پس از انتشار اخبار مربوط به حمله تروریستی بارسلون، نام «ادریس اوکبیر» به عنوان مظنون اصلی این حمله از رسانه ها پخش شد.

رسانه‌ها اعلام کردند ادریس اوکبیر در ساعت 5 بعدازظهر با سرعت زیاد در خیابان لارامبالای بارسلونا رانندگی می‌کرد و پس از منحرف شدن از مسیر اصلی، خودروی خود را به طرف عابران پیاده هدایت کرد و در کنار رستوران کاشیر مکابی، از رستوران های مخصوص یهودیان متوقف شد.

پلیس اسپانیا گفت فردی به نام ادریس اوکبیر این ون باری را اجاره کرد به همین دلیل نیروهای پلیس بلافاصله پس از حمله بارسلون این فرد را شناسایی کردند.

شهردار بارسلون گفت شخصی به نام ادریس اوکبیر به اداره پلیس مراجعه کرد تا پلیس را از سرقت اسناد شخصی اش مطلع سازد.

پلیس به دست داشتن برادر کوچک ادریس در این حادثه شک کرد که رسانه های اسپانیا وی را به نام موسی می شناختند و تنها 18 سال داشت. به نظر می رسد موسی اوکبیر اسناد و مدارک برادر بزرگش را که ون باری سفید اجاره کرده بود، دزدیده بوده است.

موسی اوکبیر در نامه ای در شبکه های اجتماعی نوشت اگر پادشاه جهان بودم نخستین کاری که انجام می دادم کشتن کافران بود.

همچنین در چند هفته گذشته موسی اوکبیر چند فیلم با عنوان برای برادرم در صفحه شخصی اش منتشر کرد.

در یکی از این فیلم ها تعدادی مرد فرانسوی آواز می خوانند و درباره علاقه خود به خودروهای گران قیمت و زنان صحبت می کنند.

پلیس اسپانیا گفت پس از بازداشت ادریس اوکبیر، نیروهای پلیس شخص سومی را بازداشت کردند که 34 سال داشت و اهل مراکش بود، اما موسی اوکبیر همچنان در حال فرار است.

یک کارشناس امنیتی در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز گفت پلیس معتقد است اسناد و مدارک شخصی ادریس برای اجاره سه ون مورد استفاده قرار گرفت.

وزیر کشور اسپانیا گفت شخص سوم حمله بارسلون نیز بازداشت شد، اما هنوز مدرکی از اینکه وی راننده ون بوده است یا خیر در دست نیست.