وی در این گفت و گو به موضوعات مختلفی از جمله سخنان اخیر «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان درباره عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و نیز سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

**سمیر جعجع کیست؟
سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنان یکی از شخصیت های جنجالی لبنان در دهه های اخیر است که نامش در پرونده جنگ های داخلی لبنان بیش از هر نام دیگری مطرح می شود.
جنایت های وی اختصاص به طائفه و مذهب خاصی ندارد بلکه شامل حال مسیحیان مارونی که خود وی نیز از آن طائفه است نیز می شود.
همکاری کامل جعجع و نیروهای تحت فرمان وی (فالانژها) با اشغالگران اسرائیلی در جریان تجاوز اسرائیل به خاک لبنان در سال 1982 بر کسی پوشیده نیست. کشتار وحشیانه پناهجویان فلسطینی در اردوگاه صبرا و شتیلای بیروت توسط اسرائیل و به دست نیروهای تحت امر جعجع یکی از سیاه ترین سطرهای زندگی جعجع است.
قتل «رشید کرامی» نخست وزیر سابق لبنان، قتل «طونی فرنجیه» فرزند رئیس جمهوری سابق به همراه همسر و فرزند، قتل «دانی شمعون» رئیس یکی از احزاب لبنانی و فرزند کمیل رئیس جمهوری سابق به همراه زن و فرزندان، تنها چند مورد از جرایم بی شمار جعجع در حق مردم و مسئولان لبنانی است.
سمیر جعجع در سال 1994 به اتهام قتل رشید کرامی و دانی شمعون محاکمه و به اعدام محکوم شد. مجازات اعدام وی بعدا به حبس ابد تقلیل یافت.
نیروهای تحت امر او در سال 1982 سه دیپلمات ایران در لبنان به همراه عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را ربودند و هنوز هم از سرنوشت آنها خبری در دست نیست. برخی می گویند این چهار نفر تحویل اسرائیل داده شدند.
جعجع پس از تحمل 11 سال محکومیت، در سال 2005 و پس از خروج نیروهای سوریه از لبنان مورد عفو پارلمان قرار گرفت و از زندان خارج شد تا یک بار دیگر فعالیت های سیاسی خود را از سر بگیرد.

**حمله به مواضع حزب الله علیه عربستان و رژیم صهیونیستی
به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری ملی لبنان به نقل از خبرگزاری آلمان، جعجع در این گفت و گو درباره اتهام های حزب الله به عربستان و برخی کشورهای منطقه در خصوص مقدمه چینی برای صلح با اسرائیل و بی توجهی به حقوق ملت فلسطین و مشارکت جنگنده های اسرائیل در حمله به یمن گفت: هیچ کس در دنیا نتوانست حمله اسرائیل به یمن را رصد کند و فقط سید نصرالله آن را توانست انجام دهد! هیچ فردی دور یا نزدیک چنین حرفی را مطرح نکرده است. ضمنا عربستان درباره مواضع خود در قبال مساله فلسطین و موضوعات مربوط به عرب ها از کی تا حالا نیازمند تایید دیگران بوده است؟ مواضع عربستان برای همه روشن است و کسی نمی تواند منتی بر سرش بگذارد.
وی افزود: ملت فلسطین، احزاب و موسسه ها و مسئولانی دارند که از طرف آنها سخن می گویند. بگذاریم مردم فلسطین خودشان حرف خودشان را بزنند و بگویند که چه کسی کمکشان می کند و چه کسی با استفاده از نام فلسطین کاسبی به راه انداخته است.
جعجع گفت: اساسا جایگاه عربستان در منطقه فراتر از آن است که یک حزب بخواهد درباره آن نظر دهد. اتهام های حزب الله در چارچوب حساب و کتاب های منطقه ای و تلاش برای توسعه دادن به بسط ولایت فقیه در منطقه صورت می گیرد که البته هرگز تحقق نخواهد یافت. متاسفانه حزب الله فراموش کرده که لبنان با کشورهای خلیج (فارس) منافع مشترکی دارد و آنها سرمایه گذاری هایی در لبنان انجام داده اند و تعداد زیادی از لبنانی ها در این کشورها مشغول کار و زندگی هستند.
رئیس حزب نیروهای لبنانی با بیان اینکه تلاش خواهد کرد که اتهام های اخیر حزب الله علیه عربستان و کشورهای خلیج فارس را در جلسه هیات دولت مطرح شود گفت: ما در تماس با رئیس جمهور و نخست وزیر این موضوع را مطرح خواهیم کرد تا کشور و اقتصادمان تحت تاثیر این اتهام زنی ها قرار نگیرد.
وی پیش بینی کرد که پارلمان لبنان هیچ موضع قاطعی را در برابر سخنان دبیرکل حزب الله لبنان مطرح نخواهد کرد.

**حمله به مواضع حزب الله در خصوص رژیم صهیونیستی
سمیر جعجع در بخش دیگر گفت و گوی خود ضمن مخالفت با سخنان نصرالله درباره دعوت از نیروهای داوطلب کشورهای عربی و اسلامی به لبنان در صورت جنگ افروزی جدید اسرائیل علیه لبنان، این دعوت را به منزله «تجاوز به دولت قانونی کشور و مصادره حق دولت در تصمیم گیری در خصوص مسائل راهبردی از این قبیل و نیز تعدی به حق مردم در دفاع از کشور بدون نیاز به دیگران» خواند و گفت: من وارد تحلیل و تفسیر این دعوت نمی شوم که با چه هدفی انجام گرفته و اینکه آیا حزب الله می خواهد قواعد درگیری در مرزهایمان را به سود برخی طرف های منطقه ای تغییر دهد یا اینکه صرفا نوعی تهدید و نمایش قدرت بود.این مساله از اساس مردود است.
وی در پاسخ به گزارش ها و هشدارهای اسرائیل علیه ایران نسبت به ایجاد کارخانه های ساخت سلاح برای حزب الله در لبنان گفت: اسرائیل می داند که حزب الله در همسویی کامل با منافع و مواضع ایران حرکت می کند برای همین نیز در این خصوص به ایران هشدار داده است. اما اینکه ایران واقعا کارخانه تولید سلاح در لبنان دایر کرده یا نه من اطلاعی ندارم و این مساله از اساس محکوم و مردود است.

**حمله به سیاست های منطقه ای ایران
جعجع در ادامه گفت و گوی خود با خبرگزاری آلمان درباره نقش ایران در منطقه مدعی شد: متاسفانه جمهوری اسلامی پروژه خاصی دارد که با منافع و اهداف و موجودیت بسیاری از جوامع عربی منطقه تعارض دارد. گسترش سیطره ایران و تاسیس خلافت شیعی و توسعه ولایت فقیه از هر راه ممکن، محور پروژه و طرح ایران به شمار می آید و ایران یک لحظه هم از تلاش برای دخالت و ایجاد بی ثباتی در حکومت های مخالف این طرح رویاپردازانه دست برنمی دارد. ما بارها تاکید کردیم که این رویا هرگز به واقعیت نخواهد پیوست و از ایران خواستیم بر امور مربوط به ملت ایران و بهبود زندگی و معیشت آنها تمرکز کند.
وی افزود: بعید است رهبران ایران از حمله تروریستی داعش به پایتخت خود درس گرفته باشند و پی به این مساله برده باشند که آنها هم مصون از ضربه ها نیستند.
رئیس حزب نیروهای لبنانی مدعی شد: رهبران ایران به جای درک این نکته که همه ما در معرض خطر تروریسم قرار داریم - که البته آن را به طور کلی رد می کنیم - فورا عربستان را متهم به دست داشتن در این قضیه و حمایت از تندروهای داخل ایران کردند. باید اعتراف کرد که کسی که با آتش بازی می کند ممکن است دستش با این آتش بسوزد.
جعجع افزود: حمله موشکی ایران به دیرالزور در سوریه پیامش این بود که گروه های درگیر در سوریه بدانند که ایران در راستای پروژه تاسیس خلافت شیعی، با همه توان از مرزهای جغرافیایی سوریه و مسیر ارتباطی زمینی بین تهران و بیروت محافظت خواهد کرد.

**پیش بینی آینده سوریه
وی در پایان درباره بحران سوریه نیز گفت: سوریه امروز به چند منطقه نفوذ تقسیم شده و پیش بینی ام این است که این وضعیت تا سه یا چهار یا پنج سال و یا حتی ده سال آینده ادامه داشته باشد اما در نهایت این وضعیت مرحله ای است تا زمانی که راه حل واقعی و دائم پیدا شود.