اجرا نکردن قانون از سوی روحانی و سکوت لاریجانی/ بی توجهی رئیس جمهور به نامه های لاریجانی

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با افکار نیوز با اشاره به عدم اجرای قانون از سوی دولت بخصوص در دادن گزارش عملکرد به مجلس، گفت: بر اساس ماده 213 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت و دستگاههای اجرایی موظف بودند هر ساله تا پایان شهریور ماه گزارش میزان پیشرفت اجرای قانون برنامه توسعه را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه کرده و این سازمان با بررسی و انطباق با شاخص ها، گزارشی به رئیس جمهور بدهد.

وی افزود: در همین راستا رئیس جمهور موظف بوده تا هر ساله گزارشی در این زمینه به همراه لایحه بودجه سالانه حداکثر تا 15 آذر ماه به مجلس ارائه کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه دولت روحانی در چهار سال گذشته اصلا در خصوص عملکرد خود از میزان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه به مجلس گزارش نداده، افزود: از زمان ریاست جمهوری روحانی، فقط در سال اول یعنی در سال 92 گزارشی از اجرای قانون برنامه توسعه به مجلس داده شده که این گزارش هم در باره سالهای 90 و 91 بود و در واقع این گزارش عملکرد دولت قبل بود و ربطی به دولت روحانی نداشت.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه روحانی در خصوص میزان اجرای برنامه پنجم توسعه در سالهای 92، 93، 94 و 95 هیچ گزارشی به مجلس نداده، گفت: البته شاید دولتی ها بگویند که گزارش سال 95 باید در سال 96 داده شود اما حرف ما این است که چرا  در طول سالهای گذشته هیچ گزارشی از عملکرد دولت در اجرای برنامه پنجم توسعه به مجلس داده نشد.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود 83 آئین نامه از سوی دولت و دستگاههای اجرایی نوشته شود اما تنها 49 آئین نامه در این زمینه نوشته شد، افزود: به رغم آنکه این قانون یک سال هم تمدید شد و مهلت این یک سال هم به پایان رسید اما دولت تا پایان این مدت، 34 آئین نامه را هرگز ننوشت.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه های علی لاریجانی به روحانی برای ارائه گزارش عملکرد، گفت: رئیس جمهور هیچ توجهی به این نامه های رئیس مجلس نکرد و جالب هم این است که رئیس مجلس در قبال این بی توجهی و قانونشکنی رئیس جمهور تنها سکوت اختیار کرده است.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه در دولت روحانی به نسبت دولت قبل بیشتر شاهد قانونگریزی و قانون شکنی بودیم، تاکید کرد: رئیس مجلس هیچ گاه در صحن مجلس به این قانونگریزی و بی قانونی انتقاد نکرده و هیچ حرفی در این زمینه نزد و  از تربیون مجلس حتی یک درخواست ساده نداشت.

وی تاکید کرد: سکوت لاریجانی در حالی است که وی قبل از دولت روحانی در جایگاه نظارتی همیشه از دولت می خواست که پاسخگوی عملکرد خود باشد و بطور کلی در دوره های گذشته همواره رئیس مجلس با اقتدار از رئیس جمهور می خواست به وظایف قانونی خود عمل کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: برای اولین بار، در دوره ریاست لاریجانی بر مجلس و ریاست روحانی بر ریاست جمهوری، رئیس مجلس در خصوص عدم اجرای قانون و ندادن گزارش به مجلس، از رئیس جمهور بازپرسی نکرد.

حاجی دلیگانی افزود: آقای روحانی روز جمعه در مناظره سوم باید پاسخ دهد که چرا در دولت وی هیچ گزارشی از عملکرد دولت در اجرای قانون برنامه توسعه داده نشد و  چرا 34 آئین نامه در این زمینه اصلا نوشته نشد. چرا دولت وی این همه قانون گریزی و قانون شکنی داشت.

وی گفت: متاسفانه رئیس جمهور  قانون برنامه ششم توسعه که توسط مجلس تصویب و به تائید شورای نگهبان رسید، را برای اجرا ابلاغ نکرد و رئیس مجلس آنرا برای اجرا ابلاغ کرد.