«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه (امروز) اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نه تنها بر برنامه هسته‌ای ایران بلکه بر تمامی فعالیت‌های ثبات زدای ایران تمرکز دارد.

وی در مصاحبه با شبکه ان بی سی تصریح کرد که دولت ترامپ سیاستی را در قبال ایران دنبال می‌کند که بر تمامی فعالیت‌های ایران متمرکز است و همچون «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، منحصراً درباره توافق هسته‌ای ایران نگرانی ندارد.

وی تصریح کرد:‌«تفاوت رویکرد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای، در واقع این است که رویکرد وی در قبال ایران به صورت وسیع است. فکر می‌کنم، پیش‌تر، تمام رویکرد موجود در قبال ایران، رسیدن به این توافق بوده است و در حالیکه این تمرکز در حال شکل گرفتن بود و تمرکز بر روی این مسئله بود، ایران در طیف گسترده‌ای از فعالیت ثبات‌زدا شرکت کرد».

مک مستر تصریح کرد، در حالیکه دولت ترامپ به مذاکره مجدد درباره بخش‌هایی از برجام از جمله مفاد توافق، زمان منقضی شدن و جزئیاتی درباره توانمندی ایران برای گسترش برخی موشک‌های بالستیک علاقمند است، همچنین بر روی این مسئله نیز متمرکز است که چگونه ایران می‌تواند با تبدیل شدن به یک کشور با ثبات به خاورمیانه کمک کند.

مک مستر افزود: «موضوع مربوط به این می‌شود که چگونه رویکرد ما در قبال این توافق با یک راهبرد گسترده‌تر در قبال ایران برای رسیدگی به آنچه ایران انجام می‌دهد و خاورمیانه را در درگیری گرفتار می‌کند، همخوان می‌شود».

مشاور امنیت ملی ترامپ تصریح کرد که ماندن ترامپ در برجام یا خروج از آن، «متناسب با یک راهبرد شفاف و گسترده با هدف رسیدگی به رفتار ثبات‌زدای ایران است و براساس اولویت محافظ از منافع حیاتی ایران می باشد».

وی گفت، قبل از آنکه ترامپ اعلام کند که تصمیمش را درباره برجام گرفته است، از آن آگاه بوده است.

مک مستر تصریح کرد: ما همگی در یک بحث طولانی درباره ایران درگیر هستیم و این بحث‌ها نه تنها درباره برجام بلکه درباره چگونگی مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران می‌باشد.

مشاور امنیت ملی ترامپ گفت: ما می‌دانیم که آنها (ایران) از محدودیت‌ها عبور کردند، سانتریفیوژهای بیش از حد فعال شد و  آب سنگین بیش از حد تولید شد و آژانس با آن‌ها مقابله کرد».

وی مدعی شد: «می‌دانیم که بازرسی‌ها آنقدر قدرتمند نیست. اولین کاری که باید صورت گیرد، اجرای دقیق این توافق است و بدترین چیز این است که این توافق به پوششی برای دستیابی ایران به توان هسته‌ای بدل شود».

مشاور امنیت ملی آمریکا اینگونه ادامه داد: «این توافق علاوه بر اینکه تاریخ انقضا دارد، در محدود کردن برنامه موشکی ایران ناتوان بوده است».