به گزارش پارس نیوز، 

دو عضو ارشد کنگره آمریکا اظهارات امروز رئیس‌جمهور این کشور درباره آلمان را در حاشیه اجلاس ناتو، شرم‌آور خواندند.

اعضای ارشد دموکرات کنگره آمریکا، از دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، به سبب اظهاراتش درباره آلمان به شدت انتقاد کردند و این سخنان را شرم‌آور خواندند.

ترامپ صبح امروز در حاشیه اجلاس بلندپایه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، پایتخت بلژیک و در جریان دیدار با «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو، آلمان را «اسیر» روسیه خوانده بود.

چارلز (چاک) شومر، رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا و نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، امروز در بیانیه مشترکی در این باره اعلام کردند: توهین های گستاخانه ترامپ و بی اعتبار جلوه دادن آلمان -یکی از ثابت قدم‌ترین متحدان آمریکا- شرم‌آور است. رفتار صبح امروز ترامپ نشانه بسیار ناراحت کننده دیگری است مبنی بر اینکه رئیس جمهور (آمریکا) به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، وفاداری بیشتری دارد تا متحدانمان در ناتو.

ترامپ با اظهارات صبح امروز خود درباره قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز از روسیه به آلمان (نورد استریم 2) و اینکه برلین به سبب وابستگی اش به انرژی روسیه تحت کنترل این کشور است، یک جنگ لفظی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به راه انداخت. ترامپ همچنین از ناتو خواست این موضوع را بررسی کند. مرکل نیز در واکنش به این اتهامات، اعلام کرد آلمان کشوری آزاد و متحد است.

نشست بلندپایه ناتو چند روز پیش از دیدار میان ترامپ و پوتین برگزار می شود. دیدار چند روز آینده رؤسای جمهور آمریکا و روسیه باعث ایجاد نگرانی هایی در میان مقامات اروپایی و همچنین اعضای کنگره آمریکا شده است که معتقدند ترامپ در این دیدار در نهایت امتیازهای مهمی را در اختیار روسیه قرار خواهد داد. 

شومر و پلوسی در بیانیه مشترک خود تأکید کردند اگر ترامپ در دیدار با پوتین تضمین های محکم و قابل اطمینان را از روسیه مبنی بر توقف حملات این کشور علیه دموکراسی در آمریکا (به ادعای مقامات واشنگتن درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا اشاره دارد) دریافت نکند و در این زمینه پیشرفتی حاصل نشود، این نشست را باید یک شکست و پسرفت در نظم و امنیت بین المللی خواند.

این دو قانونگذار ارشد دموکرات افزودند: رئیس جمهور باید به خاطر داشته باشد که به عنوان فرمانده نیروهای مسلح آمریکا، وظیفه اش محفاظت از مردم این کشور در برابر تهدیدهای خارجی است، نه اینکه دموکراسی ما را به پوتین بفروشد.