سانسور 400میلیون نشانه غیراخلاقی در اینترنت / اما و اگرها درباره مراجعه 60درصد کاربران ایرانی به سایتهای غیراخلاقی

وزیر ارتباطات و فناوری گفت: آمارهایی که در خصوص استفاده ۹۰ درصد مردم از اینترنت بین‌الملل و مراجعه ۶۰ درصد مردم به سایت های جنسی اصلا درست نیست و نمایندگان و مردم توجه داشته باشند این آمارها در ارتباط با کشور ایران نیست.

سانسور 400میلیون نشانه غیراخلاقی در اینترنت / اما و اگرها درباره مراجعه 60درصد کاربران ایرانی به سایتهای غیراخلاقی

به گزارش خبرفوری به نقل از ایلنا،

محمود واعظی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص نظارت و کنترل بر محتوای مطالب مغایر اصول و موازین شرعی و مصالح و منافع ملی در فضای مجازی گفت: مسائل فضای مجازی برای همه روشن است و همه کشورهای دنیا نیز با این مسائل مواجهند چرا که فضای مجازی فرصت و تهدیدها را توامان با هم دارد و نمی توان از فرصت های آن گذشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: رهبر معظم انقلاب نیز همواره فرموده‌اند که از همه فرصت‌های فضای مجازی استفاده شود و تهدیدات آن را نیز کاهش بدهیم تا مردم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند از این رو در ۴ سال گذشته تلاش شده به نوعی فرصت‌ها را افزایش و امنیت را ارتقاء دهیم.

او با بیان اینکه ۱۴ دانشگاه و مرکز پژوهشی کشور محتوای فضای مجازی را بررسی و صیانت می‌کنند گفت: با کمک دانشگاهیان تلاش شده تا این فرصت‌ها را بومی کنیم اما به هر حال با توجه به مسائل فناوری‌های مختلف گره خورده با فضای مجازی به نوعی جنگ سایبری بین کشورها ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: فارغ‌التحصیلان و دانشگاهیان تلاش می‌کنند که بتوانیم با تفاهمات مختلف اقدامات مناسبی را رقم بزنیم.

واعظی با بیان اینکه مسائلی که امروز در صحن مطرح شده با سوالی که آقای حاجی در کمیسیون مطرح کردند ارتباطی ندارد لذا آمارهایی که در خصوص استفاده ۹۰ درصد مردم از اینترنت بین‌الملل و مراجعه ۶۰ درصد مردم به سایت های جنسی اصلا درست نیست گفت: نمایندگان و مردم توجه داشته باشند این آمارها در ارتباط با کشور ایران نیست لذا از نقل قول آن امتناع کنند.

او در توضیح راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: فاز اول این شبکه در سال ۹۵ و در هفته دولت به بهره برداری رسید متاسفانه علیرغم ۱۴ سال در کشور براساس برنامه‌های پنج ساله چهارم و پنجم توسعه و حکم رهبری این شبکه راه اندازی نشد اما در دولت یازدهم این پروژه در اولویت قرار گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اتوبان داخلی ساخته شده چرا که تا زمانی که شبکه داخلی تکمیل نشود و شبکه انتقال از ۹۰۰ گیگابایت بر ثانیه به بالاتر از ۱۰ هزار افزایش نیابد و شبکه پهباند ۶۲۴ گیگابایت به ۱۱هزارتبدیل و بیش از ۱۵ برابر تبدیل نشود نمی توان شبکه ملی را راه اندازی کرد.

واعظی با بیان اینکه دسترسی‌ها در دولت یازدهم افزایش داده شد ادامه داد: در ابتدای دولت تنها دو شهر به نسل سوم تلفن همراه دسترسی داشتند و هیچ شهری به نسل چهارم دسترسی نداشت اما هم اکنون هزار شهر به نسل سوم تلفن همراه و ۷۴۱ شهر به نسل چهارم دسترسی دارند کما اینکه در ۲۲ بهمن سال ۹۵ نیز فاز دوم شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شد.

او تصریح کرد: در ابتدای دولت ۱۰ درصد مردم از ترافیک و محتوای داخل استفاده می کردند و ۹۰ درصد از اینترنت بین الملل اما امروزه ۱۰ درصد به ۴۳ درصد رسیده و فاز سوم شبکه ملی اطلاعات نیز در اواخر تیرماه تا قبل از پایان دولت یازدهم به بهره برداری می رسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص موضوع امنیت یادآور شد: یکی از افتخارات دولت یازدهم اینکه در کنار توسعه شبکه به توسعه امنیت نیز پرداخته است لذا از بودجه وزارت ارتباطات همزمان این منابع تامین شده یک طبقه از ساختمان این وزارتخانه نیز برای امنیت خالی کردیم و سرورهای لازم نیز تهیه شده است.

واعظی در خصوص محتوای فضای مجازی توضیح داد: محتوای مطالب براساس اساسنامه و ماموریت ها به عهده وزارت ارتباطات نیست در واقع شورای عالی فضای مجازی، کارگروه تعیین مصادیق و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول محتوا هستند با این حال در ۳ سال گذشته نیز ۷ میلیون آدرس از مراجع صلاحیت دار بسته شده، ۱۲۱ نرم افزار و فیلتر شکن های مهم نیز مسدود شده است.

او با بیان اینکه تلگرام یک شبکه اجتماعی خارجی است گفت: با این حال به جای مسدود شدن تلگرام با مسئولان مربوطه این شبکه تفاهم کردیم که در ۵ مصادیق جنسی، ترویج خشونت، کودک آزاری، تروریسم و محتوای ضد دین بسته شود و تا کنون نیز ۱۷۳ هزار مصادیق این مدل بسته شده است. در ابتدای سال هایی که تلگرام فعالیت خود را شروع کرد ۱۰ درصد مشکلات وجود داشت که این مشکلات هم اکنون کاهش پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: پالایش هوشمند با کمک دانشگاه‌های مختلف راه‌اندازی شده و تا کنون توانسته‌ایم ۴۰۰ میلیون نشانه تصویری با محتوای غیراخلاقی را مسدود و ۱۱۱ هزار نمایه پروفایل کاربر را هم مسدود کنیم در واقع در بین تمام سایت‌ها ۸ درصد مشکل متحوا را به یک و نیم درصد کاهش دادیم.

واعظی در خصوص جدا نکردن ترافیک داخل و خارج گفت: ترافیک داخل و خارج جدا شده و کسانی که از ترافیک داخل استفاده می کنند به ۴۵ درصد رسیده لذا نصف کسانی که از ترافیک بین الملل استفاده می کنند هزینه پرداخت می کنند.

او ادامه داد: تمام اپراتورها نیز که سیم کارت های نوجوانان، کودکان و جوانان ارائه می‌کنند تشویق شدند کما اینکه گفته شده تخفیف نیز در نظر گرفته شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص احراز هویت کاربران فضای مجازی گفت: تمام کسانی که از سیم کارت استفاده می کنند هویتشان معین و تمام کسانی که از اینترنت استفاده می کنند نیز از آی پی مشخصی برخوردارند کما اینکه به افراد زیر ۱۸ سال آی پی واگذار نشده است در هر حال درخواست می شود وقتی مطلبی مطرح است اجازه دهید در دیداری مشترک مشورت و حل و فصل کنیم.

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها