مجوز بانک مرکزی اعتبار ندارد؟/ مالباختگان: چرا هیچ‌کس به دادمان نمی‌رسد

به گزارش افکارنیوز، چندین سال است که رشد عجیب موسسه‌های غیرمجاز پولی و بانکی، تبدیل به معضل اصلی نظام بانکی شده و تحلیل‌ها حاکی از آن است که بسیاری از این موسسه‌ها، سرمایه‌های مردم را به باد داده و باعث بروز مشکلاتی شده‌اند.

در حال حاضر موضوع انحلال موسسه‌های اعتباری باعث ایجاد نگرانی‌هایی در میان سپرده‌گذاران آنها شده است و این موضوع را به‌خوبی می‌شد در اتفاقات پس از انحلال موسسه میزان و ثامن‌الحجج مشاهده کرد. 

موج انحلال موسسه‌های غیرمجاز پس از آن شکل گرفت که بانک مرکزی و مسوولان ارشد اقتصادی کشور بارها به مردم هشدار دادند که در هر موسسه‌ای سپرده‌گذاری نکنید و به وجود نام آن موسسات در سایت بانک مرکزی توجه کنید. که البته این موضوع هم بعد از ماجرایی که برای کاسپین به‌وجود آمد، مورد تردید مردم واقع شد، زیرا سپرده‌گذاران کاسپین که 6 ماه از مسدود شدن سپرده‌هایشان در این موسسه می‌گذرند، می‌گویند به وجود نام کاسپین در سایت بانک مرکزی اعتماد کردیم و سرمایه‌های خود را در این موسسه قرار دادیم.

موسسه آرمان نیز، یکی از پرریسک‌ترین موسساتی است که بدون مجوز بانک مرکزی به فعالیت پرداخته و سپرده‌های زیادی از مردم را با سودهای بالا جذب کرده، ولی بعد از مدتی با مشکل مواجه شده است.

در این میان، مسدود شدن 6 ماهه سپرده‌های مردم در موسسه اعتباری کاسپین موجب تشدید ناراحتی و نگرانی این گروه از مردم در اقصی نقاط کشور شده است؛ آن هم درحالی که دولتمردان تاکنون عکس‌العملی به این تجمع‌ها نشان نداده‌اند.

این در شرایطی است که نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری تنور تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری از جمله حسن روحانی و اسحاق جهانگیری را داغ کرده است و همین موضوع خشم سپرده‌گذاران کاسپین را به همراه داشته؛ چراکه مردم از مردان ارشد دولت به خصوص رییس‌جمهور انتظار ورود به مساله و حل مشکلات‌شان را دارند.

در ماه‌های اخیر بارها سپرده‌گذاران کاسپین اقدام به تجمع‌های اعتراضی کرده‌اند و در روز جاری کار به جایی رسیده که در چند شهر بزرگ کشور جمعی از سپرده‌گذاران این موسسه بار دیگر دست به تجمع زده‌اند.

یکی از مالباختگان می‌گوید: «چرا هیچ‌کس به دادمان نمی‌رسد؟ چرا هیچ‌کس توجه نمی‌کند؟ داریم با فلاکت زندگی می‌کنیم. چند ماهه هر چی تو خونه داریم، می‌فروشیم تا شکم‌مان را سیر کنیم. اجاره‌های مسکن‌مان عقب افتاده. از فکر و غصه شب و روز خواب نداریم.»

یکی دیگر از مالباختگان عنوان می‌کند: «چرا رییس‌جمهور جهت حفظ حقوق شهروندی و نیز صیانت از قانون اساسی و مردمی که اعتماد به مجوزهای دولت و بانک مرکزی کرده‌اند، ورود فوری نمی‌کند؟ موسسه مالی اعتباری کاسپین در تاریخ 1394.12.27 مجوز خود را از بانک مرکزی گرفته و مردم بی‌شماری از آن تاریخ به بعد با اعتماد به مجوز صادره به آن موسسه مراجعه و سپرده‌گذاری کرده‌اند، ولی حالا این موسسه از پاسخگویی به مردم و دادن پول به آنها خودداری می‌کند. 

فرد دیگری نیز متذکر می‌شود: «مجوز بانک مرکزی اعتبار ندارد؟ این موسسه‌ها با تابلو تحت نظارت بانک مرکزی هزاران میلیارد سرمایه میلیون‌ها نفر را جذب کرده و دولت هیچ کاری برای احقاق حقوق آنها نکرده است.»

یکی دیگر از مالباختگان می‌گوید: «چرا این بانک بدون بررسی‌های کارشناسی و قبل از طی شدن مراحل ارزیابی، انتقال و ادغام مجوز کاسپین را صادر و مردم را درگیر سوءمدیریت خود کرد؟ بانک مرکزی به موسسه اعتباری آرمان ایرانیان متشکل از ۸ تعاونی و با شرط تغییر نام به کاسپین به تاریخ ۲۷اسفند ۱۳۹۴مجوز فعالیت قطعی داد. اعضای هیات مدیره کاسپین هم در مورخ ۸اسفند۱۳۹۴ و قبل از صدور مجوز، به اطلاع بانک مرکزی رسانده بودند که بنای نصب تابلوهای کاسپین بر سردر شعب را دارند. اموری چون ارزیابی و انتقال دارایی‌ها و ادغام از موارد نظارتی بانک مرکزی به عنوان تنها نهاد ناظر و تصمیم‌گیر بوده است و این وظیفه مردم عادی در اقصی نقاط کشور نیست، گناه این مردم این است که به دلیل اعتمادشان بر مجوز بانک مرکزی متضرر و سرمایه‌هایشان در این موسسه مسدود شده است.»