به گزارش پارس به نقل از برترین ها، برای ما ایرانی ها، سفر به هر کجای دنیا گران است. با این قیمت دلار نمی توان به راحتی برای سفرهای خارجی و به ویژه اروپایی برنامه ریزی کرد. اما بد نیست بدانید برخی از شهرهای اروپایی هزینه پایینی دارند و سفر به آنها حداقل برای یک بار ارزش دارد.


۱. صوفیه، بلغارستان

در سال ۲۰۱۳ میلادی، این شهر در صدر فهرست شهرهای سه ستاره اروپایی قرار دارد. هزینه هتل های سه ستاره، هزینه حمل و نقل، فعالیت های سرگرمی و تفریحی و غذا در صوفیه کم است و به همین دلیل، ارزان ترین شهر توریستی اروپا لقب گرفته است. یک روز گردش در این شهر فقط ۵۰ دلار هزینه دارد.

البته باید بدانید هزینه سفر هوایی به این شهر تقریبا بالاست و هیچ گزینه جایگزین نیز ندارد. سفر با اتوبوس یا قطار از دیگر شهرهای اروپایی به صوفیه به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا بسیار بسیار طولانی و خسته کننده است.


۲. برلین، آلمان

با اینکه بلیط های هوایی برلین در فصل های بهار و تابستان ارزان نیست، اما ارزان تر از شهرهایی همچون پاریس یا لندن است. اما هزینه اقامت در این شهر بسیار ارزان است و هتل ها رقابت سالمی با یکدیگر دارند که به نفع گردشگران تمام می شود. به گفته سی ان ان، برلین از جمله شهرهای اروپایی است که هزینه هتل های پنج ستاره آن ارزان و برای افرادی که به دنبال مسافرت های مقرون به صرفه هستند، مناسب است. حتی گردش و غذا نیز در این شهر ارزان است. به طوری که هزینه یک روز اقامت و تفریح در برلین، حدود ۱۰۸ دلار برآورد شده است. البته باید به مساله یورو هم توجه داشته باشید. متاسفانه قیمت تبدیل یورو بالاست.


۳. ریگا، لتونی

با بودجه پایین نیز می توان از این شهر اروپایی بازدید کرد. ریگا، دومین شهر اروپایی است که هزینه اقامت و هتل های آن بسیار پایین است. قیمت میانگین یک شب اقامت در هتل های این شهر حدود ۸۲ دلار است. این شهر همچنین مناظر طبیعی و گردشگری متعددی دارد و مورد توجه گردشگران است.


۴. لیسبون، پرتغال

لیسبون نیز در فهرست شهرهای ارزان اروپایی برای سفر در طول بهار و تابستان قرار دارد. هزینه سفر به این شهر درست نصف هزینه سفر به لندن است. میانگین قیمت هتل های این شهر برای یک شب اقامت حدود ۱۱۵ دلار است. مشکل سفر به لیسبون نیز واحد پول آنها یعنی یورو است که هنگام تبدیل کمی گران می شود.


۵. کیف، اوکراین

کیف در میان یکی از ده شهر ارزان اروپایی قرار دارد که باید تا پیش از گران شدن آنها، به آنجا سفر کنید. هزینه یک روز اقامت، غذا و خوراک، حمل و نقل و فعالیت های سرگرمی در این شهر فقط ۲۶ دلار آمریکاست. در ضمن، واحد پول اوکراین حدودا نصف دلار است.


۶. استانبول، ترکیه

هزینه سفر به ترکیه نیز خیلی بالا نیست. این شهر در حال حاضر هاب هوایی دنیا است و از جمله شهرهایی است که باید دست کم یک بار به آنجا سفر کنید. هزینه ها در این شهر کاملا رقابتی است و با هر بودجه ای می توان در آن به تفریح و گردش پرداخت.


۷. پراگ، جمهوری چک

این کاملا نرمال است که قیمت ها در طول یک دهه افزایش پیدا کنند اما با همه اینها، پراگ همچنان شهری ارزان برای مسافرت به شمار می رود. هزینه یک روز اقامت، غذا، تفریح و حمل و نقل در این شهر حدود ۴۱ دلار است. میانگین قیمت هتل در پراگ برای یک شب ۱۰۷ دلار است.


۸. بوداپست، مجارستان

دلایل متعددی بوداپست را به یکی از ارزان ترین شهرهای اروپای برای مسافرت تبدیل کرده اند. از جمله باید به واحد پول آن – فورینت – اشاره کرد. در این شهر می توان با کمترین هزینه، غذاهای خوب خورد و تفریح کرد. در انتهای روز نیز لازم نیست هزینه بالایی برای اقامت پرداخت کنید. در این شهر هتل های متعددی با قیمت های پایین وجود دارند که برای سفرهای کم هزینه مناسب هستند. هزینه یک روز گردش، اقامت و خورد و خوراک در بوداپست، یکصد دلار است. این شهر برای اسپاهای آب گرم شهرت دارد که هزینه چندانی ندارند. به طور مثال، حمام داندار روزهای چهارشنبه نصف قیمت است و فقط ۴ دلار هزینه دارد.


۹. کاراکف، لهستان

هزینه هتل و اقامت در کاراکف نیز مناسب است و تقریبا هر نوع مسافر با هر بودجه ای را پوشش می دهد. کاراکف، چهارمین شهر ارزان اروپایی برای سفر است و هزینه یک روز اقامت، گشت و گذار، تفریح و خوراک در آن فقط ۲۵ دلار برای آنهایی که می خواهند به مسافرخانه بروند و ۵۸ دلار برای بودجه های پایین است.


۱۰. ویلنیوس، لیتوانی

ویلنیوس را شهری شاد و پر شور می نامند. در ضمن، هزینه هتل های این شهر اروپایی نیز پایین است. هزینه یک شب اقامت در هتل های متوسط این شهر حدود ۸۰ دلار است. جاذبه های گردشگری زیبا و معماری اصیل باروک، این شهر را به یکی از مکان های گردشگری با ارزش تبدیل کرده است.