«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در مصاحبه اختصاصی با نشریه فرانسوی زبان «پاریس مچ» در پاسخ به این سوال که زمانی علیه سوریه جنگیده است اما حالا رابطه دوستانه ای با دمشق دارد، گفت: هیچ جنگی نیست که خاتمه نیابد. قبلا هم گفته بودم روزی که سوریه استقلال لبنان را به رسمیت بشناسد، ما هم همان کاری را انجام می دهیم که فرانسه و انگلستان (پس از جنگ) انجام دادند. صلح خواهیم کرد و امروز هم روابط بیروت-دمشق عادی است.

وی افزود: به نظر من، اینکه به گونه ای مثبت بی طرف مانده ایم، لبنان را در موقعیتی رشک آور قرار می دهد؛ اینکه همه منافع حیاتی خود را در چارچوب گفتمان تعریف کنند به گونه ای که این منافع از سوی جامعه جهانی محترم شناخته شود.

وی تاکید کرد: با تمرکز بر این دیدگاه است که ماه میلادی آینده (اکتبر) به ایران می روم.

با توجه یه اینکه آمریکا، فرانسه و برخی کشورهای خلیج فارس منافع خود را مغایر با حضور «بشار اسد» می بینند؛ میشل عون در پاسخ به اینکه آینده سوریه را چگونه ارزیابی می کند، گفت: جنگ به زودی تمام می شود و تنها مسئله ای که باقی می ماند، یافتن راه حلی دیپلماتیک است.

رئیس جمهوری لبنان در نهایت در پاسخ به این سوال که آیا بشار اسد در قدرت باقی خواهد ماند، گفت: فکر می کنم که رئیس جمهور اسد در جایگاه خود بماند. دولت سوریه دنبال صلح با آنهایی است که علیه دمشق جنگیدند. از همین حالا آشتی ملی در دستور کار (دولت دمشق) است و امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد.