یکی از فضانوردان سابق ناسا پرتاب راکت ماهواره بر ایران به فضا را موفقیت فن‌آوری قابل توجه نام نهاد.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیور»، «لیروی چیائو» فضانورد سابق ناسا جدیدترین تحرک ایران در امور فضایی در 27 جولای را «کسب فن آوری پیشرفته» نام نهاد که می‌تواند در اهداف غیر نظامی و نظامی استفاده شود.

لیروی چیائو در گفت‌‌وگوی اختصاصی به ترند نیوز گفت: «راکت و قابلیت موشکی برای هر کشوری موفقیتی قابل توجه است. توانایی پرتاب ماهواره به مدار کره زمین به این مفهوم است که یک کشور به راکت‌های پیشرفته دست یافته که می تواند از آن به عنوان یک جنگ افزار نیز استفاده شود. به این دلیل است که این موفقیت پیشرفت مهمی محسوب می‌شود.»

به نوشته ترند نیوز، آمریکا بلافاصله پرتاب راکت ایران را به عنوان «اقدامی تحریک آمیز» توصیف کرد و تحریم‌های جدیدی را علیه 6 شرکت ایرانی که با برنامه‌های موشکی بالستیک تهران در ارتباط بودند، تحمیل کرد.

در همین حال، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در 28 ژوئیه در یک بیانیه‌ای مشترک اقدامات ایران را محکوم کردند و مدعی شدند که آزمایش صورت گرفته از سوی  ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است .

لیروی چیائو فضانورد اهل کشور آمریکا در ماموریت‌های «اس‌تی‌اس»،« اس‌تی‌اس» ، «اس‌تی‌اس-92»، «سایوز تی‌ام‌ای-5»، «اکسپدییشن- 10» حضور داشته است.