سهم 52 هزار تومانی هر ایرانی از مالیات نفت

گروه اقتصادی- دولت از محل مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی برای خود درآمدی در حدود 4 هزار و 530 میلیارد تومان در نظر گرفته که در 9 ماهه نخست سال‌جاری از این محل، دولت 4 هزار و 230 میلیارد تومان درآمد از آن خود کرده است.

 

 

به گزارش افکارنیوز، نکته قابل توجه در این مورد آن است که دولت برای 9 ماهه نخست سال‌جاری پیش‌بینی درآمد 3 هزار و 420 میلیارد تومانی را داشته که رقم محقق شده از میزان پیش‌بینی‌ها پیشی گرفته است. در مجموع مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی 6.5 درصد از مالیات‌های غیرمستقیم را تشکیل می‌دهد.

 

 

بنا به گزارش بانک مرکزی، منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی در این مدت، 42 هزار میلیارد تومان بوده که رقم مصوب 9 ماهه 56 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود.

 

در حالی دولت در 9 ماه ابتدایی امسال 4 هزار و 230 میلیارد تومان درآمد از محل مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی داشته که این رقم نشان می‌دهد که هر ایرانی از این مالیات، حدود 52 هزار تومان است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که جمعیت کنونی ایران از مرز 80 میلیون تومان فراتر رفته است که با احتساب این جمعیت و درآمد مالیاتی 4 هزار و 230 میلیارد تومانی، سهم هر ایرانی از این مالیات حدود 52 هزار تومان است.

اما در شرایطی دولت این میزان از محل فروش فرآورده‌های نفتی درآمد داشته که یکی از انتقادات شهروندان، نداشتن خدمات در قبال دریافت مالیات است. گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که درآمدهای مالیاتی ۹ ماهه امسال بالغ بر ۶۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.


طاهره رضوی