فتح‌الله گولن، رقیب سیاسی رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه --، در مصاحبه‌ای به اسپوتنیک گفت احتمال استرداد وی از آمریکا به ترکیه اندک است.

وی که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، به طرح‌ریزی کودتای نافرجام ترکیه در ژوئیه سال 2016 متهم شده است. وی در مصاحبه با اسپوتنیک گفت احتمال این‌که دولت آمریکا وی را به ترکیه استرداد کند اندک است؛ زیرا دولت آمریکا با این اقدام تنها به وجهه خود آسیب خواهد رساند.

وی در پاسخ درباره احتمال اخراج خود از آمریکا گفت: «من فکر نمی‌کنم رئیس جمهور آمریکا، چه دموکرات باشد و چه جمهوری‌خواه، به این درخواست بی‌اساس تن دهد و وجهه آمریکا را در سراسر جهان خدشه دار کند.»

وی متذکر شد معتقد است دولت آمریکا روند قانونی درباره درخواست دولت ترکیه برای استرداد وی به این کشور را مد نظر قرار خواهد داد.

دولت ترکیه، گولن را به طرح‌ریزی کودتای نافرجام سال گذشته متهم و درخواست برای استرداد وی از آمریکا به این کشور را مطرح کرده است. در پی این کودتای نافرجام، بیش از 50 هزار نفر در ترکیه دستگیر و نزدیک به 100 هزار نفر از شغل خود برکنار شدند.

علاوه بر این، گولن گفت ایجاد یک قانون اساسی جدید که بتواند به طور خاص بر عملکرد تمام بخش‌های دولت نظارت کند، در ترکیه لازم است.

گولن گفت: «ترکیه نیاز به یک قانون اساسی جدید دارد که بر تمام شاخه‌های دولت نظارت کند و از هرگونه تسلط از جانب اکثریت‌ها و یا اقلیت‌ها جلوگیری کند.»

وی افزود: «پس از رویداد روز 15 ژوئیه (کودتای نافرجام ترکیه) رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – تغییر ساختار ارتش ترکیه را آغاز کرد که در صورتی که متوقف نشود، می‌تواند این نهاد را به یک ابزار سیاسی تبدیل کند. حال که اردوغان قانون اساسی ترکیه را نقض کرده است، دیگر به هیچ نهاد دیگری پاسخگو نخواهد بود.»

در جریان این کودتای نافرجام، 240 نفر کشته و نزدیک به 2000 نفر زخمی شدند. آنکارا نیز در واکنش به این رویداد حالت فوق‌العاده اعلام کرد که پس از آن با موجی از دستگیری‌ها در سراسر این کشور همراه شد. بیشتر این دستگیرشدگان را مقامات قضایی و آموزشی ترکیه تشکیل می‌دادند که به اتهام ارتباط با گولن، که از سال 1999 در پنسیلوانیای آمریکا زندگی کرده است، بازداشت شدند.