اعتراف رییس‌کل بانک مرکزی به شکست طرح کاهش نرخ سود؟!

به گزارش افکارنیوز، ولی‌اله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر خود در هفته‌جاری عنوان کرد که مردم فریب سود بالای بانک‌ها و موسسات را نخورند.

وی، پرداخت سود بالاتر را نشانه موقعیت بهتر یک بانک ندانسته و تاکید کرده است: باید در این حوزه مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

این اظهارنظر بیانگر آن است که بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری که طی سال‌های گذشته با نرخ‌های سود بالا اقدام به جذب سپرده‌های مردمی می‌کردند، باز هم همچون گذشته عمل می‌کنند. این در شرایطی است که کاهش نرخ سود بانکی به دنبال اقدام داوطلبانه بانک‌ها و به دلیل کاهش نرخ تورم و حمایت بانک مرکزی از بازار بین‌بانکی مصوب شده بود.

گزارش‌ها از برخی شعب بانکی حاکی از آن است که برخی از بانک‌ها با پیشنهاد نرخ‌های سود بالا، مشتریان بانکی را به سمت خود می‌کشانند. گاها در برخی از بانک‌های خصوصی، نرخ‌های سودی بیش از 20 درصد هم اعلام می‌شود.

این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند که اوضاع اقتصادی به‌طرز محسوسی خراب است و این باعث می‌شود اجازه هر گونه کار مفید اقتصادی و نه واسطه‌گری از مردم سلب شود، بنابراین تنها راه مطمئن که می‌تواند به شرط اجرایی شدن کامل قوانین باعث کسب سود هم برای حاکمیت و هم مردم شود، همین سپرده گذاری بانکی است، زیرا هم بانک‌ها می‌توانند با تجمیع دارایی‌های خرد سطح جامعه، تامین مالی طرح‌های بزرگ را عهده‌دار شوند و هم سپرده‌گذاران اندکی جلوی سرعت افت ارزش دارایی خود را می‌گیرند، بنابراین بهتر است به جای از اساس کوبیدن و نفی کردن سپرده‌گذاری در بانک‌ها، سازوکارهای نظارتی ارگان‌های ذیربط را تقویت کنیم.

در این شرایط، این موضوع مطرح است که رییس‌کل بانک مرکزی از بانک‌ها و موسساتی صحبت می‌کند که تحت نظارت این بانک و از بانک مرکزی مجوز فعالیت گرفته‌اند. بر این اساس، عده‌ای از فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند: اگر قرار است بانک مرکزی تنها به صدور مجوز اکتفا و سایر مسایل را به سپرده‌گذار واگذار کند، پس باید در ساختار سهام‌داری بانک ها و افزایش قدرت نفوذ سهامداران خرد هم وارد عمل شده و آن را اصلاح کند، زیرا این سهامدار خرد است که در نهایت متضرر خواهد شد. کجای دنیا رییس بانک مرکزی به ورشکستگی نظام بانکی تحت سلطه خود هشدار می‌دهد؟ این یعنی که ساختار بانک مرکزی خود دچار ضعف نظارتی است و نمی‌تواند بانک های تحت سلطه خود را اصلاح کند.