روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم از هماهنگی‌های امنیتی بوجود آمده بین حزب‌الله لبنان و ارتش این کشور ابراز وحشت کرده و در مطلبی در این رابطه نوشت: در چارچوب جنگ کنونی در مرزهای سوریه و لبنان که برای پاک‌سازی گروه‌های مسلح به ویژه جبهه النصره و داعش انجام می شود، همکاری عملیاتی بین ارتش لبنان و سوریه و حزب‌الله لبنان به وجود آمده که مستقیماً بر اسرائیل تأثیرگذار است.

در جولای گذشته نیز حمله مشترک عناصر حزب‌الله و ارتش سوریه ضد گروه تروریستی جبهه النصره در ارتفاعات قلمون در مرزهای لبنان و سوریه انجام شد که هدف اصلی این عملیات پاک‌سازی منطقه عرسال از این عناصر به ویژه افراد وابسته به گروه تروریستی داعش بود. ارتش لبنان نیز طی ماه‌های اخیر در نزدیکی نوار مرزی بین‌المللی استقرار یافت تا مانع از فعالیت گروه‌های مسلح و فرار به سمت اراضی لبنان شود. با وجود این که استقرار این نیروها بخشی از عملیات مذکور نبود ، اما بحثی که در این زمینه وجود دارد هماهنگی پیش از عملیات بین حزب الله و ارتش لبنان و سوریه بود.

در 19 اوت گذشته، ارتش لبنان و حزب الله از عملیات نظامی ضد داعش در مرزهای سوریه خبر دادند. همچنین اعلام شد که حزب‌الله لبنان با ارتش سوریه در ارتفاعات قلمون همکاری داشته است. گفته شد این عملیات با هماهنگی ارتش لبنان صورت نگرفته، اما نیروهای ارتش طی یک روز دو سوم از مناطق تحت اشغال داعش را تحت کنترل خود گرفتند. همچنین در این عملیات از موفقیت‌های حزب‌الله و نیروی هوایی سوریه برای کمک به این درگیری‌ها پرده برداشته شد.

این روزنامه صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی از همکاری‌های حزب‌الله و ارتش لبنان و ارتش سوریه تأکید کرد که در نتیجه ضعف و ناتوانی داعش برای تقویت نیروهای خود در ارتفاعات قلمون به نظر می رسد هجوم مشترک از دو طرف مرزها شکست دیگری را برای این گروه به دنبال خواهد داشت.

همکاری عملیاتی کنونی بین ارتش لبنان و جزب الله و ارتش سوریه می تواند روند تحولات سیاسی لبنان را دستخوش تغییر کند، حتی اگر بدون اعلام قبلی صورت گرفته باشد. به نظر می‌رسد ایستادگی دولت بشار اسد و موفقیت‌های نظامی آن در برابر عناصر مسلح باعث ارزیابی مجدد تصمیم‌سازان بیروت در تصمیمات خود شده است. این موضوع را می‌توان در عملیات قانونی ضد داعش و نیاز ضروری برای آزادسازی اراضی باقیمانده تحت کنترل داعش مشاهده کرد، اما عملیات کنونی پیامدهای بلندمدت برای اسرائیل خواهد داشت.

این روزنامه صهیونیستی می‌افزاید که کنترل ارتش سوریه و حزب‌الله در مرزهای لبنان و سوریه با عامل دیگری در عملیات استراتژیک ایران جهت هم‌گرایی جغرافیایی بین تهران و بیروت تکمیل خواهد شد ، لذا استقرار این نیروها می‌تواند تهدیدی استراتژیک برای اسرائیل به شمار باید.

براساس این گزارش موفقیت عملیات کنونی باعث تسلط حزب‌الله و ارتش سوریه در مرزهای مشترک لبنان و سوریه می‌شود. البته اسرائیل روند درگیری طولانی مدت و پیچیده را برای جلوگیری از انتقال تجهیزات پیشرفته از سوریه برای حزب الله لبنان دنبال می کند، اما واقعیت جدید انجام این مأموریت را برای تل‌آویو مشکل خواهد کرد. علاوه بر این‌ها عملیات مذکور می‌تواند در آینده ضد اسرائیل نیز صورت گیرد. لذا گسترش و تعمیق روابط بین ارتش لبنان و حزب‌الله لازم می کند که اسرائیل در ارزیابی مجدد این مسأله تسریع کند و خواستار توقف تجهیز ارتش لبنان به سلاح شود. اسرائیل باید تحولات سریع جبهه شمالی را به علت ترس از آسیب دیدن مصالح امنیتی حیاتی خود پیگیری کند.