وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد در تحریم‌های جدید ۷ سازمان و ۵ فرد به دلیل حمایت از نیرو‌های نظامی یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف گرفته شده‌اند.

اما طی روز‌های گذشته و پس از مطرح شدن دوباره بحث «تحریم سپاه از سوی آمریکا»، چهره‌های عالی‌رتبه نظامی کشور نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح

سرلشکر محمد باقری روز ۲۶ تیر در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه در مشهد مقدس اظهار کرد: مقامات آمریکایی قدری عاقلانه‌تر، سنجیده‌تر و پخته‌تر نسبت به دیگر کشور‌ها آن هم کشور مقتدری مانند ایران که با سربلندی و صلابت برابر تمامی توطئه‌ها ایستادگی کرده، صحبت کنند و بیش از این با آبروی نداشته خود بازی نکنند.

وی طرح در دست اقدام مجامع قانونی آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در زمره محاسبات غلط آمریکایی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی محسوب و یادآور شد: ملت ایران همواره در برابر نظام سلطه و استکبار به ویژه آمریکا ایستادگی کرده و روز به روز مقاومتر شده است؛ لذا تحریم‌های بعدی نیز به فرصتی برای رشد و بالندگی و خود اتکایی و توجه به ظرفیت‌های بومی و درونی کشور بدل خواهد شد.

سرلشکر باقری تصریح کرد: هم‌ردیف شمردن سپاه با گروه‌های تروریستی و جاری کردن تحریم‌های مشابه آنان برای سپاه ریسک بزرگی برای آمریکا، پایگاه‌ها و نیرو‌های مستقر آن‌ها در منطقه است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به توصیه مجامع قانونگذاری آمریکا برای در نظر گرفتن احتیاط و عمق بیشتر نسبت به تصمیم‌گیری در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تاکید کرد: قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران دفاعی است و هرگز قابل معامله و مذاکره در هیچ سطحی نیست.

فرمانده کل سپاه

سرلشکر محمدعلی جعفری نیز روز ۲۸ تیر در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه در مشهد مقدس اظهار کرد: اگر آمریکا بخواهد موضوع تحریم دفاعی و تحریم سپاه را دنبال کند قبل از آن باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق هزار کیلومتر در اطراف ایران جمع آوری کرده و بداند اشتباه محاسباتی خود را با هزینه بالایی باید تصحیح کند.

وی افزود: هدف دشمن از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه سپاه و توان دفاعی ایران، قرار دادن مردم مقابل هم و در برابر منافع ملی است.

معاون سیاسی سپاه

سردار رسول سنایی‌راد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول حیات سی و هشت ساله‌اش، هیچ روزی را بدون تهدیدات و تحریم‌های متنوع و متکثر آمریکایی‌ها سپری نکرده است، اظهار کرد: یکی از مواردی که همواره در جمهوری اسلامی ایران روبه پیشرفت و ترقی بوده، صنعت دفاعی ماست که در زمان تحریم و با تکیه بر توان داخلی متخصصان کشور شکل گرفته است.

وی افزود: پیشرفت‌های دفاعی نیرو‌های مسلح ایران که در سایه ایمان به خدا و خودباوری حاصل شده، مهمترین دلیل عصبانیت آمریکا از نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران علی‌الخصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها امروز از اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک الگوی موفق در عراق و سوریه جا افتاده، نگران هستند و از همین رو قصد دارند این نهاد مردمی را در ایران منزوی کنند، تاکید کرد: واکنش‌های دو مقام عالی‌رتبه ستادکل نیرو‌های مسلح و سپاه به احتمال تحریم سپاه از سوی آمریکا، دفاع از غرور ملی مردم ایران در برابر کشوری بود که صرفا زبان زود و تهدید را می‌فهمد.

جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه

حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی با بیان اینکه تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه سپاه قطعا اثرگذار خواهد بود، اما این اثر، قطعا آن اثر مورد نظر آمریکایی‌ها نیست، اظهار کرد: مهمترین اثر این تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها از آن دم می‌زنند، افزایش انگیزه، روحیه انقلابی و استکبارستیزی مجموعه سپاه و بسیج خواهد بود.

وی افزود: شرط مبارزه با هر جریان باطلی این است که ابتدا به ساکن، دشمنی آن درک شود و قطعا این اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها، دشمنی آن‌ها با ما را نسبت به گذشته آشکارتر می‌کند.

جانشین نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه تحریم سپاه توسط آمریکا صرفا یک اقدام شعاری و نمادین برای آن‌ها محسوب می‌شود، تاکید کرد: آمریکایی‌ها بیایند بگویند آن افراد سپاه که در گذشته توسط آن‌ها تحریم و به آمریکا ممنوع‌الورود شده‌اند، آیا یک بار هم به این کشور سفر داشته‌اند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی تصریح کرد: این بازی سیاسی آمریکایی‌ها از دست خالی آن‌ها نشات می‌گیرد چرا که اگر دست‌شان خالی نبود دست به این قبیل کار‌های حقیرانه و ذلیلانه نمی‌زدند.

وی در پایان با بیان اینکه بحث موشکی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست، خاطرنشان کرد: مسئولین بار‌ها گفته‌اند که مذاکره‌ای در این رابطه نخواهیم داشت؛ اما اگر به فرض محال، آن‌ها زمانی قصد انجام این کار را داشته باشند، تجربه برجام اجازه این اقدام را نخواهد داد.