روزنامه لبنانی «الاخبار» در یادداشتی با تیتر «تنبیهات داخلی و خارجی: همگی علیه رژیم ساختگی» به بررسی اقدامات جاری علیه همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان پرداخت که بخشهایی از آن در ادامه می‌آید:

«بغداد در واکنش به همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، یک بسته از اقدامات با بندهای تنبیهی و تادیبی برای اربیل تهیه کرده است.

همه‌پرسی در منطقه کردستان با آرامش تمام انجام شد و «مسعود بارزانی» روز انتخابات را بدون هیچ حادثه داخلی سپری کرد و همان‌گونه که سازمان‌دهنگان همه‌پرسی می‌خواستند، رای‌گیری انجام شد و نسبت مشارکت نیز بالا بود. اما امتحان دشوار بارزانی جمع کردن نیروهای مختلف کردی برای شرکت در همه‌پرسی نبود بلکه امتحان دشوار او، واکنش‌های بغداد در درجه نخست و سپس کشورهای منطقه است.

صحنه انتخابات در اربیل شاهد پیامهای سیاسی و میدانی متعدد از سوی مقامات عراقی و کشورهای همسایه بود. تا دیروز (25 سپتامبر و همزمان با برگزاری همه‌پرسی)، این پیامها فراتر از تهدید و هشدار نبودند اما منابع مختلف اکنون پیش‌بینی می‌کنند که دولت حیدرالعبادی بر شدت موضع‌گیری خود بیافزاید و طی ساعات آینده، برخی از این هشدارها و تنبیهات اعلامی اجرایی شود و به موازات بغداد، تهران و آنکارا نیز تحریم‌های تادیبی خود را علیه اربیل و بارزانی عملی کنند. هرچند که بارزانی اکنون توانسته خود را بار دیگر به عرش رهبری کردهای عراق برساند اما در مقابل موفق شده است نیروهای عراقی مختلف را در یک خندق واحد علیه خود قرار دهد. نیروهایی که با تجزیه عراق و خلق یک رژیم ساختگی جدید که با ریسمانی مخفی به تل‌آویو وصل است، مخالفند.

همه پرسی جدایی منطقه کردستان در موعد مقرر خود بدون هیچ برخورد قابل ذکری و در آرامش برگزار شد و به راحتی این مسیر را گذراند اما طی 72 ساعت آینده شرایط برای بغداد سنگین خواهد بود چرا که اربیل نتایج نهایی این همه‌پرسی را طی بیانیه کمیساریای عالی انتخابات اعلام خواهد کرد.

صرف‌نظر از نتایج و پیامدهای این همه‌پرسی، آماده باش و صف‌بندی سیاسی بزرگی که روز گذشته در بغداد شاهد آن بودیم؛ نشان می‌دهد که دولت عراق بسته‌ای شامل بندهایی تادیبی و تنبیهی علیه اربیل است که به گفته یک منبع آگاه دولتی، به زودی جزئیات آن مشخص خواهد شد و مجازاتی برای منطقه کردستان و رئیس آن که از نخستین رای‌دهندگان روز گذشته بود، اعمال خواهد شد.