«نه » به چهارشنبه سوزی

گروه اجتماعی- چند سالی است که سنت برپایی جشن «چهارشنبه سوری» به «چهارشنبه سوزی» تبدیل شده و در این میان علاوه بر خسارت های مالی فراوان، برخی از جوانان و نوجوانان دچار مصدومیت های فراوان و جبران ناپذیر شده و یا جان خود را از دست داده اند.

به گزارش افکارنیوز، در سال های گذشته از ابتدای اسفندماه معمولا صدای انفجار ترقه ها و ... در کوچه ها معابر طنین انداز می شد اما امسال پس از حادثه تلخ پلاسکو بسیاری از نوجوانان و جوانان با پیوستن به کمپین «نه به چهارشنبه سوری خطرناک » اعلام آمادگی کردند که در مراسم امسال در کنار آتشنشانان هستند و از انجام هرگونه حرکات خطر آفرین و استفاده مواد محترقه و منفجره و ... خودداری می کنند.

در نخستین روزهای پس از حادثه پلاسکو که علمیات امداد و جستجو برای یافتن آتش نشانان مفقود ادامه داشت، شهروندان با تشکیل این کمپین خودجوش سبب شدند تا دانش آموزان در شهرها و روستاهای مختلف میثاق نامه ای امضا کرده و قول دهند که کار آتش نشانان را زیاده نکرده و این سنت اجدادی را با ایمن ترین شیوه پاس بدارند.

به گزارش افکارنیوز، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره تشکیل کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک»، گفت:‌ در چند وقت گذشته موج مردمی به احترام شهدای آتش‌نشانی ایجاد شد که چهارشنبه‌سوری ایمن و بی‌خطری برگزار شود.

وی افزود: کمپین‌های متعددی در این خصوص تشکیل شده است که یکسری از آنها را سازمان آتش‌نشانی نظارت می‌کند ولی بیشتر اقدامات مردمی است و هنرمندان و ورزشکاران زیادی نیز عضو این کمپین‌ها شده‌اند و حمایت می‌کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران تصریح کرد: نام این کمپین‌ به احترام آتش‌نشانان کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» با شعار چهارشنبه‌سوری بدون ترقه است.

وی با اشاره به اینکه هدف ما این است که مردم این جشن را سالم برگزار کنند، گفت: این اقدام نفی کردن جشن چهارشنبه‌سوری که یکی از آیین‌های کشور ماست، نیست بلکه چهارشنبه‌سوری را یکی از رسم‌های باستانی می‌دانیم و اگر فرصت کنیم با اصول ایمنی در خانواده‌های خود نیز این جشن را برگزار خواهیم کرد.

وی، گفت: تاکنون مردم همکاری بیشتری با سازمان آتش‌نشانی داشتند و امیدواریم یک چهارشنبه‌سوری ایمن و بدون خطر، مصدوم و جان باخته‌ در سراسر کشور داشته باشیم.

 

جشن یا کابوس آخر سال؟

برای بسیاری از خانواده ها، چهارشنبه آخر یعنی کابوس وحشتناکی که شهر را تبدیل به منطقه جنگی می کند و از هر گوشه و کنار صداهای گوشخراش شنیده می شود .

مراسمی که بر خلاف سنت نیاکان نه با شادی همراه است و نه جشن و سرور بلکه حوادث تلخ و جبران ناپذیر در اطراف جوانان ونوجوانان جولان داده و جان و سلامت آنها را نشانه می گیرد.

همان طور که گفته شد در شهرها و حتی برخی روستاها دیگر خبری از مراسم سنتی ایرانیان یعنی پریدن از روی آتش و گفتن جمله «زردی من از تو و سرخی تو از من» و قاشق زنی برای پخش آجیل بین در و همسایه به چشم نمی خورد و به مدد واردات قاچاق مواد محترقه چینی و ... کمتر کودک و نوجوانی می داند که شیوه سنتی برگزاری این مراسم چگونه است.

چهارشنبه سوری معنای اصلی خود را از دست داده و بیشتر شهروندان از ساعت 14-15 بعد از ظهر ترجیح می دهند هرچه سریعتر خود را به خانه برسانند تا از گزند حوادث در امام باشند.

هر سال با وجود برخورد نیروی انتظامی با توزیع کنندگان ترقه ها و ... در سطح شهر و همچنین پخش تصاویر حوادث سال های گذشته در رسانه ملی متاسفانه باز هم شاهد حضور بی مهابای جوانان و نوجوانان در مراسم های خطرناک هستیم.

بررسی های نشان می دهد میزان سوختگی های درجه یک،‌2 و 3 در مراسم «چهارشنبه سوزی» به شدت افزایش می یابد در حالی که سوختگی در اثر آتش بوته و ... نمی تواند به این شدت باشد هرچند به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران، در سال‌های اخیر استفاده از مواد محترقه خطرناک شیمیایی بسیار رواج پیدا کرده است و دردسرهای زیادی برای شهروندان در روز چهارشنبه‌سوری ایجاد می‌کند.

امید است امسال چهارشنبه سوری را ایمن و بدون حادثه طی کنیم و حداقل بر زحمات آتش نشانان شهرمان نیافزاییم و اجازه دهیم حداقل برای یک بار هم که شده شهروندان و  امدادگران  از چهارشنبه سوری ایمن و سنتی به عنوان خاطره ای خوش یاد کنند.

 

مهرنوش حیدری