کاهش تلفات تصادفات در نوروز 96

گروه اجتماعی – تعطیلات نوروز 96  به پایان رسید و مسافران به شهرهای خود بازگشتند، تعطیلاتی که خوشبختانه شاهد کاهش 8 درصدی تلفات رانندگی در آن بودیم.

به گزارش افکارنیوز، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: با همکاری شهروندان و رعایت قوانین و مقررات ترافیکی خوشبختانه از ابتدای طرح نوروزی با کاهش 8 درصدی تعداد جان باختگان و مجروحان حوادث ترافیکی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم.

به گفته سردار حسین اشتری، در طرح نوروزی 300 هزار مامور پلیس در قالب 26 هزار تیم گشتی خودرویی و پیاده سازماندهی و بکارگیری شدند.

وی تصریح کرد: اقدامات پلیس و همراهی مردم در کاهش حوادث فوتی و جرحی در حالی روند کاهشی را سپری کرد که ما شاهد افزایش میزان مسافرت ها، شرایط ناپایدار جوی و همچنین تزریق دو میلیون خودروی جدید به چرخه آمد و شد کشور بوده ایم.

همچنین بنا بر اعلام رئیس پلیس راه راهور نیروی انتظامی، امسال برای چهارمین سال پیاپی شاهد کاهش تصادفات جاده ای بودیم.

سرهنگ محمد حسین حمیدی افزود: 70درصد تصادفات به دلیل عوامل اسنانی رخ می دهد و در شرایطی اتفاق افتاده که در جاده ها مه گرفتگی، لغزندگی و کاهش دید اعلام شده بود. 

وی تصریح کرد:‌ خستگی و خواب آلودگی عامل 40 درصد تصادفات بوده که منجر به خروج خودرو از جاده، واژگونی، انحراف به چپ و برخورد با خودروهای روبه رو شده است. 

 وی بیان کرد: سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ به ویژه در جاده های دو طرفه 30 درصد تصادفات را به خود اختصاص داد. 

 به گفته وی با وجود وقوع تصادفات زنجیره ای در استان های البرز، قزوین، تهران ـ قم، و مشهد در مجموع شهروندان بهتر رانندگی کرده و شرایط از سال های گذشته بهتر بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از مسوولان پلیس راهور، تصادفات جاده‌ای در ایران از ابتدای تعطیلات نوروزی تا 7 فروردین موجب کشته شدن 195 نفر از هموطنان شده است. 

البته بررسی ها نشان می دهد میزان تلفات حاصل از تصادفات نسبت به سال 95 با 8 درصد کاهش همراه بوده است و این یعنی در سال 95 هر 60 دقیقه یک نفر جان خود را به دلیل حوادث رانندگی از دست داده در حالی که در نوروز امسال هر 71 دقیقه متاسفانه یک هموطن جان سپرده است. 

هرچند هنوز آمار قطعی و رسمی تعداد کشته های تصادفات نوروزی از سوی مسوولان اعلام نشده است اما به جرات می توان گفت با توجه به همکاری مردم در رعایت هرچه بیشتر قانون و توجه به تذکرات پلیس و شرایط جوی و جاده ای به حتم آمار تلفات تصادفات نوروزی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که برابر با 756 نفر بوده، کاهش خواهد داشت.

خوشبختانه 2 سال است که کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» سبب شد تا مردم ایمن ‌تر رانندگی کرده و با رعایت قوانین، خطر وقوع تصادف را کاهش دهند.

این کمپین که از سوی معاونت دانشجویی و جوانان هلال احمر راه‌ اندازی شده در دومین سال فعالیت خود موجب پیوستن 350 هزار راننده به آن شد که این عده متعهد شدند برای سلامتی خود، خانواده و دیگران در حالت خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکنند؛ سرعت مجاز را رعایت کنند و سبقت غیرمجاز نگیرند. 

نتیجه این کمپین و استقبال مردم در کاهش تلفات تصادفات در نوروز 96 قابل مشاهده بود و نشان داد که حرکت و پویش های اجتماعی می تواند رفتارهای اجتماعی را تصحیح کرده و مانع از افزایش تلفات و از دادن سلامت مسافران شود.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان 190 کشور از نظر تصادف رتبه 189 را داراست و این یعنی فاجعه در کمین همه رانندگان و سرنشینان خودروهاست بنابراین باید با تصحیح اشتباهات رانندگی و توجه به قوانین کاری کنیم که این جایگاه را هرچه سریعتر از دست دهیم. 

 به گفته مسوولان پلیس راهور 40درصد حوادث جاده‌ای در نوروز امسال که منجربه فوت هموطنان شده به دلیل خستگی و خواب آلودگی بوده و سبب خروج خودرو از جاده، واژگونی، انحراف به چپ و برخورد با خودروهای روبه رو شده است. 

در مراحل بعد سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ بویژه در جاده‌های دو طرفه 30 درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است و متاسفانه 70 درصد عامل تصادفات همچنان انسانی است که در شرایطی اتفاق افتاده که در جاده‌ها مه گرفتگی، لغزندگی و کاهش دید اعلام شده و باید گفت بیشترین حوادث جاده‌ای در مسیرهای طولانی و به ویژه کویری اتفاق افتاده زیرا این شرایط موجب خستگی و خواب آلودگی بیشتردر رانندگان شده و در نهایت موجب انحراف به چپ و تصادفات رخ به رخ می ‌شود.

در جاده‌های دو طرفه نیز سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ موجب تصادفات رخ به رخ شده است.

بر اساس آمار اعلام شده 60 درصد تصادفات نوروزی در 30 کیلومتری شهرها رخ داده است که در این میان استان‌های اصفهان، فارس و خراسان رضوی بیشترین آمار تصادفات نوروزی را داشته ‌اند که پرتردد بودن جاده‌ها، خستگی و خواب آلودگی رانندگان علت عمده بالا بودن آمار تصادفات در محورهای این استان‌ها گزارش شده است.

و در نهایت نکته قابل توجه در تعطیلات نوروز 96 زمان بندی مناسب رانندگان برای اقدام به سفر و بازگشت به شهرهای خود بود که با وجود پیش بینی های لازم به منظور یک طرفه کردن برخی مسیرهای پرتردد مانند جاده هزار و جاده چالوس شرایط به گونه ای پیش رفت که تردد عادی و روان بود و این محدودیت ها به طور کامل اجرایی نشدند.

 

مهرنوش حیدری