به گزارش پارس نیوز، 

در سه روز اول شصت و دومین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین در حال برگزاری است، اکثر کشور‌های عضو آژانس ضمن استقبال از همکاری ایران با آژانس بین المللی اتمی، خواستار حفظ و اجرای برجام شدند و از خروج یکجانبه آمریکا از برجام ابراز تاسف کردند. تنها آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی در این دو روز ضمن اظهاراتی بی ارتباط با موضوعات این اجلاس، یکبار دیگر مخالفت خود با برجام را علنی کرده و جمهوری اسلامی ایران را متهم به اقدامات بی ثبات ساز در منطقه کردند.

نماینده کشورمان با استفاده از حق پاسخگویی ضمن اشاره به نقض آشکار کلیه هنجار‌های بین المللی توسط آمریکا، اظهارات ترامپ و وزیر انرژی آمریکا را نقض آشکار تعهدات این کشور دانسته و این رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا را گواهی بر غیرقابل اعتماد بودن این کشور در هر توافقی خواند و بر ضرورت مقابله جامعه جهانی با رفتار‌ها و اقدامات یکجانبه آمریکا تاکید کرد.

نماینده کشورمان سیاست هسته‌ای آمریکا را خطری بزرگ برای آینده معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و هدف خلع سلاح هسته‌ای دانست و خواستار مقابله با آن شد.

 

همچنین در پاسخ به اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی و نماینده امارات، نماینده کشورمان ضمن اشاره به میلیارد‌ها دلار هزینه این کشور‌ها برای گسترش تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان، اظهارت این کشور‌ها علیه ایران را تلاشی بی ثمر برای انحراف افکار جامعه بین المللی از جنایاتی خواند که در نقض کلیه قواعد بشردوستانه در یمن مرتکب می‌شوند.

نماینده کشورمان تاکید کرد که عربستان سعودی و امارات، باید پاسخگوی این جنایات در برابر جامعه بین المللی باشند.

نماینده کشورمان ادعا‌های رژیم اسرائیل را نیز تلاش برای منحرف کردن این نشست از سابقه سیاه این رژیم در عدم پایبندی به تمام هنجار‌ها و استاندارد‌های بین المللی در حوزه رژیم عدم اشاعه خواند. این رژیم که به توسعه زرادخانه هسته‌ای پرداخته، عضو هیچیک از معاهدات خلع سلاحی و کنترل تسلیحات نیست و فعالیت‌های هسته‌ای خود را نیز تحت پادمان آژانس قرار نداده است و اکنون بی شرمانه از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور‌های عضو معاهده عدم اشاعه انتقاد می‌کند. چندین دهه است که رژیم اسرائیل ادعا‌های بی اساس خود را در این نشست‌ها علیه ایران مطرح می‌کند تا کار حرفه‌ای کنفرانس را با اختلال مواجه کند و حتی اکنون که مدیرکل آژانس برای دوازدهمین بار بر پایبندی ایران به تعهداتش تصریح می‌کند، باز هم این رژیم که سلاح هسته‌ای نیز دارد، به خود اجازه می‌دهد به دروغگویی هایش ادامه دهد و حتی از آژانس نیز بخاطر این تاییدیه‌ها انتقاد کند.

لازم به ذکر است که در این نشست، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی گزارشی پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را تایید و اظهار داشت که آژانس قادر است بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت کند.

موضع آمریکا، عربستان سعودی، امارات و رژیم اسرائیل در این نشست کاملا در انزوا قرار داشته و اکثر کشور‌های جهان، از جمله اعضای اتحادیه اروپا، چین و روسیه ضمن اعلام پایبندی ایران به تعهداتش، حمایت خود را از برجام و ضرورت انتفاع ایران از منافع اقتصادی برجام به عنوان بخشی اساسی از این توافق را اعلام کردند.