تزریق ژل یا تزریق فیلر روشی سریع برای ایجاد اصلاحات مختلف در صورت از جمله بازگرداندن و افزایش حجم صورت، افزایش حجم لب‌ها، کاهش چین‌و‌چروک و خطوط اخم و خنده و… است. امروزه تزریق ژل یا تزریق فیلر بعد از انجام بوتاکس پرکاربردترین عمل زیبایی در جهان است.

ژل‌های مورد استفاده برای تزریق دارای انواع مختلفی هستند؛ که همگی مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) هستند. اما محبوب‌ترین نوع تزریق ژل به صورت اسید هیالورونیک است. پوست جوان و سالم حاوی میزان زیادی از ماده مرطوب و طبیعی به نام هیالورونیک اسید است. با گذشت زمان و افزایش سن، نور خورشید و سایر عوامل می‌توانند میزان هیالورونیک اسید پوست را کاهش دهند و موجب شوند که چین و چروک‌ها ظاهر شوند. فقدان هیالورونیک اسید در پوست منجر به از دست رفتن ساختار و حجم پوست شده و این امر منجر به پیدایش چین‌و‌چروک‌ها می‌شود. با استفاده از فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید می‌توان این ماده را مجددا به پوست برگرداند و خطوط قسمت‌های مختلف پوست را بهبود بخشید. ساختار طبیعی مولکول هیالورونیک اسید بسیار شبیه اسفنج است. وظیفه اصلی آن، جذب کردن آب است که باعث افزایش حجم پوست می‌شود. به این ترتیب، می‌توان هیالورونیک اسید را به عنوان مرطوب کننده داخلی پوست در نظر گرفت. استفاده از فیلرها روشی ساده و غیرجراحی است که توسط پزشک برای اصلاح چین و چروک‌های پوست به کار می‌رود. به این منظور ژل یا فیلر با سر سوزنی بسیار نازک (سر سوزن انسولین) به زیر پوست تزریق می‌شود تا بافت نرم لایه داخلی پوست (درم) را پر کند. این کار باعث افزایش حجم درم و در نتیجه کاهش چین‌و‌چروک‌های پوست می‌شود.

 

عوارض تزریق ژل چانه

از عوارض شایع تزریق ژل چانه می‌توان به تورم و کبودی اشاره کرد که معمولاً حداکثر تا یک هفته برطرف می‌شود.

عارضه دیگر گلوله شدن ژل است که کاملاً به تکنیک تزریق و نوع فیلر بستگی دارد، بنابراین تزریق ژل چانه توسط پزشک متخصص زیبایی با فیلر استاندارد چنین عارضه‌ای نخواهد داشت.

عارضه دیگر عفونت است که با ژل‌های چینی که در شرایط غیر استریل تولید و توسط bulk (بشکه) وارد می‌شوند و در شرایط غیر استریل به سرنگ انتقال داده می‌شوند بسیار شایع است.

 

چرا تزریق ژل خط خنده؟

خط خنده پس از ایجاد شدن، به راحتی با تزریقات ژل اسید هیالورونیک روی خطوط، تغییر می کند و بهبود می‌یابد. تزریق ژل خط خنده حدوداً، بیش از ۳۰ دقیقه یا کمی بیشتر طول می‌کشد؛ و معمولا در هر جلسه درمان خط خنده، 2 الی 3 تزریق در هر طرف انجام می‌شود. برای نتیجه بهتر، به تشخیص پزشک ممکن است نیاز به تزریق ژل گونه همراه با تزریق خط خنده وجود داشته باشد، تا لایه های چربی صورت که از دست رفته اند با این عمل بازسازی شوند.