حمایت از کالای ایرانی چگونه و به چه قیمتی؟

گروه اقتصادی- بررسی ها نشان می دهد، حمایت از تولید و کالای ایرانی تقریبا از سوی بسیاری از دستگاه ها و سازمان ها مورد غفلت قرار گرفته و تولیدکنندگان با مشکلات فراوان سعی می کنند در بازار نابرابر رقابت با محصولات خارجی دوام آورده و از گردونه خارج نشوند.

به گزارش افکارنیوز، یکی از راه هایی که تولیدکنندگان برای حضور در بازار برگزیده اند، استفاده از امکانات شبکه های ماهواره ای در قالب تبلیغات گسترده است.

در یک سال اخیر برخی شبکه های ماهواره ای با تبلیغات فراوان اقدام به  حمایت از کالا و محصولات ایرانی کرده اند به طوری که شبکه های مختلف GEM  با پخش تیزرهای مختلف و با مضمون «با خرید کالای با کیفیت ایرانی از صنعتگر و تولیدات ایرانی و اقتصاد ایران زمین حمایت کنیم» و همچنین «انتخابه منه چون ماله وطنمه» محصولات مختلف فرهنگی،هنری و کالاهای ایرانی را تبلیغ می کند.

این شبکه در اقدامی جالب کمپین «حمایت از کالای ایرانی» را راه اندازی کرده و در آیتم های مختلف به تبلیغ این مساله می پردازد. (شبکه «جم»؛ حامی جدید کالای ایرانی؛ اینجا)

 

در کنار این برنامه ها چند سالی است که برخی تولید کنندگان داخلی اقدام به تبلیغ محصولات خود از این شبکه ها کرده و با جذب مخاطب به سود هنگفتی دست یافته اند این در حالی است که بر اساس قانون تبلیغ کالاها و محصولات ایرانی در شبکه های خارجی به ویژه فارسی زبان ممنوع است اما گویا تولیدکنندگان هیچ ترسی از برخوردها نداشته و تبلیغ در این شبکه ها را به حرکت به سمت ورشکستگی و تعطیلی ترجیح می دهند.کافی است یک روز به تماشای برخی شبکه های ماهواره ای بنشینید به حتم با تبلیغات فراوان انواع محصولات بهداشتی مانند شامپو، کرم و لوازم آرایشی، رنگ مو، آب معدنی، مواد غذایی ، پوشک بچه، آب معدنی، شیر و محصولات پروتئینی و ... مواجه می شوید که در کشور تولید شده و نام برند ایرانی را بر خود دارند.

گردانندگان شبکه های ماهواره ای از ضریب نفوذ خود در میان مخاطبان ایرانی مطلع بوده و با در نظر گرفتن تسهیلات و شرایط ویژه، تولید کنندگان داخلی را برای پخش تبلیغات خود از این شبکه ها ترغیب می کنند به طوری که با نگاه کردن برنامه ها و تبلیغات شبکه های ماهواره ای فکر می کنید صدا و سیما با این شبکه ها در تعامل بوده و بخشی از آگهی های رنگ و لعاب دار خود را به آنها سپرده است. (شکست رسانه های داخلی در برابر شبکه های ماهواره ای؛ اینجا)

 

در زمینه لزوم حمایت از کالاهای ایرانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم گفت: مصرف کالاهای ایرانی به عنوان یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه تمام ارگان ها و سازمان قرار می گیرد.

حمیدرضا فولادگر با بیان این مطلب اظهار کرد: در چند سال گذشته بی توجهی به سمت تولد داخلی سبب شد تا این بخش با مشکلات جدی مواجه شود که این مساله نتیجه ای جز وابستگی، عقب ماندگی تولید و صنعت و رکورد اقتصادی به دنبال ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم تصریح کرد: توجه به تولید و کالای ایرانی منجر به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و شکوفایی صنعتی می شود.

وی افزود: کالای ایرانی باید مورد توجه جدی همه اقشار جامعه و مسوولان قرار گیرد و  خرید کالای ایرانی افتخار ملی محسوب شود زیرا با این کار از تولید و صنعت داخلی حمایت شده و بیکاری را می توان کاهش داد البته این کاربه حمایت دولت از تولیدکنندگان و پرهیز از خرید کالای خارجی از سوی مردم بستگی دارد. (رونق اقتصادی با حمایت از کالای ایرانی ؛ اینجا)

 

برای رسیدن به رونق اقتصادی و توسعه صنعت و بخش تولید باید به ارتقاء کیفیت محصولات داخلی پرداخت و در کنار آن مخاطب داخلی را به سمت مصرف محصولات ایرانی تشویق کرد.

واردات بی رویه کالاهای غیر ضرور و استفاده گسترده مردم از کالاهای خارجی سبب شده بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی داخل کشور ورشکست شده و تعطیل شوند این در حالی است که باید جامعه را به سمت ترویج و مصرف کالای ایرانی تشویق کنیم بنابراین باید مردم گفته شود اگر از محصولات و کالای داخلی ایرانی استفاده نکنند چه زیان هایی بر اقتصاد برجا می گذارد.

موردی که در سال های اخیر نسبت به آن غفلت شده این است که به مردم توضیح داده نشده  خرید کالای ایرانی چه نتایج مثبتی بر کل اقتصاد کشور و در نهایت اقتصاد و توان اقتصادی خانوار خواهد داشت اگر این کار انجام می شد حتم بدانید مخاطب ایرانی کالایی جز تولید داخل مصرف نم یکرد.

البته برای اینکه مردم ایران از کالای ایرانی استفاده کنند نباید آنها را مجبور به این کار کرد بلکه با شمردن ویژگی ها و مزیت های خرید کالای داخلی باید تولید کنندگان را نیز مجاب کرد تا کالای با کیفیت و با قیمت مناسب تر تولید کرده و به فروش برسانند. (نقش مهم رسانه ها در مقابله با تهاجم اقتصادی؛ اینجا)

 

 تمایل به مصرف کالا و محصولات به ویژه در یک دهه اخیر، بلای جان تولید داخلی شده  و تولید کنندگان را هرچه بیشتر در ورطه نابودی و احتمال ورشکستگی کشانده است.

تنها راه برون رفت از این مساله اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حرکت تمام پیکره اقتصادی دولت و صنعت و معدن به مست جهاد اقتصادی است.

برای رسیدن به این مهم باید توجه کرد که تولیدکنندگان با ساخت محصولات با کیفیت و مصرف کنندگان با خرید این کالاها می توانند رونق را به اقتصاد کشور بازگردانند. (حمایت از کالای ایرانی، وظیفه همگانی؛ اینجا)