وجود بیش از 300 هزار نفر معتاد تزریقی در کشور/ ایران از کشورهای پیشروی منطقه در پیشگیری از آسیب اعتیاد

گروه اجتماعی- پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر  در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی افکارنیوز با بیان این که از کل جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری معتادان کشور حداکثر 20 تا 24 درصد تزریقی هستند، عنوان کرد: از این افراد که برابر با 336 هزار نفر هستند تنها تعداد کمی نیاز به تزریق امن دارند تا بتوان از عواقب  جدی مصرف مواد در میان آنها جلوگیری کرد. بقیه افراد به تدریج، ترزیق را کنار گذاشته و به سمت برنامه‌های نگهدارنده با متادون سوق داده می‌شوند تا دربرنامه کاهش آسیب به مرحله ترک اعتیاد برسند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر به احتمال مقاومت اجتماعی در برابر اجرای برنامه هایی همانند اتاق های تزریق و نیز نگرانی افراد نسبت به امنیت محله ها خاطرنشان کرد: مردم حق دارند اما  در حقیقت آن چیزی که ما آن را حساسیت‌ها و مقاومت‌های اجتماعی نامگذاری می‌کنیم به علت آشنا نبودن مردم با فلسفه وجودی این مراکز است.

افشار ادامه داد: اگر شهرداری گرمخانه نزند یا اگر سازمان بهزیستی DIC یا مرکز درمانی برای درمان اعتیاد ایجاد نکنند، این گروه آسیب‌زا و آسیب‌پذیر در محلات پخش می‌شوند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به این که مجتمع نکردن معتادان در اتاق های تزریق یا در اماکنی همانند گرمخانه ها منجر به ایجاد کلونی از سوی آنها در محلات می شود، گفت: بدون شک رفتارهای آنها، دیگران به ویژه جوانان و نوجوانان را به سمت و سوی اعتیاد تزریقی می‌برند. طبیعیست که تزریق مشترک نیز ممکن است داشته باشند که این امر باعث گسترش و اشاعه آمار بیماران مبتلا به HIV می‌شوند و نیز رفتارهای مخاطرآمیز دیگری که خرده جرایم و نا امنی را به همراه دارد، می شود.

اعتیاد؛ جز پنج بیماری مخاطره آمیز برای انسان است

افشار با تاکید بر این که اعتیاد از چند علت نخست مرگ‌ومیر و نیز از چند علت اول اشاعه ایدز است، عنوان کرد: درحوزه بیماری‎ها نیز جز پنج بیماری اول است که سلامت فرد را به مخاطره می‌اندازد. لذا در وهله اول نیاز به مشاروه معتاد و در وهله دوم نیاز به اطلاع رسانی عمومی در مورد طرح های کاهش آسیب است.

این مقام مسئول در توضیح این مطلب عنوان کرد: معتاد زمانی که خدمات مشاوره دریافت می کند رفتارهای پرخطر وی به شدت کم می‌شود. دیگر به خرده فروشی و مصرف علنی  مواد در آن محدوده و بافت منطقه‌ای کمتر مبادرت می‌ورزد و چهره شهر به تدریج پاک خواهد شد.

افشار ادامه داد: مردم اگر با فلسفه وجودی مراکزی همانند اتاق های تزریق یا سایر برنامه های کاهش آسیب آشنا شوند، حساسیت‌شان کم و کمتر خواهد شد.

 وی با تاکید بر این که ایران در زمینه پیشگیری از آسیب از کشورهای پیشرو در منطقه است، عنوان کرد:  از سال 78 تا 80 شاهد اپیدمی ایدز در معتادان تزریقی در کشور بودیم که بحث درمان نگه دارنده با متادون و توزیع سرنگ همچنین سوزن و سایر لوازم کاهش آسیب برای آنها مطرح شد.

افشار ادامه داد: مشاوره اصولی و راه اندازی کلینیک های مثلثی نیز باعث شد بتوانیم توسعه بیماران نوپدید و باز پدید در میان معتادان تزریقی را به خوبی مدیریت و کنترل کنیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به این که در آن سال ها از کل موارد ابتلا به ویروس HIV شناخته شده در کشور 65 تا 67 درصد علت ابتلا به ایدز آنها تزریق بود، گفت: اکنون با اجرای برنامه های این‌چنینی موارد شناسایی شده کمتر از 40 درصد به دلیل تزریق است که نشان می‌دهد برنامه کاهش آسیب کار خود را به خوبی انجام می دهد.

وی در پایان به غیر ممکن بودن بازپسگیری برخی از معتادان از دسته تزریقی ها از دامان اعتیاد اشاره و اظهار کرد: همانگونه که توضیح داده شد این افراد باید در حلقه انتهایی تکمیل خدمات کاهش آسیب قرار گیرند تا برای آنها اتاق یا مرکز مصرف مدیریت شده ایجاد شود که براساس میزانی که فرد دچار اوردوز نمی‌شود؛ مواد را تزریق کنند.

لیلی موسوی نسب