حق نمایندگی ساری یلدیز نماینده شهر شیرناک و اوزتورک نماینده شهر وان به علت غیبت مستمر و حاضر نشدن در جلسات مجلس سلب و لغو شده است.
برای بررسی وضعیت این 2 نماینده مردم ترکیه جلسه کمیته ویژه مجلس ملی ترکیه تشکیل شده بود و هر 2 نماینده حق دفاع از خود در این کمیسیون را داشتند که پس از بررسی در کمیسیون و در جریان جلسه علنی امروز مجلس ملی ترکیه و با رای نمایندگان، حق نمایندگی آنها سلب و لغو شد.
پس از رای گیری در خصوص اخراج این نمایندگان از مجلس ترکیه، نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها در مجلس نسبت به این امر اعتراض کردند و در جریان رای گیری نیز تعداد بسیار اندکی از نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق ترکیه مشارکت کردند.
اخراج این دو نماینده مجلس ترکیه در پی خودداری از حضور در جلسات مجلس ترکیه در سه ماه آخر سال میلادی گذشته و بر اساس آیین نامه اداره مجلس این کشور انجام شده است.
این 2 نماینده عضو حزب دموکراتیک خلق ها در سه ماه آخر سال گذشته میلادی در پی بازداشت رهبران و تعدادی از نمایندگان حزب مبتوع خود، از حضور در جلسات رسمی مجلس ترکیه خودداری کرده بودند.
پیش از این فیگن یوکسک داغ نماینده شهر وان و رهبر شاخه زنان حزب دموکراتیک خلق ها و نورسل آیدوغان نماینده شهر دیاربکر بر اساس درخواست نهاد اجرایی و در اجرای رای قضایی از مجلس ترکیه اخراج شدند و حق نمایندگی آنها سلب و لغو شد.
عضویت یوکسک داغ در پی اجرای حکم قضایی در مجلس ترکیه سلب و لغو شده و با اجرای حکم دیگر، عضویت وی در حزب متبوعش نیز غیرقانونی اعلام شده است.
در پی اخراج یوکسک داغ، حدود 2 ماه پیش مجمع فوق العاده حزب دموکراتیک خلق های ترکیه تشکل شده و در آن، سرپیل کمال بای به عنوان رهبر شاخه بانوان این حزب انتخاب شد.
حدود چهار ماه پیش کیفرخواست سنگینی علیه صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران مشترک حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) صادر شد که در جریان آن برای دمیرتاش از 43 تا 142 سال و برای یوکسک داغ از 30 تا 83 سال زندان درخواست شده بود.
صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به همراه 9 نفر از نمایندگان این حزب همچنان از 14 آبان ماه سال گذشته بازداشت شده و در زندان به سر می برند.
بر اساس رای صادره، دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) نماینده شهر دیاربکر و رئیس سومین حزب مجلس ترکیه به 142 سال زندان محکوم شده و در زندان ادیرنه در بازداشت است و فیگن یوکسک داغ رهبر شاخه بانوان و نماینده شهر وان این حزب نیز از مجلس ملی ترکیه اخراج شده است و در زندان کوندرای کوجاعلی در حبس به سر می برد.
تعداد اعضای حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) به عنوان سومین حزب بزرگ حاضر در مجلس این کشور در پی سلب عضویت یوکسک داغ و آیدوغان به 55 نفر و تعداد کل نمایندگان مجلس ترکیه نیز به 546 نفر کاهش یافته است.