چهره‌های مصنوعی دختران ایرانی زیر لایه های رنگ و لعاب

گروه اجتماعی- بسیاری از دختران 12-13 ساله استفاده از انواع لوازم آرایش را نمادی از باکلاس بودن و تجدد می دانند و در جمع دوستان اگر کسی از این لوازم استفاده نکند به حتم امل و عقب مانده نامیده می شود؛ بر این اساس طبیعی است در کوچه و خیابان با دخترکانی روبه رو شویم که صورتشان با استفاده از این لوازم رنگ و رویی دیگر یافته باشد.

به گزارش افکارنیوز، اوضاع استفاده بی رویه از لوازم آرایش در کشورمان به مرحله اسفناکی رسیده است به طوری که زنان و دختران این سرزمین سالانه حداقل چند صد هزار تومان پول بابت خرید این نوع لوازم می دهند.

براساس گزارش های انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کشور، سالانه 2.1 میلیارد دلار پول، صرف واردات لوازم آرایش می شود که با این رقم ایران در جایگاه دوم و پس از عربستان به‌عنوان بزرگترین واردکننده لوازم آرایش در خاورمیانه قرار می گیرد.

بررسی ها نشان می دهد زنان ایرانی  به ‌طور متوسط 4.5‌درصد از درآمد سالانه خود را  صرف خرید لوازم آرایش می کنند در حالی در کشورهایی اروپایی نظیر آلمانی‌ 1.5‌درصد و فرانسه و انگلیس هم 1.7‌درصد از درآمد افراد برای خرید لوازم آرایش صرف می شود.

بازار لوازم آرایش در ایران بسیار سودآور است زیرا مطابق گزارش های انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کشور حدود 70‌درصد واردات لوازم آرایشی به ایران از طریق قاچاق انجام می‌شود و باید گفت که حداقل 30درصد از این مواد تقلبی بوده و هیچ گونه استانداردی در تولید ،‌حمل و توزیع آنها  رعایت نشده است در حالی که  15‌میلیون نفر در ایران مصرف‌کننده چنین لوازمی  بوده و سلامت خود را با استفاده از آنها به مخاطره می اندازند.

با توجه به گردش مالی 2.1 میلیارد دلاری این بازار؛ اگر دلار را 3600تومان در نظر بگیریم سالانه 7 هزار و 560 میلیارد تومان بابت واردات قانونی و غیر قانونی این مواد صرف می شود که حداقل 15 میلیون زن ایرانی مصرف کننده این مواد، سالانه 504 هزار تومان صرف زیباتر شدن خود می کنند.

این مبلغ البته روی خوب سکه است زیرا با504 هزار تومان تقریبا می شود لوازم آرایش چینی و بی کیفیت و در خوشبینانه ترین حالت تولیدات داخلی را خریداری کرد و اگر برند باز باشید و تنها از مارک های معتبر بخواهید استفاده کنید، حتم بدانید 504 هزار تومان تنها شاید کفاف خرید 2یا 3  قلم از انواع لوازم آرایشی خارجی ره بدهد زیرا قیمت خرید رژ لب یکی از مارک های معتبر آمریکایی که تنها یک یا دوشعبه در تهران به عرضه محصولات آن می پردازند، فقط 200 هزار تومان است و برای خرید برس رژ گونه نیز حداقل باید 100 هزار تومان پرداخت کنید؛‌با این حساب 504 هزار تومان را باید میانگین خرید لوازم آرایش اقشار متوسط و ضعیف جامعه دانست.

همان طور که گفته شد اقشار ثروتمند و پولدار جامعه بیش از این مبالغ صرف خرید لوازم آرایش خود می کنند و مبالغی مانند 504 هزار تومان برای آنها جوک خنده داری محسوب می شود زیرا این عده برای یک رنگ مو و یا لایت ساده بین 500 تا یک میلیون و 500 هزار تومان می پردازند.

بررسی های سازمان های جهانی نشان می دهد زنان ایرانی سالانه هزینه های فراوانی را صرف زیبایی ظاهری خود می کنند که لوازم آرایش تنها بخش کوچکی از آن است زیرا متاسفانه آمار دقیقی از صرف هزینه های میلیونی بابت عمل های جراحی زیبایی مانند جراحی بینی،‌فک، صورت، پروتز گونه و لب،‌زیبایی سینه،‌شکم و باشن وجود ندارد هرچند با حساب سرانگشتی می توان گفت بابت هر کدام از این عمل ها حداقل 4 میلیون و تا 100میلیون تومان نیاز است که هزینه 135 هزار تومانی امور فرهنگی و تفریح (به گزارش بانک مرکزی که معادل 2درصد از درآمد سالانه شهروندان است ) در برابر این رقم ها بسیار ناچیز و جزیی است.

با توجه به این اعداد و ارقام می توان نتیجه گرفت در سایه بی توجهی های صورت گرفته و نبود آموزش های مناسب، برخی از زنان ایرانی آرایش کردن و زیباتر شدن به هر قیمتی را در اولویت امور خود قرار داده و حاضرند از تفریح و ... خود زده و بدن خود را به دست جراحان زیبایی سپرده و یا با لوازم آرایش تقلبی و غیر استاندارد زیباتر به نظر برسند که در نهایت ممکن است در این راه سلامت و جان خود را نیز از دست دهند.

 

مهرنوش حیدری