به گزارش پارس نیوز، 

العبادی سه شنبه ۱۶ مرداد در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته بود از نظر اصولی ما با تحریم‌ها در منطقه مخالفیم، ولی به خاطر حمایت از منافع ملت‌مان به آن پایبندیم که این اظهارنظر خشم و نارضایتی شدید شخصیت‌های سیاسی و مذهبی و افکارعمومی عراق را به دنبال داشته است.

عبدالله حاج سعید دستیار اقتصادی جلال طالبانی رهبر فقید اتحادیه میهنی کردستان عراق و از شخصیت‌هایی که همیشه نگاه مثبتی به روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران داشته است در گفتگو با خبرنگار تسنیم به تبیین چرایی اظهارات نخست وزیر عراق مبنی بر همراهی با تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ملت ایران پرداخت.

این چهره کردستان عراق گفت: ما اظهارات حیدر العبادی را نامشروع می‌دانیم، زیرا معتقدیم که تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اقدامی غیر قانونی و دور از حق است که ملت ایران را هدف قرار داده است.

وی تاکید کرد: از دید ما آمریکا یا هر کشور دیگری که برای پیشبرد اهداف خود به سیاست تحریم و محاصره اقتصادی متوسل شود به عنوان کشوری ستمگر تلقی می‌شود که تنها به دنبال ظلم و ستم بر ملت‌های منطقه و جهان است.

دستیار اقتصادی جلال طالبانی رهبر فقید اتحادیه میهنی کردستان عراق در ادامه گفت: ایجاب می‌کرد که نخست وزیر عراق اقدام شایسته‌ای در حمایت از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در این مقطع داشته باشد.

عبدالله حاج سعید با اشاره به واکنش‌های داخلی به اظهارات العبادی گفت: حیدر العبادی در فضای پسا انتخاباتی عراق تلاش می‌کند در راه انتخاب مجدد به عنوان نخست وزیر این کشور از حمایت‌های آمریکا برخوردار باشد و از هر اقدامی هم برای رضایتمندی سران کاخ سفید فروگذار نخواهد کرد.

وی اعلام کرد: نخست وزیر عراق در راستای منافع شخصی خود، حمایت‌های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران را در نبرد علیه داعش فراموش کرده است.

این شخصیت کرد عراقی گفت: زمانی که گروه تروریستی داعش تا نزدیک بغداد هم پیشروی کرد این جمهوری اسلامی ایران بود که با نقش تاثیرگذار خود مانع آن شد این تهدید در ادامه متوجه پایتخت عراق باشد.

وی با تاکید بر لزوم قدردانی از جمهوری اسلامی ایران گفت: نقش شایسته جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراقی‌ها به ویژه علیه تروریست‌های داعش قابل ارج نهادن است، ایرانی‌ها حامی و پشتیبان خوبی برای عراقی‌ها به ویژه اقلیم کردستان بوده اند و این خصلت کردهاست که هیچ گاه خاطره خوب حمایت‌های ایران را از یاد نخواهیم برد، البته حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از اکراد عراقی در مقاطع مختلف تاریخی وجود داشته است و دلسوزی و جوانمردی آن‌ها برای ما موضوعی ثابت شده است.

عبدالله حاج سعید نگاهی به روابط اقتصادی ایران و عراق در سال‌های اخیر هم داشت و اعلام کرد: نوع روابط ایران و عراق به ویژه در حوزه اقتصادی و تنوع صادراتی موجود حاکی از آن است که چنین اظهارات سطحی و کوتاه مدت نمی‌تواند بر روابط عمیق دو کشور همسایه تاثیرگذار باشد، ایران برای عراق در حکم یک شاهراه اقتصادی است و نخست وزیر عراق نمی‌تواند چنین موقعیتی را نادیده بگیرد.

دستیار اقتصادی جلال طالبانی دبیرکل فقید اتحادیه میهنی کردستان عراق در پایان گفت: اقلیم کردستان عراق در این شرایط سیاست بی طرفی خود را اتخاذ و روابط اقتصادی موجود با جمهوری اسلامی ایران را هم توسعه خواهد داد، زیرا ما با این کشور دارای مرز طولانی مشترک و گذرگاه‌های رسمی و غیر رسمی هستیم و در صورتی که چنین ظرفیت‌هایی را نادیده بگیریم در قدم نخست، ضرر و زیان آن متوجه ساکنین اقلیم کردستان است تا جمهوری اسلامی ایران.