هیأت هماهنگ کننده ترکمن‌های عراق بر مخالفت خود با اجرای همه پرسی استقلال منطقه کردستان عراق تأکید کرد.

به نوشته خبرگزاری الغدیر، این هیأت چهارشنبه (امروز) با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که اعضای این هیأت در پنجمین نشست خود با حضور نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد، در مورد مسائل مهم و راهبردی مرتبط با ترکمن‌ها رایزنی و گفت‌وگو کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: اعضای هیأت هماهنگ کننده ترکمن‌های عراق تصمیم گرفته‌اند با طرف‌ها، گروه‌ها، سازمان‌ها و کشورهای حامی آرمان‌ها و اهداف خود از جمله ترکیه و ایران، سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا دیدار کرده و نشست‌ها و دیدارهای خود با مسئولان و احزاب سیاسی عراق را گسترش داده تا از مواضع و اهداف ترکمن‌ها حمایت کنند.

این هیأت تأکید کرده برای جلب حمایت از موضع ترکمن‌های عراق در مخالفت با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق، به کشورهای همسایه سفر خواهد کرد و با سفارت تعدادی از کشورها در بغداد دیدارهایی خواهد داشت.

هیأت هماهنگ کننده ترکمن‌های عراق پیشتر و به دنبال نصب پرچم کردستان در استان کرکوک با این اقدام مخالفت کرد و اعلام داشت که ترکمن‌های عراق در کرکوک، طوزخورماتو و تلعفر، همه پرسی مذکور را غیر قانونی می‌دانند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز دیروز سه شنبه ضمن مخالفت با این همه پرسی، آن را «غیر قانونی» دانست و اعلام کرد که مصلحت کردها در این است که جزئی از عراق باقی بمانند.

احزاب سیاسی کُرد، به جز حزب گوران و اتحاد اسلامی ماه گذشته، با برگزاری همه پرسی جدایی کردستان عراق در 25 ماه سپتامبر (سوم مهر) موافقت کردند.