پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقاتی استراتفور آمریکا در گزارشی به چشم انداز آینده عربستان سعودی پرداخت و به نقل از برخی منابع اعلام کرد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تلاش دارد پس از رسیدن به قدرت، لقب «خادم حرمین شریفین» و «ملک» ( پادشاه) را از عنوان خود حذف کند.

این پایگاه در گزارش خود نوشت: تغییرات در حال رسیدن به عربستان سعودی است و ممکن است بزودی به سطوح بالای پادشاهی در این کشور برسد؛ واقعیتی که هر کس که امور عربستان را پیگیری می‌کند، آن را مشاهده کرده است. از مهمترین این تحولات، کناره‌گیری زودهنگام پادشاه از قدرت است که شایع شده است وی در آینده‌ای نزدیک به منظور آماده‌سازی راه برای محمد بن سلمان، ولیعهد جدید چنین قصدی را خواهد داشت.

پس از بازسازی ساختار وزارتخانه های ناکارآمد و ایجاد کمیته های حاکم در دو سال گذشته، ولیعهد سعودی اقدام به ایجاد یک اداره امنیتی برای قرار دادن دستگاه اطلاعاتی، تحت کنترل خود کرد. در صورتی که کناره‌گیری پادشاه سعودی از قدرت اتفاق بیافتد، تغییرات واضح تری به وقوع خواهد پیوست، به طوری که کوچکترین پادشاه سعودی از یکصد سال گذشته، به تخت خواهد نشست.

این مؤسسه تحقیقاتی در ادامه تاکید کرد: تصمیم پادشاه عربستان برای کناره گیری از قدرت، مسأله زمان است؛ غیر از آنکه معضل واقعی در تغییراتی نهفته است که این مسأله در پی خواهد داشت تا بدین وسیله راه برای انتقال قدرت هموار شود. این مسأله در سلسله بازداشت های اخیر که پرسش های بسیاری را در خصوص انگیزه های آن در ذهن ایجاد کرده است، به خوبی نمایان است.

مقامات سعودی این ماه، ده ها نفر از فعالان، دانشمندان و روحانیون در این کشور را بازداشت کرده اند که برخی از آنها با جنبش الصحوه که هوادار اخوان المسلمین است در ارتباط بوده اند؛ بطوری که ریاض بدون شک موضع روحانیون دینی را نگران کننده می داند؛ زیرا آنها میلیون ها هوادار در توییتر دارند و قادر به جهت دهی افکار عمومی هستند.

از همین رو منطقی است ولیعهد تلاش کند تا مخالفان مردمی را مهار کند و با وجود محبوبیت توییتر در عربستان، خاندان حاکم تمامی ابزار لازم را برای خاموش کردن صداهای مؤثری که داستانهایی متفاوت از آنچه دولت ریاض روایت می کند، به کار بندد.

پایگاه استراتفور در پایان نوشت: در همین حال برخی منابع به مؤسسه استراتفور گفته اند ولیعهد سعودی تلاش دارد لقب «ملک» ( پادشاه) و «خادم حرمین شریفین» را هنگامی که به قدرت رسید، برخلاف وضع کنونی حذف کند. استفاده پادشاه سعودی از این لقب تنها در دهه هشتاد میلادی اتفاق افتاد که اشاره‌ای  به قرن ها تلاش برای تقویت و مشروعیت بخشی دینی به عربستان در جهان اسلام است.