سوء استفاده از کارگران با حقوق 300 هزار تومانی/  اخراج نتیجه اعتراض کارگران

گروه اقتصادی- بشیر خالقی نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در عدم رعایت حق و حقوق کارگران و کارفرمایان گفت: رعایت نکردن حق و حقوق کارگران و جریمه شدن کارفرمایا از سوی سازمان تامین اجتماعی به دلایل مختلف، یک معضل و مشکلی است که باید هر چه سریعتر حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه عده زیادی از کارگران نه از حقوق کافی برخوردار هستند و نه بیمه دارند، گفت: کارفرمایان از بیمه ترس دارند و همواره از بیمه کردن کارگران فرار می کنند چرا که فکر می کنند بیمه کردن باعث درد سر برای آنها شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: جریمه شدن کارفرمایان از سوی سازمان تامین اجتماعی، یکی از دلایل فرار آنها از بیمه کردن کارگران است.

خالقی با تاکید بر اینکه این مشکل از سالها قبل هم وجود داشته، افزود: سازمان تامین اجتماعی موظف است تا روابط بین کارگر و کارفرما را طوری تنظیم کند که اجحافی در حق کارگران نشود.

وی با اشاره به بیکاری زیاد در کشور گفت: برخی از وجود بیکاری زیاد در کشور سوء استفاده کرده و با گرفتن رضایت نامه از کارگران، حداقل حقوق را برای آنها در نظر نمی گیرند و آنها را بیمه هم نمی کنند.

نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کارگران چون نیازمند هستند مجبورند تا رضایت نامه را امضا کنند و از حداقل حقوق خود هم چشم پوشی کنند.

خالقی افزود: ما حتی شاهد هستیم برخی افراد بدون هیچ مزایایی و با حقوق 300 هزار تومان هم مشغول بکار می شوند.

وی با بیان اینکه صدای این کارگران هم به جایی نمی رسد، تصریح کرد: اگر کارگران بخواهند برای حداقل حقوق خود اقدامی کنند، اخراج می شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه برخی کارفرمایان هم اصلا انصاف ندارند، تصریح کرد: برخی از کارفرمایان هم از ترس جریمه ها، کارگران را اصلا بیمه نمی کنند.

خالقی گفت: کارفرمایان باید حداقل حقوق که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می کند به کارگران پرداخت کنند و آنها را بیمه کنند.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی باید شرایطی بوجود آورد تا ظلمی به کارگران و کارفرمایان نشود.