وعده بر باد رفته رییس‌کل بانک مرکزی

گروه اقتصادی-بانک مرکزی دولت روحانی ابتدا هدف اصلی سال 93 را ورود به یکسان‌سازی نرخ ارز اعلام کرد. اما سال 93 به اتمام رسید و از ارز تک‌نرخی خبری نشد. با عدم تحقق آن وعده در سال 93، سال بعد وعده جدید برای یکسان‌سازی نرخ ارز داده شد که آن هم محقق نشد. همچنین پس از اجرای برجام و در دی ماه 94، رییس‌کل بانک مرکزی وعده داده بود که تا 6 ماه دیگر به ارز تک نرخی خواهیم رسید، اما با وجود گذشت یک سال و سه ماه از این وعده، اتفاق خاصی رخ نداده است.

 

به گزارش افکارنیوز، این در شرایطی است که حسن روحانی، رییس‌جمهور 24 بهمن سال 94 در پنجاه و پنجمین مجمع سالانه بانک مرکزی، دستور تک نرخی شدن ارز را به بانک مرکزی داد و اعلام کرد: ارز سال آینده (95) باید تک‌نرخی شود تا ثبات در بازار تقویت و جلوی بخشی از مفاسد گرفته شود.

 

سیاست‌گذاران پولی دولت یازدهم، ارز چند نرخی را عامل رانت در اقتصاد می‌دانند و به شکل مستقیم و غیرمستقیم به اقدام دولت دهم مبنی بر چند نرخی کردن ارز در سال‌های تحریم انتقاد کردند. با این همه سناریو، آن طوری که مسوولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد فکر می‌کردند، پیش نرفته است.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این خصوص می‌گوید: «دیگر کار از پیش‌بینی‌ها برای تک نرخی شدن ارز گذشته است.»

وی می‌افزاید: «تا امروز می‌گفتند که امکان این که ارز تک‌نرخی شود وجود دارد، ولی در حال حاضر خود دولت نیز اعلام می‌کند که چنین طرحی اجرایی نخواهد شد. »

به گفته آرگون، «خواسته فعالان بخش خصوصی این است که هر چه زودتر این اتفاق بیفتد؛ چراکه ارز دو نرخی و چند نرخی منشا فساد و بسیاری از بی‌انضباطی‌های مالی است به همین دلیل خواسته ما این است که ارز تک نرخی شود تا به شفافیت اقتصادی کمک کند.»

وی با بیان اینکه در سال های اخیر هر سال بانک مرکزی قول داد که ارز تک نرخی شود، می‌گوید: «ولی متاسفانه ۶ ماه یک بار این طرح عقب افتاد و تا امروز هم اجرا نشده است.»

به اعتقاد آرگون، «دولت همین الان نیز می‌تواند ارز را تک نرخی کند، چون هم از بُعد درآمدهای ارز به جایی رسیده است که امکان آن وجود دارد و به موازات آن افزایش قیمت نفت و صادرات و حتی افزایش صادرات غیر نفتی نیز دارد.»

از سوی دیگر، یک کارشناس اقتصادی دیگر معتقد است که «تک‌نرخی شدن ارز با وجود رکود عمیق شدنی نیست.»

ابوالقاسم حکیمی‌پور تصریح می‌کند: «وقتی کشوری در رکود عمیق قرار دارد، تک‌‌نرخی شدن ارز آرمان‌گرایانه است.»