آقای سیف، اشتغال خاورمیانه را حل کردید؟!

گروه اقتصادی - رییس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که در طرح رونق تولید و حمایت از واحدهای کوچک و متوسط، 21 هزار واحد راکد و نیمه‌فعال با دریافت 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات به چرخه تولید بازگشتند. این اتفاق از نگاه ولی‌الله سیف باعث رونق اقتصادی و جنب و جوش در شهرک‌های صنعتی شده است.

به گزارش افکارنیوز، این گزارش در حالی از سوی مقام ارشد بانک مرکزی ارائه شده که در مقابل، آمار بیکاری روند صعودی در پیش گرفته است و آینده امیدوارکننده‌ای نیز در این خصوص مشاهده نمی‌شود. هم‌اکنون نرخ بیکاری بنا به گزارش مرکز آمار ایران، 12.7 درصد است.

با این وجود، اما در مقابل آمارهای رییس‌کل بانک مرکزی، چنین برآیندی را در اقتصاد ایران باید داشته باشد؛ بهبود اوضاع بیکاری و ناامنی‌های شغلی. به اعتقاد کارشناسان، فعال شدن 21 هزار واحد راکد و نیمه‌فعال به این معناست که نه‌تنها در ایران، بلکه کلا مشکل بیکاری خاورمیانه باید حل شود.

براساس گفته‌های کارشناسان صنعتی، برای ایجاد هر شغل در صنایع کوچک بین ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان هزینه می‌شود. سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس با انتقاد از وضعیت اشتغال در کشور، گفته است: «وضعیت اشتغال در کشور نگران‌کننده است، بنابراین باید برای آن راهکار مناسبی ارائه شود.»

بنا به گفته وی، «متاسفانه زنگ خطر معضلات اجتماعی در کشور به صدا درآمده و لازم است با بسیج امکانات اداری موجود در کشور و استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی برای مقابله با این‌گونه از معضلات اقدامات اساسی انجام شود.»

محمودی تاکید کرد: «باید برای کاهش آمار بیکاری تلاش کنیم، اما قبل از آن ضروری است برای حفظ اشتغال موجود برنامه‌ریزی کنیم.»

از سوی دیگر، یک اقتصاددان نیز اعتقاد دارد که «برای 8میلیون فارغ‌التحصیل بیکار با در نظر گرفتن سهم رشداقتصادی در اشتغال‌زایی نیاز به 64 سال زمان است.»

وی متذکر شد: «نرخ رشداقتصادی بلندمدت حدود  5 درصد است، بنابراین تناسبی بین رشداقتصادی و اشتغالزایی وجود ندارد؛ چراکه به‌ازای هر یک درصد رشد اقتصادی، باید 120 هزار شغل ایجاد می‌شد.

اما با این وجود، مقامات دولت یازدهم آمارهای خوش آب و رنگی از وضعیت اشتغال کشور می‌دهند؛ آن هم برخلاف آمارهای رسمی. محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس‌جمهور در آخرین اظهارنظر خود گفته است که رشد اشتغال به 700 هزار نفر در سال رسیده است.

در این میان، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارها درباره این مساله سخن گفته که با پاشیدن پول در جامعه نمی‌توان انتظار اشتغال‌زایی داشت و اساسا ایجاد اشتغال زمینه‌های دیگری می‌خواهد.

 

طاهره رضوی