مروری بر اقدمات حسین فریدون/ از اعمال نفوذ برای انتصاب مدیران نجومی بگیر تا تذکر 46 نماینده برای برخورد با وی

گروه سیاسی- غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه و معاون اول قوه، بعدازظهر دیروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با تائید خبر تشکیل پرونده قضائی علیه حسین فریدون برادر حسن روحانی رئیس جمهور گفت: «این پرونده در مرحله ابتدایی و رسیدگی است. تا زمانی که در این مرحله باشد، مجاز نیستم به بیان جزئیات. در این مرحله امکان تشریح جزئیات وجود ندارد. تحقیقات باید جلو برود. آیا چیزی هست یا نیست. چگونه است و چه مقدار است».

 

به گزارش افکارنیوز، گرچه مشخص نیست که محتوا و موضوع پرونده قضایی و اتهام حسین فریدون چیست و برای وی به خاطر کدام موضوع از موضوعات مطرح شده در رسانه ها در ماههای گذشته، پرونده تشکیل شده اما با مرور مطالب منتشر شده علیه وی، می توان تا حدودی از اقدامات فریدون مطلع شد.

 

لابی گری فریدن برای انتصاب بدهکاران بانکی

گرچه از مدتها قبل موضوع پرونده حسین فریدون در محافل زمزمه می شد اما پس از اظهارات ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سه شنبه هشتم تیر در حاشیه همایش سراسری هفته قوه قضاییه بیشتر از گذشته بر سر زبانها افناد و رسانه ای شد.

سراج در آن روز در جمع خبرنگاران به صراحت در رابطه با موضوع فیش های حقوقی نجومی و حقوق 235 میلیون صدفی مدیرعامل بانک رفاه گفت: وقتی این فرد رئیس بانک ملی بود، پرونده سنگینی داشت که پرونده وی هنوز هم در دادسرا مطرح است. همان زمان آقای حسین فریدون اصرار کرد که ایشان بیاید و رئیس بانک رفاه شود حتی بنده مخالفت کردم و گفتم که وی پرونده سنگینی دارد، ولی متاسفانه با اصرار و لابی  ایشان، وی رئیس بانک رفاه شد.

وی افزود: گزارش تخلف کلان وی در زمان تصدی‌گری در بانک ملی را نیز داشتیم ولی با فشار آقای حسین فریدون و لابی‌گری وی این فرد در سمت مدیرعامل بانک رفاه قرار گرفت.

بنا به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور، صدفی به رغم داشتن بدهکاری 170 میلیارد تومانی خانواده اش و داشتن پرونده در دادسرا به ریاست بانک رفاه رسید.

شکایت نمایندگان به کمیسیون اصل 90 مجلس

بعد از این بود که نمایندگان مجلس هم به این قضیه ورود کردند.

نمایندگان در اولین قدم به کمیسیون اصل 90 مجلس متوسل شدند.

برخی از نمایندگان تصمیم گرفتند تا از فریدون به این کمیسیون شکایت کنند.

سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین و جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، خبر شکایت از فریدون به کمیسیون اصل 90 را رسانه ای کردند.

تقلید صدا

همچنین جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس نیز در مصاحبه ای گفت: دستیار رئیس جمهور تاکنون بارها به دلیل پرونده‌های سنگینش به دادگاه احضار شده که یکی از پرونده‌های حسین فریدون "تقلید صدای رئیس‌جمهور" است؛ در یک مورد وی با تقلید صدای روحانی طی تماس‌هایی با مراکز اقتصادی در راستای ترخیص کالاهای غیر مجاز اقدام کرده و از آنها خواسته تا جلوی واردات این کالاها را نگیرند.

تقاضا برای ممانعت از ورود فریدون به نهاد ریاست جمهوری

در همین راستا 2 هفته بعد از اظهارات سراج، سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور خواستار ممانعت از ورود حسین فریدون به نهاد ریاست جمهوری شدند.

این نامه که به امضای سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر ، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین شهر و جواد کریمی‌قدوسی رسیده تاکید شده که حفظ قداست و جایگاه نهاد ریاست جمهوری و جنابعالی بیشتر از همه بر عهده این افراد نزدیک به شما است، لذا تأکید می‌نماییم ضمن ممنوع‌الورود نمودن دستیار ویژه‌تان و اعلام آن به ملت، نسبت به مسئولین نهاد ریاست جمهوری که مسائلی از این قبیل در کارنامه‌شان دارند تجدیدنظر فرمایید تا شرایط بهتری برای همکاری‌های جامعه فراهم شود.

همچنین حاجی دلیگانی به افکار نیوز گفت که «برادر روحانی دارای اتهاماتی است که باید به آن رسیدگی شود».

استفاده شخصی فریدون از بیت المال

کریمی قدوسی همچنین 24 تیر ماه در مصاحبه ای با خبرنگار افکار نیوز از «استفاده شخصی فریدون از ساختمان مصادره ای سازمان انرژی اتمی/ بررسی موضوع در مجلس نهم» خبر داد و گفت که در همین زمینه کمیسیون اصل 90 مجلس نهم از این موضوع مطلع بود که مسئولین کمیسیون این موضوع را تائید کرده اند.

وی با بیان اینکه سازمان انرزی اتمی یک واحد ساختمانی مصادره ای در خیابان ولیعصر دارد، گفت: این سازمان از فردی طلب داشت که بدهکار از پرداخت بدهی خودداری می کرد که در نهایت دادگاه به توقیف و مصادره واحد این بدهکار در آن ساختمان مذکور رای داد. پس مصادره، این پارتمان در اختیار حسین فریدون گذاشته شد که قرار بود فریدون برای این ساختمان اجاره پرداخت کند که ظاهرا این اجاره پرداخت نمی شود.

فریدون و بازداشت سه سرخه ای

یکی دیگر از موضوعات علیه فریدون ارتباط وی با سه سرخه ای بازداشت شده بود.

«بازداشت سه سرخه ای به اتهام فساد مالی» خبری بود که در سوم مرداد امسال از سوی جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز اعلام شد.

وی در این مصاحبه با اشاره به بازداشت مدیرعامل سابق بانک ملت گفت که در این رابطه سه سرخه ای و از دوستان حسین فریدون بازداشت شدند.

این نماینده با اشاره به انتصاب این افراد در بانک ملت گفت: حسین فریدون در نصب این افراد نقش داشت که پس از افشای فساد آنها هر سه نفرعزل و بازداشت شدند.

قدوسی با اشاره به موضوع فساد این افراد افزود: بر اساس اطلاعات رسیده به ما، در زمان مدیرعاملی رستگار در بانک ملت مبلغ یک و نیم میلیون درهم از سرمایه این بانک، به بانکی در دبی منتقل می شود و 400 میلیون درهم از این مبلغ به برخی شبکه های فساد وام پرداخت شد.

کریمی قدوسی گفت: وزیر اقتصاد باید پاسخ دهد که «طی چه مجوزی بانک ملت مبلغ یک و نیم میلیون درهم از منابع پولی ملت ایران با هدایت دستیار ویژه رئیس جمهور در دبی سپرده گذاری نموده است»؟.

 اظهارات رییس دادگاه انقلاب تهران

از مطالب مطرح شده علیه فریدون، اظهارات رییس دادگاه انقلاب تهران بود.

اما اوائل مرداد ماه حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، رییس دادگاه انقلاب تهران در مصاحبه ای گفت: در مورد بازداشت عوامل شبکه فساد بانکی اخباری که وجود دارد حاکی از ارتباط حسین فریدون با این شبکه فساد بانکی است. اگر این اخبار درست باشد مصیبت عظمایی است و عمق این فاجعه زیاد است. قطعا شخص رئیس جمهور باید یک حکم سنگینی برای برادر خود صادر و حداقل یک حبس ابدی برای او از دادگاه درخواست می‎کرد.

تذکر 46 نماینده در صحن مجلس

تذکر 46 نماینده به رئیس جمهور را هم باید از دیگر مطالب مطرح شده علیه فریدون ذکر کرد.

در جلسه  علنی 15 دی ماه مجلس شورای اسلامی۴۶ نماینده در تذکری به روحانی خواستارمعرفی «فریدون» به قوه‌ قضائیه پیرامون مفاسد اقتصادی و رسیدگی به اتهامات وی شدند.

این نمایندگان خطاب به رئیس جمهور تاکید کردند که از جنابعالی و قوه قضائیه انتظار می‌رود بدون اغماض زمینه رسیدگی به اتهام حسین فریدون را فراهم آورید.

 تحصیل غیرقانونی فریدون

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده علیه فریدون تحصیل غیرقانونی  وی در مقطع دکترای دانشگاه شهید بهشتی است.

 ظاهرا فریدون در سال 93  طی نامه‌ای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه شهید بهشتی معرفی و تاکید می‌شود که وی به عنوان دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در این دانشگاه مهم کشور به تحصیل بپردازد اما شورای گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل این دانشگاه با اکثریت آرا به جد با این رانت ویژه مخالفت و این مسئله را به سازمان سنجش اعلام می‌کند.

مجدداً بعد از مدتی سازمان سنجش نامه‌ای به دانشگاه شهید بهشتی نوشته و می‌گوید حسین فریدون یک سال قبل در آزمون دانشگاه گیلان امتحان داده و قبول شده اما برای مصاحبه نرفته است. در نهایت مسئولان دانشگاه شهید بهشتی پس از پیگیری‌های سازمان سنجش تصمیم‌ می‌گیرند فریدون در "پردیس دانشگاه شهید بهشتی" به تحصیل بپردازد.

توصیه سازمان سنجش به دانشگاه شهید بهشتی برای پذیرفتن فردی که در دانشگاه با تراز پایین‌تر قبول شده، امری غیرقانونی است.

در هر حال این موضوعات و مطالب در ماههای گذشته علیه فریدون مطرح شده و پرونده قضایی تشکیل شده ممکن است دربرگیرنده همین موارد باشد. اما در عین حال باید صبر کرد و منتظر اطلاع رسانی مسئولین قضایی در این زمینه بود.

علیرضا تهرانی