«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در شهر وین، پایتخت اتریش با «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت‌وگو کرد. 

حساب کاربری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتر تصاویر مربوط به این دیدار را منتشر کرده است. 

هیلی قبل از سفر به وین گفته بود در دیدار با مقام‌های آژانس، به دنبال دانستن آن خواهد بود که آیا آژانس در راستای راستی‌آزمایی پایبندی ایران به برجام قصد بازرسی از سایت‌های نظامی ایران را دارد یا خیر.

«هیلی» بامداد پنجشنبه در گفت‌وگو با رویترز به تکرار ادعاهای تأییدنشده پرداخت و گفت: «اگر شما رفتارهای گذشته ایرانی‌ها را بررسی کنید متوجه می‌شوید که آنها در سایت‌های نظامی، در دانشگاه‌ها و اماکنی نظیر اینها فعالیت‌های مخفیانه داشته‌اند.»

وی اضافه کرد: «در آن اماکن از قبل مسائلی وجود داشتند، بنابراین آیا آنها (آژانس) این موضوع را در بررسی‌هایشان می‌گنجانند تا مطمئن شوند که آن مسائل دیگر وجود ندارند؟ آنها اکنون مجوز بررسی سایت‌های نظامی را دارند. آنها مجوز بررسی هر سایت مشکوک را دارند. مسئله این است که آیا این کار را انجام می‌دهند؟»

هیلی گفت که او برای پرسیدن سوال به وین سفر می‌کند نه برای اینکه آژانس را به سمت انجام کاری سوق دهد. 

در همین حال، واشنگتن‌پست گزارش داده «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تبعات منفی سفر هیلی به وین هشدار داده است. 

ظریف نوشته است: «نحوه برنامه‌ریزی‌ها و تبلیغات برای این سفر و پیامی که این سفر مخابره می‌کند پیامدهای زیان‌بار قابل توجهی برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام دارند.»

وزیر خارجه ایران نوشته سفر مقام آمریکایی می‌تواند با ایجاد ابهام درباره ماندگاری و ثبات برجام، باعث تشدید وضعیت سردرگمی در میان دولت‌های کشورهای دیگر و بخش خصوصی درباره تعامل با ایران شود. 

وزیر خارجه ایران، این اقدام را «نمونه دیگری از سوءنیت دولت آمریکا» توصیف کرد که با هدف محدودسازی منافع ایران از توافق هسته‌ای طراحی شده‌اند.   

هیلی در واکنش به این نامه گفت: ««برای من خیلی جالب است که ایران نگران سفر من  به وین است. اگر حساب آنها پاک است نباید نگران سوالاتی باشند که از آژانس می‌پرسم.» 

وی گفت برخی از سوالاتی که از آژانس خواهد پرسید اینها هستند: «آیا دارید همه چیز را بررسی می‌کنید؟ آیا اماکنی که در گذشته در آنها فعالیت‌های مخفیانه وجود داشته‌اند را بررسی می‌کنید؟ آیا قادر به دسترسی به این اماکن هستید؟ یا اینکه دسترسی شما به تعویق می‌افتد؟ آیا برای انجام این اقدامات با ممانعت مواجه می‌شوید یا خیر؟»