یک بام و دو هوای روشنفکر مآب ها درباره انتخابات شوراها

ثبت نام انتخابات شوراهای شهر و روستا که شروع شد بسیاری افراد به دنبال این مساله بودند که چه کسانی برای انتخابات ثبت نام می کنند؟ آیا باز هم ورزشکاران و هنرمندان به میدان رقابت انتخاباتی می آیند.

در حالی که  بسیاری از چهر ها و حتی اصلاح طلبان در مطالبی عنوان ردندکه ورزشکاران و هنرمندان حق ندارند وارد عرصه سیاسیت شوند و این مساله در واقع نشان می داد این افراد بر خلاف ادعای آزادی است که این روشنفکر مآب ها بر آن اصرار دارند.

براساس قانون کشور و مردمسالاری دینی واقعی که وجود دارد هر فردی که شرایط شرکت در انتخابات را دارد می تواند آزادانه مورد آزمایش رای مردم قرار گیرد.

این حق را دارد در انتخابات ثبت نام کند و این یک حق فردی و غیرقابل انتقاد است؛ مطابق ماده 26 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور انتخاب شوندگان باید دارای شرایط زیر باشند:

 

الف- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

 

ب- حداقل سن 25 سال تمام.

 

ج- اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه.

 

د- ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

 

هـ- دارا بودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا دویست خانوار و داشتن مدرک دیپلم برای شورای روستاهای بالای دویست خانوار، داشتن حداقل مدرک فوق‌دیپلم یا معادل آن برای شورای شهرهای تا بیست‌هزار نفر جمعیت، داشتن حداقل مدرک لیسانس یا معادل آن برای شورای شهرهای بالای بیست هزار نفر جمعیت.

 

و- دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم از خدمت برای مردان

 

بنابراین براساس قانون شوراها چهره‌ مشهوری که شش ویژگی بالا را داشته باشد، حق دارد خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد؛ پس واضح است که «سلبریتی‌ها بی‌تقصیرند!» هرچند تخصص‌های شهری و مدیریتی نداشته باشند.

 

اما اینکه چه کسانی تائید صلاحیت می شوند و مردم به کدام نازدها رای می دهند موضوع دیگری است و باید رای و نظر مردم را پذیرفت نه اینکه با هجمه به ورزشکاران و هنرمندان  آنها را از ثبت نام در انتخابات نهی کرد.