در این بیانیه خاطرنشان شده است که عراق در پی شکست قلمرویی داعش با فداکاری فراوان اکنون در برهه مهمی از تاریخ خود قرار دارد و اکنون مساله حیاتی اقدام سریع و بازسازی عراق با مشارکت تمام اجزای جامعه عراق به منظور ارتقا و محافظت از حقوق اساسی و حکومت قانون در تمام زمینه ها است. تنها شمول و فراگیری میتواند تضمین کننده آشتی حقیقی باشد بطوری که عراقی ها یکبار برای همیشه از گذشته جدا شوند. این امر مستلزم حمایت بین المللی است و اتحادیه اروپا آماده کمک در این زمینه و حمایت از مردم و دولت عراق در این چالشها بخاطر مردم عراق و منطقه است.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی کمیسیون اروپا ، این راهبرد بر ادامه کمکهای انسانی اتحادیه اروپا به مردم عراق و تسهیل ایجاد ثبات در مناطق آزاد شده از داعش متمرکز است. این راهبرد همچنین درصدد است تا به موضوع اصلاحات بلندمدت در عراق و امور بازسازی و آشتی در عراق به منظور تحکیم صلح و ساختن یک عراق متحد و دمکراتیک ، بپردازد.

حمایتهای اتحادیه اروپا از عراق اهداف راهبردی از قبیل حفظ وحدت ، حق حاکمیت و تمامیت ارضی ، کمک به رشد اقتصادی پایدار و دانش بنیان ، کمک به استقرار یک نظام قضایی مستقل و کارآمد ، پرداختن به چالشهای مهاجرت ، حمایت از روابط خوب عراق با همه همسایگان را دنبال می کند.

راهبرد قبلی اتحادیه اروپا در باره عراق در مارس 2015 در قالب بخشی از راهبرد منطقه ای اتحادیه اروپا درباره سوریه ، عراق و تهدید داعش منتشر شده بود. بیانیه مشترک امروز مسئول سیاست خارجی و کمیسیون اروپا گام بعدی در فرایند تعاملی اتحادیه اروپا پس از نبرد قلمرویی با داعش است . شورای امور خارجی اتحادیه اروپا متشکل از وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه در تاریخ 19 ژوئن سال گذشته میلادی (29 خرداد) خواستار تهیه راهبرد جدیدی با تمرکز بر راههای کمک اتحادیه اروپا برای پرداختن به چالشهای کنونی عراق شده بود.

اتحادیه اروپا پیش بینی کرده که پس از دو سال این راهبرد پیشنهادی را مورد بازنگری قرار دهد و با بررسی تاثیر اقدامات انجام شده ، درصورت نیاز تغییرات لازم را اعمال کند.