصرف آن مزایای گوناگونی دارد. در ادامه برخی از این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم. 

  • افزایش انرژی

افرادی که احساس خستگی شدیدی دارند یا انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره ندارند، بهتر است به پزشک مراجعه کنند تا میزان ویتامین B1 در بدن آن‌ها چک شود. مهم‌ترین ویتامین برای کمک به تولید انرژی در بدن، تیامین است. این ویتامین به عنوان یکی از مهم‌ترین مکمل‌های ورزشی برای اکثر بدنسازان و ورزشکاران تجویز می‌شود تا انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های بدنی با شدت بالا داشته باشند. تیامین در واقع نوعی کوآنزیم است که برای سنتز یا تجزیه کربوهیدرات و آمینو اسیدهای شاخه‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • بهبود سلامت چشم و بینایی 

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای مصرف تیامین، کمک به سلامت چشم‌ها و بهبود بینایی است. مواد غذایی حاوی تیامین، به متابولیسم اسید چرب امگا ۳ و امگا ۶ در بدن کمک می‌کنند. همانطور که می‌دانید، این ترکیبات مهم‌ترین مواد مغذی برای بهبود عملکرد چشم هستند. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، تیامین التهاب چشم‌ها را کاهش خواهد داد یا از کاهش شدید بینایی جلوگیری می‌کند. 

پیشگیری و درمان کمبود ویتامین B1

با مصرف منابع غذایی غنی از تیامین می‌توان مانع از کمبود این ویتامین در بدن شد. به مواد غذایی زیر توجه کرده و ببنید که در هر 100 گرم از این مواد چند درصد از نیاز روزانه بدن (RDA) به ویتامین ب 1 را می‌توان تامین کرد:

  • جگر گاو: ۱۳%
  • لوبیای سیاه پخته شده: ۱۶%
  • عدس پخته شده: ۱۵%
  • ماکادمیا: ۸۰%
  • ادامامه پخته شده: ۱۳%
  • مارچوبه: ۱۰%
  • غلات صبحانه غنی شده: ۱۰۰%
بدون مصرف مکمل به راحتی می‌توان ویتامین B1 را برای بدن تامین کرد اما دقت کنید که اگر به کمبود این ویتامین مبتلا باشید باید حتما با مشورت پزشک از مکمل ویتامین B1 استفاده نمایید تا مراحل درمان کامل شود.

مصرف روزانه توصیه شده برای ویتامین B1 در زنان 1.1 میلی گرم و در مردان 1.2 میلی گرم است.

فواید ویتامین ب ۱

ویتامین ب ۱ یا تیامین از بروز مشکل در سیستم عصبی، مغز، ماهیچه ها، قلب، معده و روده پیشگیری نموده و همچنین، در جریان الکترولیت ها به داخل و خارج از سلول های عضلانی و عصبی نقش مهمی دارد.

این ویتامین می تواند از بیماری هایی مانند بری بری، که باعث بروز اختلالاتی در قلب، اعصاب و دستگاه گوارش می شوند، جلوگیری کند.

خواص ویتامین B1 برای پوست و مو

  1. جوان سازی پوست صورت

ویتامین B1 به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و با کاهش رادیکال های آزاد بدن به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت و همچنین درمان لکه های پوستی کمک می کند.

  1. تقویت و افزایش رشد مو

ویتامین ب۱ به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و با بهبود گردش خون در بدن به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد آن ها کمک می کند.

در دهه اخیر، محققان شواهد بیشتری یافتند که نشان می‌داد هر چیزی که سرشار از تیامین و آنتی اکسیدان باشد می‌تواند به سلامت پوست، مو و ناخن کمک کند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که B1 خواص ضد پیری قوی نیز دارد.

این ویتامین از تنگ شدن رگ ها که اگر در پوست سر بسته شود، به خشکی و شکنندگی و ریزش مو می انجامد، جلوگیری می‌کند.

فواید دارویی و درمانی ویتامین ب ۱ برای بدن

  1. افزایش انرژی بدن

گلوکز که منبع اصلی انرژی در بدن محسوب است، توسط ویتامین b1 که باعث فعالیت سیستم آنزیمی پیرووات دهیدروژناز می شود، اکسید شده و به فرم قابل استفاده انرژی تبدیل می شود.

ویتامین B1 به افزایش انرژی بدن برای تمرینات بدنسازی در ورزشکاران مفید می باشد.

برخی بدنسازان از مکمل های ویتامین B1 برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزش خود در تمرینات بدنسازی استفاده می کنند.

  1. تقویت عصب های بدن

ویتامین B1 به توسعه غلاف میلین در اطراف اعصاب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به آسیب های عصبی، بیماری ms و مرگ را کاهش می دهد.

سلول های عصبی برای محافظت از غلاف میلین (لایه نازک پوششی که از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند) به ویتامین B1 نیاز دارند.

اگر غلاف میلین آسیب ببیند و سلول عصبی زیر آن نابود شود، از دست دادن حافظه، تحرک و توانایی‌های یادگیری رخ می‌دهد.

  1. سلامت قلب

 

ویتامین ب ۱ نقس مهمی در تولید استیل کولین (انتقال دهنده عصبی) دارد که به بهبود عملکرد قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

تمام سیستم قلبی عروقی شما برای عملکرد درست و سالم ماندن به تیامین نیاز دارد.

بدن شما باید بتواند یک پیام رسان عصبی به نام استیل کولین را بسازد.

این پیام رسان عصبی در سیستم عصبی مرکزی یافت می‌شود و پیام رسانی است که که داده‌ها را بین اعصاب و عضلات به ویژ عضله قلب منتقل می‌کند.

با کمبود ویتامین B1، اعصاب و عضلات نمی‌توانند به شکل درست و موثر، ارتباط داشته باشند.

این مسئله باعث بی‌نظمی در ضربان قلب می‌شود.

همچنین، مطالعات دریافتند که مصرف تیامین به مبارزه با بیماری‌های قلبی و نارسایی قلبی کمک می‌کند.

B1 به عملکرد درست بطن های قلب کمک می‌کند و به همین دلیل برای حفظ سلامت قلب در سنین بزرگسالی ضروری است.

  1. پیشگیری از آب مروارید

اضافه کردن منابع حاوی ویتامین b1 به رژیم غذایی باعث سلامت چشم ها شده و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که تیامین به حفظ بینایی کمک کرده و از آب سیاه و آب مروارید جلوگیری می‌کند.

ویتامین B1 می‌تواند انتقال رفت و برگشت پیام ها بین مغز و چشم را تحریک کند.

حتی افرادی که در دهه سوم زندگی خود هستند نیز می‌توانند در طولانی مدت از مصرف تیامین بهره‌مند شوند زیرا تاثیر عمیقی بر سلامت چشم می‌گذارد.

  1. معده و دستگاه گوارش

تیامین نقس مهمی در ترشح اسید هیدروکلریک دارد که به بهبود هضم غذا کمک کرده، برای پیشگیری و درمان کولیت اولسراتیو و اسهال مفید است و باعث سلامتی دستگاه گوارش می شود.

اگر به مشکلات گوارشی شدید مبتلا هستید، ممکن است با گنجاندن ویتامین B1 در رژیم غذایی خود، به خودتان کمک کنید.

تیامین برای فرآیند متابولیک که از گلوکز در چرخه اسید سیتریک و گلیکولیز استفاده می‌کند، ضروری است.

به عبارت دیگر، هرچه آنزیم های وابسته به تیامین کمتر باشند، بدن شما کمتر می‌تواند پیرووات را به استیل کمک آنزیم A تبدیل کند.

این مسئله به تجمع پیرووات و لاکتات در دستگاه گوارش منجر شده که می‌تواند باعث لاکتیک اسیدوز، مشکلی که با درد شکمی شدید، استفراغ و اسهال همراه است، شود.

دریافت ویتامین B1 کافی می‌تواند باعث پایین نگه داشتن سطح پیرووات و لاکتات شده که باعث فلور روده سالمتر می‌شود.

به هر حال، افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی به دلیل تراوایی دستگاه گوارش، مشکل بیشتری در جذب تیامن دارند.

  1. استرس و اضطراب

تیامین یا ویتامین B1 به عنوان ویتامین ضد استرس هم شناخته می شود که به آرامش روحی کمک کرده و تاثیر خوبی در کاهش استرس و اضطراب بر جای می گذارد.

همچنین ویتامین ب ۱ برای پیشگیری و درمان بیماری های عصبی نظیر ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) و فلج بل مفید است.

  1. تقویت حافظه و آلزایمر

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف ویتامین B1 و مکمل ویتامین B1 100 با تقویت حافظه، به درمان بیماری آلزایمر کمک می کند.

این واقعیت را می دانیم که کمبود تیامین تاثیری منفی بر مخچه می‌گذارد.

همچنین نقشی کلیدی در عملکردهای ذهنی مانند توجه، تنظیم ترس، زبان و حافظه عملی (پروسیجرال) ایفا می‌کند.

کمبود ویتامین B1 می‌تواند باعث حذف اطلاعات از ذخیره حافظه پروسیجرال مغز شود.

این مسئله اغلب در افراد الکلی دیده می‌شود که حافظه حرکتی آن ها مشکل پیدا کرده و آسیب بیشتری به مخچه وارد می‌شود.

همچنین بخوانید:  قرص لانسوپرازول و هر آنچه که باید درباره آن بدانید!

این مشکل می‌تواند در افرادی که به دلیل بیماری خود ایمنی به کمبود تیامین جدی دچار شده اند نیز پیش بیاید.

علائم آسیب عصبی مانند حرکت و تکانهای بی دلیل عضلات ظاهر می‌شوند.

دریافت تیامین از رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری زودهنگام از برخی از این علائم کمک کند.

همچنین، می‌تواند شدت علائم بعد از اتفاق افتادن را نیز کاهش دهند.

  1. درمان کم خونی

ویتامین B1 نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون دارد و به درمان کم خونی یا آنمی کمک می کند.

کم خونی یک وضعیت جدی است که هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کم خونی می‌تواند باعث بروز بیماری نبود اکسیژن در بدن که هیپوکسی نام دارد، بشود.

مشکل دیگری که به کمبود ویتامین B1 مرتبط است، سندرم کم خونی مگالوبلاستیک پاسخ دهنده به تیامین است.

اگرچه این سندرم نمونه نادری از کم خونی است اما ممکن است در افرادی که کمبود تیامین دارند، اتفاق بیفتد.

این بیماری با دیابت و ریزش مو همراه است که می‌تواند در کودکان و بزرگسالان به وجود بیاید.

این مشکل یک الگوی اتوزومال مغلوب دارد، به این معنا که والدین یک نسخه از ژن جهش یافته را دارند اما احتمالا هیچ علائمی ندارند.

مطالعات در مورد اینکه مکمل های تیامین چگونه می توانند مشکلات مربوط به کم‌خونی را درمان کنند، هنوز در حال انجامند.

با اینکه ممکن است B1 نتواند از ریزش مو جلوگیری کند اما سلول های قرمز خونی بیشتر که افراد کم‌خون ندارند را تولید می‌کند.