سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت طرح تحریم های ایران و روسیه خیلی زود به قانون تبدیل خواهد شد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود: در طرح تازه تحریم ها بخش مربوط به کره شمالی احتمالا حذف می شود اما تحریم ها علیه روسیه و ایران همچنان بدون تغییر باقی می مانند.

کورکر تصریح کرد طرح تحریم ایران و روسیه، به سرعت روند قانونی را طی کرده و نهایی می‌شود.

این سناتور ارشد جمهوری‌خواه در مورد احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیز گفت: اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست و باید تلاش کرد تا ایران خود وادار به خروج از برجام شود.

این سناتور آمریکایی ادامه داد: هدف این است که برهم زدن توافق هسته ای، کار ایران باشد، نه ایالات متحده، چون ما می‌خواهیم متحدانمان با ما باشند.

کورکر با بیان اینکه نظر وزرای دفاع ، خارجه و همچنین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا هم همین است، گفت: رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به دنبال توافقی است که در آن ایران هیچ‌گاه حق غنی‌سازی نداشته باشد.

او گفت: اینکه ایران حق غنی‌سازی داشته باشد، موجب می‌شود متحدان آمریکا در خاورمیانه هم این حق را طلب کنند و واشنگتن هم نتواند از این مسئله جلوگیری کند.

کورکر با تکرار اینکه باید حق غنی سازی را از ایران گرفت، گفت: باید با همراهی متحدانمان و با تدوین یک طرح و سیاست مشخص از توافق خارج شویم.اما امروز اگر این کار را انجام دهیم متحدان اروپایی خود را از دست داده و بحرانی به بحران سوریه ، کره شمالی و مشکلات فزاینده با روسیه اضافه کرده ایم.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه با اجماع تقریبی به طرح اعمال تحریم های جدید علیه روسیه، کره شمالی و ایران رای مثبت داد. این تحریم ها می تواند شرکت های اروپایی را تحت الشعاع قرار دهد.

این طرح تحریم های جدید با 419 رای مثبت و سه رای منفی تصویب شد و مورد حمایت قاطع جمهوریخواهان و همچنین دموکرات ها قرار گرفت. به این ترتیب ترامپ مجبور است پیش از کاهش هرگونه تحریم ها، اجازه قانونگذاران آمریکایی را به دست آورد.

 

انتهای پیام/

اظهارات گستاخانه رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره طرح تحریم‌های ایران