رویارویی شناورهای تندرو ایرانی با ناوشکن‎های آمریکایی طی ماه‌های گذشته افزایش یافته اما رسانه‌های آمریکایی همیشه روایتی متفاوت از آنچه واقعیت است بازتاب می‌دهند.

روایت رسانه‌های آمریکایی از رویاروی نیروی دریایی ایران با آمریکا در آب‌های خلیج فارس

روز دوشنبه ۲۲ مرداد نیروی دریایی آمریکا طی بیانیه‌ای مدعی شد که یک فروند پهپاد ایرانی در اقدامی غیرحرفه‌ای و ناامن به ناو هواپیمابر آمریکایی در آب‌های خلیج‌فارس نزدیک شده‌است.


بیانیه مرکز فرماندهی نیروی دریای آمریکا مستقر در بحرین می‌افزاید: این پهپاد ایرانی در اقدامی «غیرحرفه‌ای و ناامن» و «با چراغ خاموش» در حین نشست و برخاست جنگنده بر روی ناوهواپیمابر «نیمیتز»، به فاصله ۱۰۰ متری ناهواپیمابر آمریکایی نزدیک شد.

تنش نیروی آمریکا و ایران در خلیج فارس


این بیانیه همچنین مدعی شد که ناو هواپیمابر نیمیتز تلاش کرده که با ایستگاه کنترل این پهپاد ایرانی تماس بگیرد، اما پیام‌های رادیویی بی‌پاسخ ماند.


نیروی دریایی آمریکا در بیانیه خود، ضمن شکایت از نزدیک شدن «چند باره» این پهپاد به ناو نیمیتز و رزمناو‌های اسکورتش، از خاموش بودن چراغ این پرنده در یک پرواز شبانه هم شکایت کرده و گفته که این پرواز چراغ خاموش می‌توانست به برخورد با شناور‌های آمریکایی بیانجامد.


رسانه‌های آمریکا ۶ روز پیش نیز به نقل از مقامات نظامی خود مدعی نزدیک شدن یک فروند پهپاد ایرانی تا فاصله ۶۰ متری ناو آمریکایی در خلیج‌فارس و ۳۳ متری یک فروند جنگنده اف-۱۸ که در حال فرود بوده به صورت غیرامنی نزدیک شده‌است.


روز سوم مرداد نیز مقامات وزارت دفاع آمریکا مدعی شدند که یک ناو نیروی دریایی آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس به سمت یک قایق تندروی ایران شلیک اخطار کرده‌است.

تنش نیروی آمریکا و ایران در خلیج فارس


پایگاه شکبه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از مقامات دفاعی آمریکا برای توجیه شلیک اخطار می‌نویسد:قایق ایرانی به ۱۳۷ متری ناو آمریکایی نزدیک شده بود و به هیچ اخطاری اعم از تماس‌های رادیویی و شلیک نورافکن و ۵ شلیک کوتاه آتش ناو نیروی دریایی آمریکا توجهی نکرده‌است.


رویارویی قایق‌های تندرو ایرانی با ناوشکن‌های آمریکایی در خلیج‌فارس تنها منحصر به ماه‌های اخیر نیست؛ بنا به گزارش مقامات نظامی آمریکا از اوایل سال جاری میلادی تا کنون ۱۴ مورد رویارویی به قول آن‌ها «غیرحرفه‌ای و ناامن» با نیروی دریایی ایران در آب‌های خلیج‌فارس ثبت شده است.

تنش نیروی آمریکا و ایران در خلیج فارس


در سال ۲۰۱۶ این رویارویی بیش از ۳۵ مورد و سال پیش از آن نیز ۲۳ مورد گزارش شده‌است. نکته جالب توجه در همه گزارش‌های این حوادث این است که به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که ایران را متهم به رفتار «غیرحرفه‌ای و ناامن» می‌کنند.


اگرچه روشن است که آمریکا در تهاجم رسانه‌ای و در برابر افکار عمومی جهان تلاش می‌کند تا ایران را به تنش‌آفرینی در آب‌های خلیج‌فارس متهم کند تا شاید حضور غیرقانونی خود را در این منطقه توجیه کند، اما خود این گزارش‌های سریالی نیز نشانه از قدرت‌نمایی نیروی دریایی ایران در آب‌های خلیج‌فارس و دفاع قدرتمندانه از آب‌های سرزمینی خود است به گونه‌ای که اجازه نخواهد داد هیچ کشتی و یا ناو دشمن به مرز‌های آبی‌اش نزدیک شود.

بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جوسازی رسانه‌ای آمریکا


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در واکنش به خط خبری رسانه‌های آمریکا که طی سال‌های گذشته سعی کرده‌اند که نیروی دریایی ایران را به رفتار‌های غیرحرفه‌ای و تنش‌زا متهم کنند همواره با انتشار بیانیه‌های روشنگر و به‌موقع درصدد شفاف سازی وقایع و عیان‌کردن حقیقت بوده‌است تا نه‌تن‌ها روایت دروغ آمریکایی‌ها را فاش کند بلکه اساس ماهیت بی‌ربطی حضور نیروی دریایی آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس را برملا کند.


روابط عمومی یگان پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در خلیج فارس در واکنش به بیانیه روز دوشنبه (۲۳ مرداد) سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا پیرامون نزدیک شدن یک فروند پهپاد ایرانی به ناو هواپیمابر نیمیتز در خلیج فارس، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ ماموریت گشت هوایی ما در محدوده کنترل پدافند هوایی کشور (A.D.I.Z) به طور معمول و روزانه با رعایت قوانین جاری انجام می‌پذیرد.

تنش نیروی آمریکا و ایران در خلیج فارس


این اطلاعیه با بی اساس خواندن ادعای آمریکایی‌ها در خطرناک توصیف کردن پرواز پهپاد ایرانی افزوده است، پهپاد‌های سپاه پاسداران به استاندارد ناوبری مجهز بوده و هدایت آن‌ها نیز به صورت دقیق و حرفه‌ای صورت می‌پذیرد و ادعای آمریکایی‌ها ناشی از ضعف سیستم‌های تشخیصی و شناسایی و یا فرافکنی آن‌ها است.


روابط عمومی یگان پهپادی سپاه مستقر در خلیج فارس در پایان تاکید کرده است؛ گشت‌های پهپادی سپاه در محدوده‌های ماموریتی، با دقت و به صورت مستمر و در چارچوب صیانت از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران و بدون توجه به فضاسازی روانی نیرو‌های بیگانه در خلیج فارس ادامه خواهد داشت.

همچنین در پی انتشار خبری مبنی بر شلیک ناوهواپیمابر آمریکا به سوی قایق ایرانی در خلیج فارس سوم مردادماه روابط عمومی منطقه سوم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای صادر کرد.

تنش نیروی آمریکا و ایران در خلیج فارس


در این بیانیه آمده‌است که صبح امروز یک رزم ناو امریکایی در شمال خلیج فارس به سمت یک شناور گشتی نیروی دریایی سپاه که در آب‌های بین المللی در حال گشت زنی بود، حرکت کرد و به قصد تحریک و ایجاد هراس مبادرت به شلیک دو گلوله هوایی کرد.


این اطلاعیه می‎افزاید: شناور نیروی دریایی سپاه بدون اعتنا به رفتار غیرحرفه‌ای و تحریک آمیز آن‌ها به مأموریت خود ادامه داد و پس از مدت کوتاهی شناور امریکایی منطقه را ترک کرد.


جمهوری اسلامی بار‌ها اعلام کرده است، رصد شناور‌های جنگی خارجی در تنگه هرمز و خلیج فارس حق ایران است و درصورت تعرض این شناور‌ها به حریم دریایی ایران، طبق قوانین بین المللی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

واکنش وزیر امور خارجه به مهمان ناخوانده آب‌های خلیج‌فارس


«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران چند ماه پیش در واکنش به یک اقدام تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا گفت: «نیروی دریایی ما در خلیج فارس فعالیت می‌کند و نه در خلیج مکزیک. سوال اینجاست که نیروی دریایی آمریکا هفت هزار و ۵۰۰ مایل دورتر از خانه‌اش چه می‌کند.»